Posibila cauză a prăbuşirii avionului AirAsia: Gheaţa ce a avariat motoarele

0
347

Condiţiile meteorologice au fost „factorul declanşator” al prăbuşirii, în Indonezia, a avionului AirAsia, ale cărui motoare ar fi fost avariate de gheaţă, a anunţat Agenţia meteorologică naţională ieri. „Pe baza datelor disponibile privind localizarea ultimului contact al avionului, vremea a fost factorul declanşator al accidentului”, potrivit informaţiilor de pe site-ul agenţiei, citat de AFP. Avionul pare să fi zburat printre nori foarte ameninţători, conform aceleiaşi surse. „Fenomenul meteo cel mai probabil a fost givrajul, care poate deteriora motoarele din cauza unui proces de răcire. Aceasta este doar una dintre posibilităţi, pe baza analizei datelor meteorologice existente”, adaugă agenţia. Airbusul A320-200, care efectua, la 28 decembrie, legătura între oraşul indonezian Surabaya şi Singapore, cu 162 de persoane la bord, a zburat în condiţii meteorologice foarte proaste. Pilotul a cerut să ia altitudine pentru a evita o furtună, dar nu a primit imediat undă verde de la controlul aerian, din cauza unui trafic foarte intens pe acest culoar aerian foarte frecventat. El a dispărut de pe ecranele radarelor la scurt timp după aceea. Autorităţile indoneziene vor ancheta asupra unor „infracţiuni” comise de compania AirAsia, pe care o suspectează că a folosit un culoar aerian într-un interval orar pentru care nu avea autorizaţie, după cum a afirmat directorul general al Aviaţiei Civile indoneziene, Djoko Murjatmodjo. Între timp, căutările corpurilor victimelor şi altor părţi ale epavei, în special cutiile negre, care au intrat în a doua săptămână şi care continuau ieri, au fost din nou perturbate de condiţiile meteorologice dificile. Echipele de căutare folosesc hidrofoane pentru localizarea balizelor acustice ale celor două cutii negre, cruciale pentru stabilirea cauzelor accidentului. Cinci bucăţi mari din avion au fost găsite în largul insulei Borneo, dar condiţiile meteo foarte dificile din cursul săptămânii care tocmai s-a încheiat au împiedicat căutările, la care participă inclusiv Statele Unite şi Rusia. În timp ce vremea s-a îmbunătăţit, scafandrii au coborât în cursul dimineţii de ieri pe fundul mării, la circa 30 de metri, unde se află bucata cea mai mare din epavă şi au recuperat un cadavru, ridicând la 31 numărul victimelor recuperate până în prezent. „Au reuşit să ajungă pe fundul mării, dar vizibilitatea (…) este nulă, era întuneric şi fundul era noroios, cu curenţi de trei până la cinci noduri”, a declarat directorul Agenţiei indoneziene pentru căutare şi salvare, Bambang Soelistyo, adăugând că ploile abundente şi valurile înalte continuă să împiedice operaţiunile. „Din acest motiv, operaţiunile scafandrilor trebuie să fie suspendate temporar. Vom încerca să mobilizăm un ROV (vehicul submarin teleghidat)”, a completat el. A cincea parte a avionului, localizată ieri, (după altele patru vineri şi sâmbătă) măsoară aproximativ zece metri pe un metru, a precizat Soelistyo. Cautările, care s-au concentrat pe o zonă din mare, situată la sud-vest de oraşul Pangkalan Bun, au fost extinse către est deoarece părţi din avion ar fi putut fi luate de curenţi, a remarcat Soelistyo. Familiile victimelor se pregătesc de noi înhumări la Surabaya, unde a fost înfiinţat un centru de criză pentru identificarea cadavrelor. Printre cele 162 de persoane aflate la bordul aeronavei AirAsia se aflau 155 de indonezieni, copilotul francez Remi Plesel, un britanic, trei sud-coreeni, un cetăţean al statului Singapore şi unul din Malaezia.