73% dintre microîntreprinderi intenionează să accese un credit în 2012, 43% plănuiesc să constituie un depozit. Scad termenele de plată şi creditul comercial, microintreprinderile revin la creditul bancar; aşteptările lor de la bănci: promptitudine, comisioane mai mici, personal calificat şi sfaturi de specialitate. Creşte importanţa promovării microîntreprinderilor în mediul on-line, în special pe platformele de tranzacţionare tip piata; peste 50% dintre microîntreprinderile înrolate pe www.bcrclubantreprenori.ro intră pe platformă de cel puţin 3-4 ori pe lună.
Într-un studiu realizat la comanda BCR în primăvara acestui an pe segmentul microîntreprinderi se arată că produsele cu cel mai mare potențial rămân cele de finanțare: peste 73% dintre respondeti intenţionează să acceseze un credit în 2012. Totuşi, comparativ cu 2011, a crescut cu 7% intenția de a deschide un depozit în 2012 (cea mai mare creştere a intenţiei de cumpărare pe toate produsele bancare), 43% dintre antreprenori intenţionând să deschidă depozite în 2012. 98% dintre micile afaceri din România au un cont curent în bancă, 85% efectuează plăţi, 32% au depozite şi 63% au contractat un credit. 54% dintre microinteprinderi folosesc servicii de internet banking. Comparativ cu 2011, se observă o creștere generală a utilizării de produse bancare, cu accent însă pe zona de depozite şi internet banking. “Micii antreprenori vor lucra cu mai puţine bănci, dar vor avea posibilitatea de a accesa produse și servicii bancare mai multe, mai simple şi mai accesibile, în general sub formă de pachete, şi la preţuri mai apropiate de așteptările lor. În plus, beneficiile non-bancare asociate devin factor important în alegerea băncii cu care vor să lucreze. Există o specializare accentuată a băncilor în ceea ce privește oferta pentru microîntreprinderi, iar aceasta se va reflecta în resursele alocate atragerii și servirii acestui segment de clienti”, a declarat Sorin Mititelu, director Segmente BCR.
Posibilitatea de a dezvolta foarte repede competenţe profesionale
În studiu se mai arată că scad termenele de plată şi, în consecinţă, însemnătatea creditului comercial, iar microîntreprinderile revin la creditul bancar ca principal instrumnet de finanţare a afacerii; antreprenorii se aşteaptă din partea băncilor la porduse şi servicii de calitate pentru o gamă largă de nevoi, comisioane mai mici, personal calificat şi consultanţă de specialitate. Printre nevoile nebancare, este evidentă necesitatea promovării, a oportunităilor de business, a consultanţei şi a trainingurilor. “Microîntreprinderile au flexibilitatea necesară adaptării la o piaţă în schimbare, au posibilitatea de a dezvolta foarte repede competenţe profesionale, iar piaţa locală de bunuri şi servicii este departe de a fi saturată. De aceea, microîntreprinderile sunt un important motor al revenirii din recesiune şi, în general, al dezvoltării economice. Rolul băncilor în acest context este să susţină dezvoltarea microîntreprinderilor atât cu produse şi servicii bancare adaptate, dar şi prin instrumente de promovare şi oportunităţi de busines”, a mai spus Sorin Mititelu.
BCR a lansat în 2011 platforma www.bcrclubantreprenori.ro, disponibilă prin pachetele de cont curent oferite de către bancă clienţilor săi microîntreprinderi, care conţine o ofertă complexă de servicii bancare, dar şi de susţinere a afacerilor microîntreprinderilor în general, incluzând posibilităţi de tranzacţionare, oportunităţi de promovare a afacerii, precum şi sesiuni de training specializat. Peste 70% dintre utilizatorii activ ai platformei, folosesc de mai mult de 2-3 ori pe lună, în special pentru pormovarea on-line a afacerilor, inserarea de oferte de produse şi servicii şi interacţiunea cu alte firme.