Guvernul a aflat de ce sunt întârziate lucrările de construcţie de drumuri naţionale şi autostrăzi

0
344

Lucrările de construcţie de drumuri naţionale şi autostrăzile sunt întârziate deoarece firmele de construcţii nu dispun de personal şi utilaje suficiente, pe măsura contractelor, şi lucrează în acelaşi timp pe mai multe şantiere, rezultă dintr-un raport al Corpului de Control al primului-ministru. Verificările au fost derulate la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale ( CNADNR), pentru identificarea cauzelor care au determinat întârzieri în execuţia lucrărilor de infrastructură rutieră aflate în derulare, perioada verificată fiind 1 ianuarie 2007 – 31 august 2012.

În urma analizei a 31 de contracte de lucrări privind reabilitarea/modernizarea şi construirea de drumuri naţionale şi autostrăzi în cadrul cărora au fost înregistrate întârzieri în execuţia lucrărilor, au fost identificate mai multe cauze, precum insuficienta mobilizare pe şantier a firmelor de construcţii.

Astfel, deşi pe hârtie prezentau personal suficient şi utilaje pe măsura lucrărilor angajate, în teren situaţia era cu totul alta, generând întârzieri la reabilitarea DN 6 Alexandria- Craiova (lotul 1 în valoare de 140,6 milioane lei fără TVA încheiat cu firma Shapir Structures, cu lucrări care trebuie finalizate în mai 2013 şi executate în proporţie de 17% în iunie acest an), reabilitarea DN 6 Alexandria – Craiova (lotul 2 de 136,5 milioane lei fără TVA, contract încheiat cu asocierea Romstrade, Ezentis Infrastructuras şi Euroconstruct Trading 98, termen de finalizare în mai 2013 şi executate la 13% în iunie acest an), constructia variantei de ocolire a municipiului Caracal (contract de 44,4 milioane lei fără TVA încheiat cu Romstrade, termen de finalizare în mai 2013 şi executat la 5% în februarie acest an), reabilitarea DN 76 (contract de 170,8 milioane lei fără TVA cu Construct Mod, termen finalizare octombrie 2013 şi executat la 8% în mai acest an).

Toate aceste contracte, încheiate în perioada 2009-2011, sunt finanţate şi de către Comisia Europeană prin programul POS Transporturi.

O alta cauză majoră a întârzierilor indicată de inspectori este utilizarea de către constructori a aceloraşi utilaje, dar şi a acelaşi personal în cadrul mai multor contracte de lucrări, executate în aceeaşi perioadă de timp. În urma analizei efectuate au fost identificate situaţii în care, în scopul obţinerii contractelor, constructorii au indicat în cadrul unor oferte depuse în proceduri de atribuire diferite faptul că aceleaşi utilaje şi acelaşi personal-cheie vor fi utilizate pentru execuţia unor lucrări de infrastructură rutieră în şantiere diferite, în aceeaşi perioadă de timp. Astfel, Romstrade a prezentat aceeaşi instalaţie de preparat mixturi asfaltice în două oferte care au stat la baza obţinerii contractelor derulate în aceeaşi perioadă, pentru construcţia variantei ocolitoare a municipiului Caracal şi pentru modernizarea DN 5 Bucureşti – Adunaţii Copăceni. Situaţii asemănătoare au fost constatate şi la firmele Tehnostrade şi Shapir Structures.

Conform situaţiei din august acest an prezentată de CNADNR, unii constructori executau în paralel mai multe lucrări de infrastructură rutieră, respectiv Romstrade avea în derulare 23 de contracte, Spedition UMB – 19 contracte, Straco Grup – 20 de contracte, Tehnostrade -13 contracte, Strabag AG – 6 contracte, SC Strabag SRL – 10 contracte, DELTA ACM 93 – 10 contracte, JV FCC Construccion – 9 contracte şi Astaldi Sp.A – 7 contracte.

Raportul a fost transmis Ministerului Transporturilor şi CNADNR pentru a dispune măsurile necesare faţă de cele constatate.