Eurodeputatul Victor Negrescu susţine alocarea de fonduri europene pentru educaţia din România

0
477

Comisia pentru Educație și Cultură din Parlamentul European (CULT) solicită instituţiilor UE să sprijine direct procesul de digitalizare a educaţiei din statele membre, în cadrul unui document-cadru realizat de eurodeputatul Victor Negrescu, ce stabilește prioritățile forului legislativ european în acest domeniu. Este începutul unei dezbateri cruciale a instituțiilor europene privind măsurile de digitalizare a educației, Comisia Europeană urmând să prezinte propunerile sale în următoarele săptămâni.

Raportul realizat de Victor Negrescu solicită Uniunii Europene intervenții consistente pentru sprijinirea sistemelor de învățământ europene și pentru reducerea inegalităţilor dintre statele membre sau din interiorul sistemelor naționale de educaţie, precum și alocarea pentru educaţie a 10% din fondurile prevăzute în Planul european de relansare, un sprijin major pentru sisteme cum este cel din România.

Este propusă, de asemenea, crearea unei Universităţi Online Europene, care să preia conţinut de la mai multe universităţi consacrate din spaţiul UE, crearea de programe europene şi naţionale, finanţate din fonduri europene, pentru a susține părinţii care îşi ajută copiii să facă faţă cerinţelor educaţiei online, precum şi crearea de instrumente care să sprijine profesorii în familiarizarea cu specificul educaţiei digitale.

„Propunerile incluse în acest document reprezintă așteptările și exigențele Parlamentului European, la începutul unei perioade extrem de importante când la Bruxelles se stabilesc direcțiile prin care dezvoltăm digitalizarea educației. Ca europarlamentar și cadru universitar, cunoscând bine problemele mari de acces la infrastructura digitală și înțelegând lecția crizei COVID-19, am pus un accent puternic pe nevoia de combatere a inegalităților și de sprijinire a grupurilor și regiunilor defavorizate”, afirmă Victor Negrescu, vicepreședintele Comisiei pentru Educație și Cultură din Parlamentul European.

Documentul face în mai multe rânduri referire la situaţia din România, subliniind că este important ca multe dintre problemele cu care se confruntă sistemul educaţional, precum slaba dezvoltare a infrastructurii de specialitate, inegalitatea sau accesul limitat al elevilor la tehnologia digitală, să fie gestionate cu susținere de la nivel european. De altfel, europarlamentarul Victor Negrescu a fost unul dintre cei mai fermi susţinători ai creării de instrumente digitale adaptate pentru educaţie, fiind inițiatorul primei tablete educaţionale din România.

Victor Negrescu solicită totodată un rol mai important pentru Legislativul European în domeniul educaţiei, pledând pentru dezvoltarea resurselor educaţiei online, pentru toate materiile, cu un conţinut personalizat şi adaptat nevoilor elevilor, ca formă complementară de instruire faţă de formulele convenţionale. De asemenea, la inițiativa eurodeputatului, Comisia CULT atrage atenția asupra nevoii de investiții pentru creşterea competențelor digitale ale cetăţenilor europeni, indiferent de vârstă, şi pentru crearea de sisteme de învăţare pe tot parcursul vieţii. 

Importanţa propunerilor din documentul Comisiei CULT este dată şi de interesul arătat pentru extinderea accesului la Internet, care este considerat „un bun public, care trebuie să fie accesibil tuturor, pentru a asigura oportunităţi egale şi capacitatea de a accesa formele digitale de educaţie”, în condiţiile respectării complete a prevederilor privind protecţia datelor personale şi prevenirea actelor de agresiune virtuală (cyberbullying). În egală măsură, documentul de lucru propus de Victor Negrescu și asumat ca poziție a Comisiei CULT atrage atenția asupra importanței alfabetizării digitale la nivelul întregii societăți, dar și asupra protejării utilizatorilor de Internet, în special a tinerilor, în fața fenomenului „fake news”.

Propunerea Parlamentului va fi supusă unor consultări atât în România, cât şi în celelalte state membre, prin intermediul birourilor Parlamentului European.