Săptămâna aceasta, Craiova este gazda unei importante acţiuni de dezvoltare a unui parteneriat strategic foarte important, pentru învăţământ, dar nu numai. Ieri, în Aula Facultăţii de Drept a Universităţii din Craiova, în cadrul unei acţiuni cu adevărat onorante, s-a prezentat Programul „ACTECIM”, unul prin care trei ţări partenere din cadrul Uniunii Europene – România, Italia, Franţa – au pus la punct un plan de dezvoltare pentru elevi. Este un proiect vast, în care sunt cuprinşi elevi din cele trei ţări amintite, iar din Craiova sunt patru unităţi şcolare.
A fost o adevărată prezentare, augumentată cu prezenţa unor participanţi de marcă: viceprimarul Craiovei – Adrian Cosman, prorectorul Universităţii din Craiova – prof.univ.dr. Radu Constantinescu, prof. Nicoleta Liţoiu, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj. Este vorba despre un proiect Erasmus+, în care sunt cuprinse zece şcoli din Italia, Franţa şi România, tema fiind dezvoltarea durabilă, cu teme prezentate de elevi.
„Este un tip parteneriat strategic, în valoare de peste 430 .000 de euro, bazat pe contribuţie regională – Lyon, Piemont, Oltenia. În fiecare zonă, parteneriatul s-a semnat clar – mediul universitar, cel liceal şi cel comunitar. La noi, suntem parteneri cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj şi cu Agenţia de Dezvoltare Sud-Vest Oltenia. Am avut tot sprijinul, începând de la ISJ până la comunitate”, a precizat conf. univ. dr. Monica Tilea, coordonator, din partea Universităţii din Craiova, al proiectului.
Patru şcoli craiovene vor să salveze mediul înconjurător
Din partea Olteniei, sunt patru unităţi de învăţământ participante: Liceul „Voltaire”, Liceul „Charles Laugier”, Liceul „Traian Vuia” şi Şcoala Gimnazială „Mihai Viteazul”, toate din Craiova. Fiecare a venit cu partea sa de cooperare în ceea ce ţine de o dezvoltare durabilă, ţinând cont de toate schimbările climaterice. «Suntem implicaţi direct în ceea ce ţine de acţiunile de împădurire, mai ales după ce au avut loc atâtea defrişări. Suntem apropiaţi de toate instituţiile statului acre au prerogative în domeniu. Cred că ar mai trebui să amintesc ceva: proiectul nostru se numeşte Casa „Creangă” şi ne dorim ca, în fiecare unitate şcolară, să fie un loc în care să se desfăşoare acţiuni menire salvării mediului», a spus prof. Dana Militaru, coordonator proiect la „Traian Vuia”.
La rândul său, prof. Emilia Marin, de la „Laugier” a menţionat: „Ne-am axat pe pericolul folosirii pesticidelor şi îngrăşămintelor agricole sintetice. Mediul înconjurător trebuie să ne fie tuturor în atenţie”. La „Voltaire”, atât prof. Dorina Popi, director, cât şi consilierul educativ, prof. Adina Mitrică, au fost la unison: „Am mers pe o alimentaţie naţională, cu prezentare unui proiect de ofertă a produselor de sezon – legume, fructe. Am mers în vizite la instituţiile responsabile”.
La fel de adevărat, pentru ceea ce înseamnă o economie durabilă şi sustenabilă, din toate punctele de vedere, se arată şi declaraţia prof. Alexandrina Năstase, manager al Şcolii Gimnaziale „Mihai Viteazul” din Craiova: «Noi ne prezentăm cu programul „Curtea Banului Mihai”, prin care arătăm că se poate reabilita un parc, al nostru, unul educativ. De fapt, este un proiect prin care am obţinut o sponsorizare, de 15.000 de euro de la „Petrom”, în cadrul proiectului „Ţara lui Andrei”. Vom merge pe toate programele educative prin care poate fi salvat mediul înconjurător».
Participare totală din partea autorităţilor
Aşa cum aminteam, la prezentare au fost prezente şi oficialităţi, iar precizările lor nu sunt lipsite de importanţă. „Ne bucurăm să fim gazda unui astfel de eveniment. Oaspeţii noştri au ce vedea în aceste zile, iar, dacă vorbim de educaţie, reamintesc faptul că este unul dintre principalele noastre puncte din program, mai ales cu alocarea fondurilor. Sunt convins că multe dintre ideile acestor tineri se pot regăsi în proiecte” – Adrian Cosman.
„Deschiderea Universităţii din Craiova este totală. Este un lucru bun ca aceşti copii să dezbată probleme mari ale vieţii noastre de zi cu zi. Cred că, în curând, vom putea prelua din ideile lor” – Radu Constantinescu. „Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj s-a implicat în acest program. A fost şi un curs de formare pentru 40 de cadre didactice, care şi-au dezvoltat competenţele în dezvoltarea durabilă şi solidaritatea internaţională. Aceste abilităţi ai fost transmise şi elevilor, care sunt principalii beneficiari ai procesului de învăţământ” – prof Nicoleta Liţoiu. La şedinţă au fost prezenţi şi doi dintre reprezentanţii ţărilor partenere: Marie Amelie Sivade (Franţa) şi Giorgio Garelli (Italia), care au ţinut să accentueze implicarea practică a comunităţilor în procesul educaţional.