Tramvaiul, repus pe şine

0
1005

De ieri, tramvaiul a fost repus în circulaţie, după o pauză de aproape trei ani. În tot acest timp, s-au reabilitat părţi din calea de rulare şi s-a modernizat integral firul de alimentare cu energie electrică. Reprezentanţii RAT Craiova au profitat de perioada în care tramvaiele au fost retrase în depou şi le-au recondiţionat pe 13 dintre ele. Costurile reparaţiilor s-au ridicat la 10.000 de euro pe bucată, tramvaiele fiind programate să ruleze pentru o perioadă de un an.PAGINA UNU

După multe aşteptări, tramvaiele au fost repuse, ieri, în funcţiune, craiovenii circulând cu aceste mijloace de transport încă de la primele ore ale dimineţii. Primarul Lia Olguţa Vasilescu şi directorul RAT Craiova, Sorin Manda, au ţinut să facă un tur dus-întors, între depou şi uzina Ford, plecând cu un tramvai nemodernizat şi întorcându-se cu altul care a trecut prin reparaţii capitale. „Eu zic că diferenţa nu e doar uşor sesizabilă, este foarte mare”, a spus primarul Craiovei, la finalul călătoriei. Olguţa Vasilescu s-a declarat mulţumită de modul cum funcţionează tramvaiul şi a felicitat echipa de la RAT Craiova.

„Astăzi am mai spulberat un mit, şi anume că nu putem să dăm drumul la tramvai pentru că şinele sunt prea depărtate sau prea apropiate sau tot felul de zvonuri care au circulat. De fapt, linia de tramvai s-a terminat de anul trecut. A trebuit să aşteptăm să se finalizeze şi Calea Bucureşti pentru că, pe aceeaşi licitaţie, era şi firul de la tramvai şi asfaltarea de la Calea Bucureşti. Din cauza aceasta s-a întârziat. Între timp, colegii de la RAT au reabilitat o mare parte dintre tramvaie, nu au făcut doar colantarea de faţadă. Aţi văzut astăzi că s-a schimbat foarte mult şi partea de interior”, a spus primarul Craiovei.tramvai (3)

Vor fi 15 tramvaie modernizate

RAT Craiova a reuşit să modernizeze 12 tramvaie, care au fost scoase toate în trafic, iar acum se lucrează la al 13-lea, lotul total urmând să fie de 15 tramvaie modernizate.

“Totul s-a făcut în regie proprie, cu angajaţii societăţii RAT, care, în perioada în care nu au mers tramvaiele, nu şi-au pierdut locul de muncă. Au lucrat atât la partea de interior, la scaune, podea, iluminat, cât şi la bandajele şi cuplajele de la roţi”, a explicat Manda. Din păcate, investiţia nu a permis să se intervină şi la partea de podea, în sensul coborârii pragului pentru a-l face mai uşor accesibil călătorilor. ”Noile tramvaie pe care le vom lua, vor fi cu podea joasă, aşa cum sunt şi cele 24 de autobuze care s-au achiziţionat, unele fiind şi pentru persoane cu dizabilităţi”, a promis Sorin Manda.

Deocamdată tramvaiele nu sunt dotate şi cu aer condiţionat, licitaţia pentru achiziţionarea sistemelor AC fiind acum în desfăşurare. „Avem în licitaţie sistemele de aer condiţionat pentru 15 tramvaie. Sunt pe SEAP (n.r. – sistemul electronic de achiziţii publice), aşteptăm cu nerăbdare să se termine licitaţia. Ne dorim foarte mult să vedem cine câştigă şi să vedem perioada până când le va monta pentru că nu este un aer condiţionat simplu, trebuie văzut şi la faţa locului. Sunt şi două tipuri de tramvaie şi va mai dura”, a declarat Manda. AC-urile din autobuze sunt aşteptate, prin urmare, pentru sfârşitul verii.tramvai (2)

Recondiţionarea a costat 10.000 de euro pe bucată

Reabilitarea tramvaielor a fost realizată în atelierele proprii ale RAT Craiova, iar banii au fost alocaţi de la bugetul local. Reparaţiile au costat 10.000 de euro pe bucată, o sumă care este, potrivit primarului Craiovei, este de 40 de ori mai mică decât cea pe care a plătit-o municipiul Timişoara pentru acelaşi gen de intervenţii.

„Noi am reabilitat aceste tramvaie cu suma de 10.000 de euro, în condiţiile în care Timişoara a făcut acest lucru cu 400.000 de euro. Aceste tramvaie vor avea durata de viaţă de un an de zile, până când se vor termina licitaţiile pentru tramvaiele noi pe care dorim să le achiziţionăm pe fonduri europene”, a precizat primarul.

 Întrebat ce parte a fost mai costisitoare în cadrul acestei recondiţionări, directorul RAT Craiova, Sorin Manda, a spus că nu este pregătit cu o defalcare a preţurilor, dar că în nici un caz nu autocolantele sunt cele mai scumpe. „Nu pot să vă spun defalcat, dar cu siguranţă nu colantul a costat cel mai mult”, a spus acesta. Tramvaiele sunt îmbrăcate pe exterior cu autocolante colorate, de mari dimensiuni, care reproduc imagini din Craiova, cu instituţii, grădini şi parcuri.tramvai (1)

Tramvaiele noi, aşteptate pe fonduri europene

Aceste tramvaie recondiţionate ar urma să fie folosite, potrivit reprezentanţilor Primăriei Craiova, pentru o perioadă de un an când ar trebui să fie înlocuite cu unele nou-nouţe. Primarul Lia Olguţa Vasilescu a promis că vor fi procurate, pe fonduri europene, 10 tramvaie noi şi 50 de autobuze, proiectul pentru această achiziţie fiind deja scris.

„Este vorba de 10 tramvaie noi şi 50 de autobuze. Licitaţia va fi făcută de SC RAT SRL Craiova, din această cauză a şi fost transformată din regie în societate comercială. De asemenea, mai sunt prinse tot pe fonduri europene reabilitarea a încă unui tronson de linie de tramvai, care nu s-a reabilitat în această perioadă, şi depoul. Aşteptăm ghidurile, aşa cum le aşteaptă toată ţara. În momentul în care vor lansa aceste ghiduri, noi suntem pregătiţi. Suntem primul oraş din România care are gata şi planul de mobilitate, care este parte integrantă”, a menţionat Olguţa Vasilescu.

 Primarul a spus că a avut discuţii la Ministerul Dezvoltării şi a obţinut promisiunea să nu se vină cu condiţia ca toate municipiile din România să îşi termine mai întâi planurile de mobilitate şi apoi să se depună cererile de finanţare. „Ne-au spus că nu este cazul, deci noi suntem pregătiţi. În momentul în care va fi pregătit şi Ministerul Fondurilor Europene şi al Dezvoltării să dea drumul la proiect, nu va fi nici un fel de problemă”, a precizat primarul Craiovei.

Tramvaiul şi-a reluat programul normal de funcţionare, circulând între orele 5.00 – 22.00.

LAURA MOȚÎRLICHE şi RADU ILICEANU