Copiii români şi bulgari învaţă împreună ecologia

0
595

Timp de un an, în cadrul unui proiect european, elevii din România şi Bulgaria au beneficiat de educaţie pe probleme de mediu, programul fiind unul transfrontalier. Ieri, la Craiova, a avut loc întâlnirea de finalizare a activităţii, unde au fost prezenţi  principalii participanţi, atât din partea română, cât şi din cea vecină.

În urmă cu un an, debuta Proiectul Transfrontalier România-Bulgaria, cu bani din fonduri europene, în care cofinaţarea părţilor participante a fost conformă cu legislaţia din domeniu. Valoarea totală a fost de peste 1,3 milioane de euro, din care 1,12 milioane de euro au provenit din Fondul European de Dezvoltare Regională, 171.764 de euro fiind din bugetul naţional, restul fiind constituit din contribuţia proprie a participanţilor. Principalul partener a fost „Eurointegra NGO Sofia/Montana” , din Bulgaria, iar ca asociaţi au fost Liceul „Traian Vuia” din Craiova, Liceul Tehnologic „Horia Vintilă” din Segarcea, Şcoala Gimnazială din comuna Ciocăneşti (jud. Călăraşi), Asociaţia „Dominou” Craiova, Association for Animal Rights Protection, din oraşul Ruse (Bulgaria), Primăria Oraşului Silistra (Bulgaria). Obiectivul principal al proiectului a fost creşterea gradului de conştientizare provind protecţia şi gestionarea mediului în zona transfrontalieră. „Luna trecută, la Constanţa, s-a desfăşurat atelierul de lucru, la final, având ca tematică „Impactul transfrontalier al utilizării noilor tehnologii informaţionale în educaţia pentru un mediu sănătos ”. Au participat experţi bulgari şi români, precum şi cadre didactice din unităţile şcolare partenere. A fost prezentat şi desbătut impactul Platformei E-learning asupra rezultatelor proiectului, în special, şi al educaţiei în general. A fost şi un obiectiv specific şi anume crearea unui sistem de învăţare inovativ pentru dezvoltarea abilităţilor de a păstra patrimoniul natural şi pentru a aprecia ecologia ”, a precizat  Mădălina Călinescu, vicepreşedinte al Asociaţiei „Dominou” şi coordonator, din partea entităţii, al proiectului.

Beneficii pentru toţi

Sfărşitul Proiectului a fost onorat cum se cuvine, ieri, la Craiova. „Avem plăcerea de fi împreună şi cu partenerii bulgari, care vă vor spune câteva din impresiile lor şi, de asemenea, suntem onoraţi de prezenţa reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj. Nu putem decât să mulţumim pentru sprijin atât Primăriei Craiova, cât şi Consiliului Judeţean Dolj. Prin acest proiect, s-au realizat 12 lecţii în forma digital, în domeniul ecologiei, care au fost prezentate la clase. Au fost dotate unităţile de învăţământ cu sisteme ultra-performante de IT, astfel încât elevii au putut lua contact cu cerinţele vieţii ”, a mai spus Mădălina Călinescu.  Denislava Doncheva, manager al proiectului, a declarat: „Sunt onorată că am condus un asemenea proiect şi , în decursul timpului, am format, cu colegii noştri din România, o adevărată familie. Ne dorim să cxontinuăm colaborarea şi pe alte proiecte”. Unul dintre beneficari a fost Liceul „Traian Vuia”, al cărui director, prof.  Mihai Harosa, a menţionat: „Între noi s-a încheiat o adevărată simbioză. Am fost şapte parteneri, şapte inimi, dar un singur suflet ”. De asemenea, prof.  Mihăiţă Stoica, asistent manager de proiect, a decxlarat că „nu puteam să reuşim fără sprijinul autorităţilor administraţiei publice locale din Segarcea şi din Craiova. Totodată, folosirea fondurilor europene reprezită motorul dezvoltării procesului educativ ”. La rândul său, prof.  Ani Drăghici, inspector pentru programe comunitare şi integrare europeană, în cadrul Insectoratului Şcolar Judeţean Dolj, a precizat: „Este un adevărat succes şi cred că acesta este viitorul”. Pe aceleaşi coordonate, prof. Janina Vaşcu, inspector general adjunct al ISJ Dolj a spus că „este o mândrie pentru noi, iar astfel de programe sunt binevenite. Atât eu, cât şi colegii mei încurajăm astfel de iniţiative, atragerea fondurilor europene fiind prioritară. Copii pot învăţa foarte multe, iar când am văzut dotările şcolilor partenere a fost o dovadă în plus că numai aşa putem progresa. Aceşti copii au şansa de a învăţa şi de a merge înainte”.