Ropote intense de aplauze au răsunat în weekendul trecut, în deschiderea stagiunii 2020-2021, Sala Amza Pellea a Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova. Premiera intitulată Inimă și alte preparate din carne este semnată de Dan Coman, în regia Radu Afrim și scenografia Irinei Moscu.
PREMIERA a avut loc sâmbătă, 3 octombrie, de la ora 19:00. Spectacolul care a stârnit ropote de aplauze, în mai multe rânduri, s-a jucat în Sala „Amza Pellea”, iar publicul s-a putut așeza în sală în funcție de noile norme impuse de pandemia coronavirus. De altfel, întregul concept al spectacolului a pornit de la situația neobișnuită începută în martie 2020 și continuată și astăzi.
Spectacolul este recomandat de mai mulți premianți
Dan Coman își descrie opera, recomandând-o ca fiind: “Despre dragoste și despre praful colorat care se alege din ea. Despre fluturele-labrador care se zbate în zadar la capătul realității. Despre umorul involuntar și singurătatea voluntară. Despre adevăr, tandrețe și sex. Despre copii, poezie și cafea. Despre corp și despre cum duce el greul. Despre crizele mici izbucnite în plină criză. Despre frumusețe și despre sufletele tot mai uscate, întărite deja pe la margini. Despre plăcere și boală. Despre limbaj și despre cum se scurge culoarea din lucruri. Despre cuplurile de interior. Despre viața care atârnă la câțiva cm în afara noastră. Despre inimă și alte preparate din carne.” Dan Coman a publicat de-a lungul timpului patru cărți de poezie și patru romane, cel mai recent fiind „Aceste lucruri care nu se vor schimba niciodată”. A primit Premiul Uniunii Scriitorilor din România pentru debut (2004), Premiul Radio România Cultural (2010, 2018), Premiul Observator Cultural (2018), Premiul Cartea de poezie a anului 2017 în cadrul Galei tinerilor scriitori (2018). Locuiește la Bistrița, unde organizează Festivalul Internațional de Poezie și Muzică Poezia e la Bistrița. Textele sale sunt incluse în antologii din România, Suedia, Franţa, SUA, Serbia, Ungaria, Slovenia, Canada.
Radu Afrim, considerat de criticii de teatru ai momentului ca fiind unul dintre cei mai valoroși regizori români, montează pentru a treia oară la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, după specacolele „Dacă am gândi cu voce tare” de Adnan Lugonić și „Casa cu suricate” de David Drábek. A câștigat de trei ori Premiul UNITER pentru regie, Premiul Academiei Române (2017) și este considerat un creator rebel și reformator, autor al unui demers performativ țesut din atmosferă și personaje, îmbunătățit, cum spune artistul însuși, cu un „supliment de realitate”. În anul 2008 i s-a decernat Premiul Coup de Coeur de la Presse la Festivalul de la Avignon Off, pentru spectacolul „Mansarde à Paris/ Les détours Cioran” montat în Luxemburg.
Radu Afrim a ales să lucreze cu scenografa Irina Moscu, cea care, pentru ediția de anul acesta a Galei UNITER a fost nominalizată la Premiul pentru cea mai bună scenografie. Sound design-ul este semnat de Mihai Dobre, iar mişcarea scenică Flavia Giurgiu. Distribuția spectacolului este alcătuită din: Alex Calangiu, Ștefan Cepoi, Ramona Drăgulescu, Flavia Giurgiu, Romanița Ionescu, Geni Macsim, Ioana Florentina Manciu, Cătălin Mihai Miculeasa, Claudiu Mihail, Raluca Păun, Vlad Udrescu, Costinela Ungureanu, Petronela Zurba, Irina Danciu, Corina Oprea, Mihai Alexandru Purcaru, Minela Popa, Sorin Gruia, Florin Chirea.
Scenograful și arhitectul, creator de decoruri pentru spectacole prezentate atât în zona independentă cât și în cele mai importante teatre din țară este Irina Moscu. Ea a câştigat numeroase premii şi nominalizări, inclusiv Premiul Ordinului Arhitecţilor pentru cea mai bună scenografie în Anuala de Arhitectură Bucureşti. De asemenea, are două nominalizări la Premiul UNITER pentru cea mai bună scenografie, la ambele proiecte lucrând cu regizorul Radu Afrim: „Pasărea retro se loveşte de bloc şi cade pe asfaltul fierbinte” de Radu Afrim și „Casa cu suricate” de David Drábek.
Spectacolul se va relua, pentru toți cei interesați de arta contemporană, în zilele de 14 și 15 octombrie, de la ora 19.
DANIELA MIRELA DRAGOTĂ
in spiritu’ consumului productiei occidentalizate de inspiratie vest-europeana (vezi produse marcate cu ‘calitate germana’) propun ca teatru’ din localitate sa capete denumirea de MARTIN SORESKU … si unde mai pui ca se face cu cheltuieli minime …
Comments are closed.