În 2023: Softronic a planificat o producție de 11 locomotive TransMontana

0
1706

         Producătorul craiovean de locomotive Softronic, cu o cifră de afaceri de circa 27 de milioane de euro pe anul 2021, a obținut în 2022,  adică, luna trecută, un sprijin de 200.000 de euro de la stat, sub formă de ajutor de minimis în cadrul unei  scheme de finanțare gestionate de Ministerul Economiei. Pentru compania Softronic, anul 2023 este unul ce marchează continuarea proiectelor, printre primele locomotive produse fiind primele din lotul de cinci comandate de LTE Rail Austria, care vor opera în mai multe țări europene, urmând să fie echipate si cu sistem ETCS produs de Thales, în cadrul unui proiect al companiei din Craiova, pentru extinderea gamei de facilități a locomotivelor Transmontana. De asemenea, vor mai fi produse locomotive pentru DB Cargo și alți operatori clienți Softronic. În cursul anului 2023 Softronic a planificat o producție de 11 locomotive TransMontana, 4 pentru Suedia și 7 pentru România.

  Înființată în Craiova în anul 1999, având ca principală activitate modernizarea de locomotive, Softronic continuă tradiția orașului, de peste 50 de ani în construcția de locomotive electrice. Înțelegând necesitatea operatorilor privați, Softronic a realizat o locomotivă electrică bi-sistem, Transmontana, perfect adaptată pentru transportul în țări precum: Bulgaria, România, Ungaria, Turcia etc. În 2013 compania  a finalizat cel mai nou proiect al său, rama electrică cu podea joasă, bi-sistem, capabilă să opereze atât la 25 kV AC 50 Hz, cât și la 3 kV DC. Softronic  produce locomotive și trenuri electrice noi, realizează reparații tip RR, RG, RK pentru locomotive electrice vechi și oferă soluții și echipamente pentru modernizarea acestora. Trenul Hyperion a fost realizat folosind cele mai noi și performante echipamente electrice, electronice și mecanice. La fabricarea lui s-au utilizat tehnologii de ultimă oră, având la bază un proiect dezvoltat în anul 2012. Transmontana este cea mai avansată locomotivă electrică făcută în estul Europei ce deține certificate de omologare de la Autoritatea Feroviară Română, cât și de la Autoritatea Feroviară Ungaria. Iar Phoenix, prima locomotivă electrică nouă construită în România, cu reglaj pe joasă tensiune și choppere pentru acționarea motoarelor de curent continuu.

Ministrul Economiei : Cei de la Softronic vor reuşi să dezvolte un proiect foarte interesant

            Firma Softronic din Craiova, care produce locomotive, este primul beneficiar din România al ajutorului de minimis pentru creşterea competitivităţii produselor industriale, contractul de finanţare fiind semnat anul trecut, pe 27 decembrie , la sediul companiei, de reprezentanţii acesteia şi de ministrul Economiei, Florin Spătaru.

         Prin această schemă de finanțare, beneficiarii obțin ajutoare de minimis de câte 5.000-200.000 de euro, dar trebuie să contribuie și ei cu cofinanțare de cel puțin 50%-70% din cheltuielile eligibile. Schema de ajutor de minimis, care are prevăzut un buget de 30.000.000 lei, se adresează întreprinderilor, inclusiv societăţilor cooperative, care activează în sectoarele industriei prelucrătoare şi al recuperării materialelor sau/şi recuperarea materialelor, precum şi entităţilor din infrastructura pentru evaluarea conformităţii produselor industriale, asociaţiilor profesionale şi patronatelor de ramură.

           “Este primul contract de finanţare pentru schema de ajutor de stat pentru creşterea competitivităţii şi mă bucur că primul beneficiar al acestei scheme este o companie românească cu care am discutat despre posibilitatea dezvoltării, pentru că sectorul transporturi este un sector strategic pentru România, iar producţia de locomotive şi mentenanţa acestora într-o companie din România este un obiectiv important pentru noi. Prin această schemă de ajutor de stat, cei de la Softronic vor reuşi să dezvolte un proiect foarte interesant şi sper că în viitorul foarte apropiat vom vedea locomotive cu propulsie pe bază de hidrogen, locomotive electrice de mare capacitate care să fie folosite de companiile româneşti în sistemul feroviar românesc”, a spus ministrul Economiei.

“Se exportă locomotive în Suedia, în Austria, în Ungaria şi mai nou în Bulgaria”

Acționarul firmei Softronic, Ionel Ghiţă, a afirmat că această companie cu capital românesc 100% exportă locomotive în Suedia, în Austria, în Ungaria şi mai nou în Bulgaria. Compania Softronic, cunoscută pentru trenurile Hyperion sau locomotivele Phoenix și Transmontana, a avut, în anul 2021, o cifră de afaceri de 132,7 milioane de lei (aproape 27 milioane euro) și profit net de 8,5 milioane lei (1,7 milioane euro), cu un număr mediu de peste 450 de angajați. Contractul semnat pe 27 decembrie  2022 are o valoare de 200.000 de euro şi reprezintă o primă etapă pentru dezvoltarea competitivităţii acestei companii prin proiecte de inovare.

“Dar ne-ar bucura dacă am putea să livrăm locomotive şi la companiile de stat din România. Deocamdată România este prezentă în Suedia şi în perspectivă vrem să fim prezenţi în Norvegia şi asta ne face mândri şi ne dă entuziasm şi oarecare mândrie de olteni”, a spus Ghiţă.

Această schemă de minimis are o valoare de 6 milioane de euro”

Florin Spătaru a spus că al doilea apel al schemelor de ajutor de stat pentru industria prelucrătoare, în valoare de 150 milioane de euro, va începe la 1 februarie, acum fiind făcută evaluarea pentru prima etapă, în care sunt 28 de companii care au îndeplinit punctajul maxim şi pentru care va trebui să se facă diferenţierea.

Această schemă de minimis are o valoare de 6 milioane de euro. Sper ca marea majoritate a companiilor care vor aplica să fie companii cu capital românesc. Vor putea să îşi dezvolte laboratoare, sisteme de management, dar şi să achiziţioneze produse sau echipamente care ar putea să le crească competitivitatea. De aceea spunea că pentru Softronic este important să îşi dezvolte capacitatea de a accesa şi proiecte foarte mari cum sunt schemele pentru industria prelucrătoare cu o valoare minimă de 3 milioane de euro. Şi dacă veţi avea această hală şi vă dezvoltaţi această capacitate de producţie cu o componentă verde care să reducă consumul energetic, practic Softronic ar putea să devină un jucător important pe piaţa produselor feroviare”, a mai afirmat ministrul Economiei.

Fabrica SOFTRONIC a scos în 2022 de pe linia de producție 10 locomotive           TransMontana
Softronic Craiova continuă producția anuală de locomotive Transmontana, deservind toți operatorii care se bazează pe puterea celor 6 osii a locomotivei ce ajunge până la 6600 kW. În prezent sunt pregătite pentru plecarea în Suedia, locomotivele 067 și 068, Mb 4017 și Mb 4018 în numerotarea Green Cargo. Astfel, operatorul suedez se va baza acum pe 18 locomotive, urmând ca în 2023, Softronic să mai livreze o serie de locomotive, constructorul având un acord cadru cu Green Cargo până în 2030, anul 2023 urmând să aducă încă 4 locomotive pentru Suedia.

Fabrica Softronic a scos în 2022 de pe linia de producție 10 locomotive TransMontana v3.1 iar United Railways Bulgaria și CONSTANTIN GRUP au devenit al 10-lea și respectiv al 11-lea client care utilizează locomotive produse la Craiova, Romania.

În august 2022 s-a semnat contractul-cadru între LTE logistics & transport Austria și Softronic Craiova pentru achiziționarea a 5 locomotive TransMontana v3.2. Cele 5 locomotive fac parte din noua versiune 3.2 care vor fi dotate și cu ETCS furnizat de Thales Group.

CONSTANTIN GRUP a devenit oficial al 11-lea client SOFTRONIC în septembrie 2022, când a semnat un contract pentru achiziționarea a 2+2 locomotive TransMontana v3.1. Prima locomotivă livrată și care a intrat în serviciu comercial săptămâna trecută este TM 069.

DB Cargo România (Deutsche Bahn Cargo România) achiziționează încă 3 locomotive TransMontana la începutul anului 2023, ajungând astfel la o flotă totală a DB de 26 de locomotive asincrone noi produse în SOFTRONIC.