Studiu: Unul din patru elevi de liceu consideră că homosexualii sunt “fiinţe inferioare”

0
389

Unul din patru elevi de liceu consideră că homosexualii şi lesbienele sunt nişte fiinţe inferioare, iar doi din cinci liceeni cred că bărbaţii homosexuali ori femeile lesbiene nu ar trebui să predea în şcoli, potrivit unui studiu al Asociaţiei ACCEPT.

Liceeni LGBT (lesbiene, gay, bisexuali, transgender) se confruntă cu un grad ridicat de bullying, violenţă şi hărţuire, conform studiului “Un liceu sigur pentru toţi: Percepţii şi atitudini faţă de persoanele LGBT în mediul educaţional românesc”, realizat de Asociaţia ACCEPT. Astfel, şapte din 10 elevi LGBT consideră că tinerii din comunitate nu sunt în siguranţă la şcoală, mai ales din punct de vedere emoţional, în timp ce şase din 10 au fost martorii sau victima unei agresiuni.

Unul din patru elevi de liceu consideră că homosexualii şi lesbienele sunt “fiinţe inferioare”, iar doi din cinci liceeni cred că bărbaţii homosexuali ori femeile lesbiene nu ar trebui să predea în şcoli, potrivit studiului. De asemenea, unul din doi tineri ar fi deranjaţi să aibă un coleg homosexual iar unul din trei elevi nu ar fi de acord să aibă o colegă lesbiană. Doi din cinci elevi consideră că bărbaţii cu un comportament mai feminin ar trebui să se simtă “ruşinaţi” de felul în care se poartă şi mai mult de 50% dintre cei chestionaţi consideră că operaţiile de reatribuire de gen sunt condamnabile din punct de vedere moral. Rezultatele studiului mai arată că trei din cinci liceeni declară că ar face orice ca să depăşească o situaţie în care s-ar simţi atraşi de persoane de acelaşi sex.

Doar 5% din elevi ar cere ajutorul unui profesor sau al directorului unităţii de învăţământ în cazul în care ar fi martori ai unei situaţii în care un coleg ar fi batjocorit sau agresat de colegi pe motiv că ar avea altă orientare sexuală.

Cercetarea s-a realizat pe un eşantion de 613 de elevi din 10 licee, provenind din opt judeţe diferite, reprezentative pentru şase regiuni de dezvoltare. Liceeni care au răspuns chestionarului au vârste cuprinse între 14 şi 21 de ani şi urmează atât licee teoretice, profil uman şi real, cât şi licee tehnologice sau vocaţionale.

Studiul a avut şi o componentă online, prin care au fost chestionaţi 324 de elevi LGBT şi persoane apropiate comunităţii. Cercetarea include, de asemenea, o componentă calitativă, reprezentată de nouă interviuri cu liceeni LGBT care vorbesc despre violenţă şi hărţuire în spaţiul şcolar. Tinerii LGBT care au răspuns chestionarului online consideră în proporţie de 96% că termenii de “homosexual” şi “lesbiană” sunt folosiţi preponderent cu sens negativ şi, în consecinţă, evită să îşi asume identitatea în spaţiul şcolar, din cauza temerilor pentru siguranţa lor personală.