Turismul în pandemie: „Bon voyage” în România sau în străinătate?

0
951

Ați fost nevoiți să reduceți numărul personalului? Nu.  Multe companii au avut tendința să renunțe la mulți dintre angajați, însă nu și agențiile de turism cărora li s-a dublat activitatea, invadate fiind de anulări, restituiri și amânări.

Pandemia a adus numeroase schimbări în rândul planurilor de activitate economică. Turismul resimte cel mai bine aceste schimbări, însă odată cu relaxările adoptate recent începem să ne punem întrebări despre cum ne putem imagina o vacanță și care sunt condițiile. În acest sens, am discutat cu Claudia Alba, directorul agenției de turism Terra Blue din Craiova, care ne-a explicat ce înseamnă o vacanță acum, în ce fel resimte agenția efectele pandemiei și cum vor evolua lucrurile în turism pentru perioada următoare.

Mai multă flexibilitate”

Karina Anica: Raportat la pandemie: ce diferențe există între promoțiile pe care le oferă agenția acum și cele din anii anteriori? Ce modificări s-au produs?

Claudia Alba: Modificările vizează în special o mai mare flexibilitate în privința anulării noilor rezervări. De exemplu pentru rezervările noi poate exista posibilitatea anulării gratuite cu 7, 14 sau 21 de zile înainte de plecare (în funcție de furnizor) sau se aplică o penalizare de anulare redusă, comparativ cu perioada anterioară pandemiei (ex. 10%, comparativ cu minim 30% sau 100%, cum era anterior). De asemenea, unii furnizori au prelungit reducerile pentru rezervări cu reduceri EarlyBooking până la sfârșitul lunii mai. În privința tarifelor din lunile iulie – august, nu anticipăm reduceri, întrucât costurile la structurile de cazare vor fi mai mari acum datorită măsurilor suplimentare de prevenire a infectării cu coronavirusul SARS-CoV2.

K.A: Ce sugestii aveți pentru turiștii care sunt în căutarea unei vacanțe? Séjour în afara țării sau destinații din România?

C.A: Pentru perioada imediat următoare recomandăm turiștilor să se orienteze spre vacanțe în România. După ce vor fi ridicate restricțiile de trecere a frontierelor în interiorul UE și în afara ei, și circulația internațională își va reveni la normal, le vom recomanda și reexplorarea destinațiilor din străinătate. Mulți parteneri din străinătate (in special Turcia, Bulgaria) ne-au transmis deja informări asupra măsurilor implementate de structurile de cazare pentru protejarea turiștilor.

K.A: Cât de rapid își poate reveni turismul?

C.A: Cu pași mici sperăm să înceapă să își revină începând cu 15 iunie (când mare parte din hotelurile din România probabil vor fi deschise). Nu cred că putem anticipa încă gradul de revenire, atâta timp cât nu avem o soluție de rezolvare a problemei; până nu avem un medicament sau un vaccin care să contracareze virusul SARS-COV2, va trebui să conviețuim cu virusul asumându-ne unele riscuri și activitățile vor fi influențate de prezența lui (de reducerea sau înmulțirea cazurilor). Dacă pandemia ar fi declaratăîncheiată, posibil ca mare parte din segmentele turismului își vor reveni în următoarele luni însă deocamdată suntem ca pe un teritoriu necunoscut. Nu excludem nici posibilitatea ca, după aceasta perioadă, în care oamenii au fost supuși mai multor restricții, să își dorească cu atât mai mult să evadeze si să se bucure de locuri noi și de o perioadă de relaxare, depășind anumite bariere (frica de infectare), ceea ce poate duce la o relansare mai rapidă a industriei.

  Anulări. Reprogramări. Soluții

K.A:În ce situație se află compania dvs.? Ce efecte a avut pandemia?

C.A: De la momentul declanșării stării de urgență, probabil toate agențiile de turism au fost în aceeași situație, caracterizată de: lipsa unor rezervări/încasări noi, anularea și restituirea sau reprogramarea multor vacanțe rezervate în ultimele 6 luni, activitate foarte intensă care a presupus reluarea tuturor rezervărilor active, efectuate în perioada octombrie 2019 – martie 2020, discuții cu furnizorii (hoteluri, transportatori, sisteme de rezervări) și turiștii, găsirea unor soluții mulțumitoare pentru toată lumea.

K.A: Ce strategii de promovare adoptă compania dumneavoastră?

C.A: Continuăm să credem că cea mai bună strategie este: un client mulțumit nu numai că va reveni, dar îți va aduce și alți turiști noi. Revenim la modalitățile de promovare anterioare instaurării pandemiei (promovarea online, materiale tipărite) și adăugăm oferte şi structuri de cazare cu un specific mai aparte – vile/cabane de mici dimensiuni, situate în zone mai izolate, care oferă și activități în aer liber (ciclism, drumeții, foc de tabără, închiriere bărci etc.).

K.A: Mai sunt românii dispuși să plece? Dacă da, care sunt cele mai căutate destinații?

C.A: Da. De când am redeschis activitatea cu publicul la agenție am primit solicitări de la turiști pentru vacanțe în Turcia, Grecia, Bulgaria, litoralul românesc, stațiuni balneare românești cu baze de tratament (când vor fi deschise), Brașov, Sibiu, stațiuni montane din România etc.

K.A: Ce măsuri de siguranță a adoptat compania dumneavoastră, având în vedere situația actuală?

C.A: Măsuri de protecție:

  1. Rugăm turiștii ca solicitările să fie transmise pe cât posibil la telefon sau pe email
  2. Recomandăm prezența în agenție cu programare anterioară, pentru a evita așteptarea
  3. Este permis accesul în birou doar a unei persoane, fără însoțitori
  4. Biroul a fost amenajat cu panou de protecție plexiglas
  5. Aplicăm măsuri stricte de igienă(pentru personal, dar se impun și celor ce ne vizitează, unde este cazul): purtarea obligatorie a măștii de protecție, dezinfectarea suprafețelor după fiecare turist, aerisirea biroului după plecarea fiecărui turist, igiena riguroasă a mâinilor, utilizarea materialelor puse la dispoziție de companie: dezinfectanți pe bază de alcool, măști, mănuși, prosoape de hârtie.
  6. Alte măsuri: utilizarea predominant a documentelor electronice, schimbarea echipamentului de protecție a personalului atunci când ajunge la birou, deplasarea personalului la birou cu mijloace de transport individuale (bicicletă, autoturism) sau pe jos etc.

K.A: De ce ar trebui să se ferească turiștii pentru a avea o vacanță liniștită?

C.A: Dacă ne referim la frica de a se infecta cu noul coronavirus – ar trebui să aplice aceleași măsuri generale de prevenire a infecției cu coronavirusul SARS-CoV-2 și în vacanțe, ca și în activitățile zilnice.

Pentru tineri, drumeții, ciclism, echitație, parcuri de aventură

K.A: Ce recomandări de vacanțe aveți pentru studenți?

C.A: Tinerilor le recomandăm vacanțe active în România, în care să se pună accentul pe activități în aer liber (drumeții, ciclism, echitație, parcuri de aventură din zone montane, observarea păsărilor în Delta Dunării etc.).

K.A: Pe lângă aspectele negative generate de pandemie, există și lucruri pozitive care s-au produs în ultima perioadă?

C.A: În turism, și dacă ar fi și lucruri pozitive, nu prea mai pot ieși la lumină, fiind copleșite de efectele negative. După sistemul sanitar, unde personalul a fost afectat în mod direct (fizic) de pandemie, industria turismului este probabil cea mai afectată – avioanele au fost în toată perioada, de la declanșarea pandemiei, oprite la sol; hotelurile, restaurantele, bazele de tratament, obiectivele turistice – au fost închise; circulația internațională a fost sever restricționată. Iar din industria turismului, probabil cele mai afectate au fost agențiile de turism, întrucât au fost obligate să lucreze intens în această perioada, însă doar pentru restituirea vacanțelor încasate anterior sau reprogramări, neavând și rezervări noi și implicit încasări.

Interviu realizat de KARINA ANICA ( studentă Jurnalism, anul I, Universitatea din Craiova)