Numai 31% din elevii doljeni de clasa a XII-a ar reuşi să promoveze examenul de maturitate în acest moment, potrivit rezultatelor obţinute la simularea care s-a desfăşurat în urmă cu o lună. Cu opt licee, mereu aceleaşi, în care nici un elev nu a reuşit să obţină notă de trecere (Liceul Tehnologic Cârcea, Liceul Tehnologic „Ing. Ionete Aurelian” Malu Mare, Liceul Tehnologic „Ştefan Anghel” Băileşti, Liceul Teoretic Amărăştii de Jos, Liceul Tehnologic Auto Craiova, Liceul Tehnologic Special „Beethoven” Craiova, Liceul Tehnologic „George Bibescu” Craiova, Liceul Tehnologic „Spiru Haret” Craiova), Doljul se situează la mijlocul clasamentului la nivel naţional. Şi de această dată, liceele bune, de prestigiu, îşi menţin blazonul (C.N. „Fraţii Buzeşti” – 86,70%, C.N. „Carol I” – 78,09%, Liceul Teoretic „Independenţa” Calafat – 64,60%, C.N. „Elena Cuza” – 57,84% şi Liceul Teoretic „Constantin Brâncoveanu” Dăbuleni – 57,29%), demonstrând ceea ce se ştia deja: cine învaţă susţinut şi se pregăteşte temeinic nu are cum rata deznodământul dorit. În urma şedinţei cu directorii unităţilor de învăţământ doljene, în cadrul căreia s-au purtat discuţii cu privire la măsurile ce trebuie luate pentru creşterea procentului de promovare la examenul de bacalaureat, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj este de părere că responsabili pentru rezultatele slabe sunt chiar elevii, care nu au tratat simularea cu seriozitate, ştiind că notele nu vor fi trecute în catalog. Rămâne de văzut dacă la examenul de maturitate din vară procentul de promovare îl va depăşi sau nu pe cel de anul trecut (48,24%).
„Elevii trebuie să conştientizeze importanţa examenului”
Ca o noutate, simularea bacalaureatului s-a desfăşurat în acest an şi la clasa a XI-a, pentru a-i obişnui pe elevi cu rigorile examenului. Nici în acest caz rezultatele nu au fost foarte bune, doar 35% din elevii de clasa a XI-a din judeţul Dolj au obţinut note peste 5. În fiecare unitate de învăţământ în parte s-au întocmit şedinţe cu reprezentanţii ISJ Dolj şi corpul profesoral, urmate de şedinţe cu părinţii şi elevii, în cadrul cărora s-au analizat rezultatele obţinute precum şi fiecare lucrare în parte.
“În perioada 2-7 martie s-au desfăşurat simulările examenul de bacalaureat la nivel naţional. O noutate a fost faptul că de această dată a avut loc simulare şi la clasa a XI-a, tocmai pentru ca elevii să se obişnuiască cu condiţiile reale de examen. În ceea ce priveşte rata de promovare la clasa a XII-a, care este 31%, încercăm să privim şi partea plină a paharului, dacă luăm în calcul faptul că a crescut cu zece procente faţă de simulările care au avut loc în luna noiembrie a anului trecut. Dar asta nu înseamnă că suntem mulţumiţi. Sunt şase unităţi şcolare care au obţinut un procent de promovare de peste 50%, dar nici directorii de aici nu trebuie să fie mulţumiţi şi să tragă un semnal de alarmă pentru ca în vară situaţia să fie alta. Din păcate, din spate vin şi liceele, opt la număr, unde nici un elev nu a reuşit să obţină note de trecere. Imediat după afişarea rezultatelor am organizat o şedinţă cu directorii unităţilor care şcolarizează învăţământ liceal, pentru a pune la punct o serie de măsuri care să ducă la obţinerea unui procent de promovare a examenului de bacalaureat chiar şi mai bun decât cel de anul trecut. Cea mai importantă măsură pe care trebuie să o avem în vedere în perioada imediat următoare este aceea de a-i face pe elevi şi pe părinţi să conştientizeze importanţa examenului de bacalaureat. S-au întocmit planuri de remediere pentru fiecare elev în parte, pentru ca în vară rezultatele obţinute să fie mult mai bune. Trebuie să fie un efort susţinut din partea tuturor factorilor”, a declarat inspectorul şcolar general Georgică Bercea Florea.
«La C.N. „Fraţii Buzeşti” vin cei mai buni elevi»
Cu un procent de promovare de 86,70%, Colegiul Naţional “Fraţii Buzeşti” se află pe primul loc în clasament la nivelul judeţului Dolj. Cu toate acestea, conducerea unităţii de învăţământ nu este pe deplin mulţumită, dar, cunoscând potenţialul elevilor, e de părere că examenul de bacalaureat din vară va aduce un procent de promovare de peste 90%.
“Fiind vorba de simulare şi nu de examenul propriu-zis, elevii nu s-au mobilizat foarte mult. Chiar dacă procentul de promovare rezultat în urma simulării este de 86,70%, acest lucru nu ne sperie deloc. Cunoaştem potenţialul elevilor noştri şi suntem siguri că, în vară, examenul de bacalaureat va fi promovat cu un procent de peste 90%, aşa cum se întâmplă de obicei. Ca măsură pentru îmbunătăţirea rezultatelor, am intensificat pregătirea suplimentară care se desfăşoară în unitatea noastră de ceva timp, nu doar după simulări. Cred că de-a lungul timpului s-a făcut o selecţie, la colegiul nostru vin cei mai buni elevi, cu medii foarte bune, iar noi, ca şi profesori, nu facem altceva decât să-i ajutăm să se menţină sau chiar să fie şi mai buni”, a afirmat Ion Nanu, director adjunct în cadrul Colegiului Naţional „Fraţii Buzeşti” din Craiova.
“În vară vom avea peste 90%”
Cel de-al doilea loc în clasament, la nivel judeţean, este ocupat de Colegiul Naţional „Carol I”, cu un procent de promovare de 78,09%. Nici aici conducerea unităţii de învăţământ nu se arată foarte mulţumită de rezultate şi dă vina pe superficialitatea cu care elevii au tratat examenul. “Este loc şi de mai bine. Procentul de promovare, 78,09%, nu este unul mic, dar faptul că suntem pe locul al doilea nu ne mulţumeşte pe deplin. Sigur elevii noştri pot şi mai mult, iar acest lucru se va vedea cu siguranţă în vară, atunci când va avea loc examenul de bacalaureat. Aşa cum este firesc, în urma afişării rezultatelor obţinute la simulări am organizat şedinţe cu părinţii, profesorii au discutat cu elevii pe lucrări pentru a vedea unde sunt probleme. S-au întocmit şi grafice de pregătire suplimentară şi cred că eu că procentul de promovare va fi de peste 90%”, a precizat Lucian Chilom, director adjunct în cadrul Colegiului Naţional “Carol I” din Craiova.
„În clasa a IX-a vin chiar şi elevi semianalfabeţi”
Elevii Liceului Tehnologic „George Bibescu” din Craiova nu doar că au tratat simularea examenului cu superficialitate, dar nici unul dintre ei nu a reuşit să obţină notă de trecere, procentul de promovare fiind zero. Directorul unităţii şcolare, Petre Cauc, spune că au fost luate toate măsurile necesare pentru ca măcar o parte dintre elevi să promoveze examenul de bacalaureat, dar fără implicarea lor acest lucru este imposibil de realizat. Cu atât mai mult cu cât media de intrare la liceu este sub 5.
„Nivelul cu care elevii intră la liceu reprezintă principala problemă, majoritatea fiind de nota 2-3. Din păcate, trebuie să spun că în clasa a IX-a vin chiar şi elevi semianalfabeţi. Oricâte eforturi s-ar face din partea cadrelor didactice, e foarte greu ca aceşti copii să obţină note de trecere, cu atât mai mult cu cât nici ei nu îşi dau silinţa. Efortul trebuie să fie unul susţinut, să vină din toate părţile implicate, pentru ca rezultatul să fie unul mulţumitor. În acest moment, doar dascălii sunt singurii care îşi mai doresc să facă educaţie. Mulţi elevi vin la liceul nostru doar pentru a obţine certificatul de tehnician, pe puţini îi mai interesează promovarea bacalaureatului. Desfiinţarea şcolilor profesionale a dus la acest eşec şi, din păcate, va trebui să mai aşteptăm câţiva ani până când situaţia va reveni la normal. Singurul lucru care ne-a rămas de făcut este să identificăm elevii care ar putea să ia bacalaureatul şi să intensificăm pregătirea în rândul acestora”, a explicat Petre Cauc, directorul Liceul Tehnologic “George Bibescu”.
Bechet: Doar un elev a obținut o notă de trecere
La Liceul Teoretic din Bechet doar unul din cei 40 de elevi care au susținut simularea pentru examenul de Bacalaureat a reușit să obțină o notă de trecere. Deși este un liceu foarte mare, cu o infrastructură bună și dotări adecvate, performanța nu s-a arătat de această dată. Directorul Ileana Costa, care este și profesor de Matematică, a recunoscut, ieri, că elevii nu s-au descurcat mai deloc, dezamăgirea fiind una de ordin general. „Un copil mediu, fără sclipire, ar fi trebuit să ia măcar nota 6 la Matematică. Subiectele nu au fost unele de subtilitate, au fost algoritmice, le puteau rezolva. Probabil s-au gândit că dacă acum nu o să ia notă de trecere, îi vor determina pe cei care compun subiectele să le facă mai simple”. Directorul școlii speră însă că, la examenul propriu-zis, situația se va schimba. Notele vor fi mai mari, cel puțin de trecere, și asta datorită orelor de pregătire suplimentară care se vor intensifica.
Elevii trag chiulul la meditațiile gratuite
Încercând să găsească o explicație a acestui fenomen, directorul Ileana Costa susține că părinții sunt responsabili, în mare parte, pentru rezultatele foarte slabe ale copiilor. „Profesorii fac eforturi mari cu acești copii. S-au făcut grafice de pregătire a elevilor. Eu, spre exemplu, i-am lăsat pe ei să aleagă când vor să vină la pregătire, doar să îmi spună ziua și ora. I-am văzut cum încercat să facă parte din prima grupă în ideea că nu îi voi ține în plus, urmând și grupa a doua după ei. Le-am explicat că eu nu iau nici un ban pentru aceste ore și că nu îmi fac o favoare că vin la orele acestea de pregătire care, repet, sunt gratuite. Mai vin și părinții care spun că acel copil trebuie să meargă la muncă sau le promit că îi ia cu ei în străinătate. În plus, nici copiii nu sunt motivați, fiindcă îi văd pe alții care, fără carte, se întorc din alte țări cu bani. Și atunci ei de ce să mai învețe?”.
Liceul din Dăbuleni, locul 5 pe județ
Mult mai bine s-au descurcat, în schimb, elevii de la Liceul Teoretic „Constantin Brâncoveanu” din Dăbuleni. Aici procentul de promovabilitate la simularea pentru Bacalaureat a fost de 57,29%, situând unitatea școlară pe locul 5 la nivel județean. Rețeta este aceeași ca și în toate școlile, cu meditații suplimentare, numai că elevii de aici sunt mai aplecați spre învățătură. „Se fac pregătiri suplimentare la toate materiile pentru Bacalaureat, respectiv Română, Matematică, Istorie, Sociologie și Biologie. Elevii participă la toate aceste ore și rezultatele se văd. În catalog au, de asemenea, note bune, nu este un decalaj mare între ce au obținut la simulare și cum sunt notați la clasă. Avem chiar și elevi olimpici, cum sunt elevele Cristina Rudăreanu și Tania Iliuță, la Limba română, sau Andrei Roșca și Ștefan Onete, care au obținut premii la diverse concursuri extrașcolare”, a declarat directorul adjunct Luminița Diaconu.
Părinții sunt mai aproape de copii
Spre deosebire de alte localități, din Dăbuleni nu au plecat foarte multe persoane ca să-și găsească un loc de muncă în străinătate. Acest lucru ar constitui un mare avantaj pentru copii, legătura acestora cu părinții fiind mult mai strânsă. Cadrele didactice pun performanțele elevilor și pe seama acestui fapt. „Familiile de aici sunt mult mai solide. Sunt puțini părinți care pleacă în străinătate, având de lucru aici cu bostanii. Și atunci îi supraveghează și foarte bine pe copii. Lucru acesta se vede în modul cum participă la ore, nu abandonează cursurile și se țin de carte”, a mai spus directorul adjunct. Școala are un consilier care ține permanent legătura cu părinții, astfel că în catalog nu se prea înregistrează absențe. Pe lângă disciplina din școală, cadrele didactice spun că îi antrenează pe elevi în tot felul de activități extrașcolare, iar acest lucru le ține mintea ocupată și îi apropie mai mult de școală.
Exmatriculați și mulți absenți la Malu Mare
La Liceul Agricol din Malu Mare, la o aruncătură de băț de Craiova, nivelul de pregătire al elevilor aflați în prag de Bacalaureat este unul foarte slab. Aici ar fi trebuit să susțină examenul de simulare un număr de 18 elevi, dar nici aceștia nu au ajuns toți la examen. Patru elevi au fost exmatriculați în iarnă din cauza absențelor, iar jumătate din cei rămași nu s-au prezentat la testare. „Rezultatele sunt catastrofale. Este un răspuns sec, dar acesta este adevărul. Nu știu ce să vă spun mai mult, toți profesorii își dau silința să facă mai mult cu acești copii, dar este foarte important să ai și cu cine lucra. E ca și cum un croitor bun ar trebui să scoată o haină și mai bună, dar are la dispoziție un material îndoielnic”, a declarat Angela Dodocioiu, directorul acestui liceu. Cele mai multe probleme le-a ridicat, ca peste tot, matematica, unde nimeni nu a reușit să obțină nota 5.
Elevii ajung la liceu cu note prea mici
Deși meseria de tehnician veterinar tinde să revină la modă, fiind căutată îndeosebi în clinicile pentru îngrijirea animalelor de companie, Liceul Agricol din Malu Mare nu mai reușește să-i atragă pe copiii cu note bune. Potrivit directorului, în mai toți anii se îndreaptă spre acest liceu elevi cu note de 5 sau 6, în general de la școlile din mediu rural. Bagajul de cunoștințe limitat al acestor absolvenți se reflectă mai apoi în rezultatele pe care ei le obțin la Bacalaureat. „Elevii noștri nu au nici o problemă când vine vorba de practică, le plac animalele și pun mâna pe ele când facem disecțiile. Dar ca ei să capete competențe pentru a deveni medici veterinari este nevoie de foarte multă muncă. Noi facem tot ce putem, dar totul depinde de ei. Dacă nu sunt atenți la ore sau pur și simplu nu îi interesează, nu știu ce am putea noi să mai inventăm ca să îi atragem”, a mai spus directorul liceului din Malu Mare.
ALINA DRĂGHICI, LAURA MOȚÎRLICHE și RADU ILICEANU