Consiliul Judeţean Vrancea a câştigat procesul cu Guvernul Boc – Tribunalul Vrancea a decis: referendumul pentru consultarea populaţiei pe tema reorganizării teritoriale este legal

1
360

Când Traian Băsescu şi PDL au luat decizia împărţirii României în opt regiuni, Uniunea Social Liberală a luat decizia ca în fiecare judeţ condus de un pesedist, penelist sau pecist să se organizeze un referendum, prin care populaţia să fie consultată cu privire la reorganizarea teritorială propusă de putere. De îndată ce a fost anunţată această temă, pedeliştii au sărit ca arşi, declarând că organizarea unui referendum este ilegală şi că opoziţia nu are temei legal pentru a iniţia în consiliile judeţene astfel de proiecte, iar prefecţii lor vor da hotărârile ca fiind nelegale. Nici unul dintre comunicatorii PDL nu au citit legea şi au rostit un discurs fabricat în laboratoarele de la Cotroceni, . În cele din urmă Tribunalul Vrancea, Secţia Comercială şi de Contencios Administrativ Fiscală le-a demostrat că zile întregi au turuit pe toate posturile de televiziune numai minciuni sfruntate.

Tribunalul Vrancea

Preşedintele CJ Dolj, Ion Prioteasa, anunţa, în urmă cu câteva zile, că va propune consilierilor judeţeni organizarea unui referendum local privind reorganizarea administrativă, la sfârşitul lunii iulie. Pentru că UDMR a respins, luni, în şedinţa coaliţiei, toate propunerile PDL privind reorganizarea teritorială, conducerea Consiliul Judeţean Dolj a retras, marţi, de pe ordinea de zi a şedinţei proiectul de hotărâre privind organizarea unui referendum. După ce vicepreşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Cristinel Iovan, a anunţat retragerea proiectului de pe ordinea de zi, consilierul judeşean PDL, Ştefan Stoica, a ţinut cu tot dinadinsul să declare: „A fost ilegală introducerea pe ordinea de zi a acestui proiect privind organizarea referendumului. Noi, consilierii PDL, nu am fi votat un asemenea proiect şi v-am fi atenţionat că aceste cheltuieli ilegale pe care le-aţi fi generat ar fi fost imputate conducerii CJ, dar şi consilierilor care ar fi votat acest proiect”. În ziua în care Ştefan Stoica făcea aceste afirmaţii în şedinţa Consiliului Judeţean Dolj, Tribunalul Vrancea, Secţia Comercială şi de Contencios Administrativ Fiscală îl contrazicea şi pe el şi pe toată cohorta pedelistă, care susţineau că organizarea unui referendum la nivelul judeţelor este ilegală.

Marian Oprişan

Hotărârea CJ Vrancea atacată în instanţa de contencios administrativ

Preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea, Marian Oprişa, a iniţiat procedura de organizarea a unui referndum consultativ privind eventuala desfiinţare a Judeţului Vrancea, înainte de a afla decizia UDMR-ului. În aceeaşi zi, adică 24 iunie a.c., în care Consiliul Judeţean Vrancea a votat proiectul de hotărâre cu privire la organizarea referndumului, Instituţia Prefectului Vrancea a emis un comunicat prin care informa că: „În urma analizării sub aspectul îndeplinirii prevederilor legale a Hotărârii Consiliului Judeţean Vrancea nr. 83 din 24 iunie 2011 privind organizarea referendumului în vederea consultării cetăţenilor din judeţul Vrancea privind oportunitatea desfiinţării unităţii aministrativ-teritoriale Vrancea adoptată în şedinţă publică, a considerat că acesta este nelegală, drept pentru care, în temeiul art. 3 alin. 1 din Legea 554/2004, a atacat-o în instanţa de contencios administrativ în vederea anulării. Instituţia susţinea că în urma declanşării procedurii în justiţie hotărârea adoptată este suspendată de drept până la soluţionarea cauzei. Preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea, Marian Oprişan l-a contrazis pe prefect, spunând că se afla în litera legii şi că niciodată nu a fost altfel. “Câte dispute juridice a mai câştigat Oprea până în acest moment ca să câştige acum? Cum să nu am suport juridic? Citiţi art.2 alin 2. din legea referendumului unde spune clar că se poate organiza şi desfăşura şi referendum local asupra unor probleme de interes deosebit pentru unităţile administrativ-teritoriale”, declara Oprişan.

După PDL doar Traian Băsescu are dreptul să declanşeze referendum

Uniunea Social Liberală a câştigat prima bătălie cu reprezentanţii Guvernului. Tribunalul Vrancea, Secţia Comercială şi de Contencios Administrativ Fiscală a dat câştig de cauză Consiliului Judeţean Vrancea. Reprezentantul Prefecturii Vrancea a invocat în cererea de chemare în judecată, prin care solicita constatarea nulităţii Hotărârii nr. 83/24.06.2011, faptul că a fost adoptată cu încălcarea dispoziţiilor legale prevăzute de art. 6 din Legea 52/2003, art. 2, alin. 1, lit. c, art. 3, art. 11, art. 13 din Legea 3/2000 şi art. 22 din Legea 215/2001. Mai susţinea de altfel că “organizarea unui referndum reprezintă un interes naţional şi nu unul local, motivul susţinerii referndumului nefiind întemeiat pe un temei legal, ci doar pe baza discuţiilor în mass-media”, îngrădind astfel “dreptul Preşedintelui României de a consulta poporul, ştiut fiind faptul că problema care face obiectul consultării cetăţenilor este una de interes naţional, iar acest drept exclusiv al preşedintelui îşi găseşte suportul în dispoziţiile constituţionale”.

“Referndumul reprezintă tocmai consultarea cetăţenilor”

Reprezentantul Cosniliului Judeţean Vrancea şi-a susţinut cauza, arătând instanţei “că referndumul reprezintă tocmai consultarea cetăţenilor (consultare care face şi obiectul Legii 52/2003) iar dacă o persoană se opune referendumului are posibilitatea să-şi exprime dezacordul prin neprezentarea la vot”.  Deasemenea avocatul apărării a arătat că: “Nici în Legea 3/2000 şi nici în Legea 215/2001 nu se prevede că în cazul organizării referendumului sunt aplicabile prevederile Legii 52/2003 privind transparenţa decizională decizională. Aplicarea dispoziţiilor privind transparenţa decizională pentru organizarea unui referendum reprezintă un nonsens, acest lucru echivalând cu o consultare la consultare. (…) Prevederile art. 13 şi art. 14 din Legea 3/2000 statuează ca problemele de interes deosebit din unităţile administrativ-teritoriale care pot fi supuse referendumului local se stabilesc de consiliile locale sau judeţene, după caz, la propunerea primarului, respectiv preşedintelui consiliului judeţean. Nici unul dintre articolele Legii 3/2000 nu enumeră problemele de interes local care pot face obiectul consultărilor populaţiei prin referendum local, stabilirea acestora fiind atributul exclusiv al autorităţilor publice locale”.

Susţinut şi de Carta Europeană a Autonomiei Locale

Argumentele Instituţiei Prefectului Vrancea au fost desfinţate pe rând, Consiliul Judeţean Vrancea folosindu-se de Carta Europeană a Autonomiei Locale, ratificată de Românie prin Legea nr. 199/1997, cât şi Legea nr. 215/2001 care: “definesc principiul autonomiei locale ca reprezentând dreptul şi capacitatea efectivă a autorităţilor administraţiei publice locale de a soluţiona şi de a gestiona în nume propriu, în interesul populaţiei locale, o parte importantă a treburilor publice. Conform art. 5, alin. 2 din Carta Europeană a Autonomiei Locale pentru orice modificare a limitelor teritoriale locale , colectivităţile locale în cauză trebuie să fie consultate în prealabil, eventual pe cale de referendum acolo unde legea permite”. Tribunalul Vrancea, Secţia Comercială şi de Contencios Administrativ Fiscală a respins suspendarea programului calendaristic privind organizarea şi desfăşurarea referendumului şi a respins şi acţiunea formulată de reclamantul prefectul judeţului Vrancea, Ion Oprea, în contradictoriu cu pârâtul Consiliul Judeţean Vrancea pentru anularea Hotărârii nr. 83/24.06.2011 ca neîntemeiată. Dacă în toamnă Traian Băsescu şi PDL vor dori să îşi asume reorganizarea teritorială, nu vor putea să împiedice consultarea populaţiei pe această temă prin referendum.

 

1 COMENTARIU

Comments are closed.