Sunt multe probleme în învăţământul românesc și ne aflăm în pragul unei noi greve în domeniu. Nimeni nu îşi doreşte ieşirea în stradă, ca acum doi ani, când Educaţia a fost în pragul colapsului, dar sunt semnale că protestele ar putea continua. Am prezentat opinia prof. Bogdan Manea, preşedinte al Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământ (USLI) Dolj. Acum venim cu precizările prof. Nicuşor Cotescu, președintele Sindicatului “Spiru Haret” din Dolj, care face parte din Federaţia Sindicatelor din Educaţie “Spiru Haret”.
Prof. Nicuşor Cotescu, preşedinte al Sindicatului “Spiru Haret”, a venit cu precizări importante: „Astăzi avem colegi care – poate puțină lume știe – își completează o normă didactică în patru sau cinci unități de învățământ. În situația în care norma didactică va crește cu două ore, vor fi pe post de turiști, adică să facă naveta între patru-cinci-şase-şapte unități de învățământ, astfel încât să-și acopere o catedră didactică”. Declaraţia vine după ce, miercuri, 18 iunie, profesorii din școli și universități au protestat în timpul activităților desfășurate la locul de muncă, purtând un semn distinctiv (ecuson), practic o “grevă japoneză”.
Ministerul Educației și Cercetării, prin ministrul Daniel David, a chemat la discuții cele trei mari sindicate din învățământ – FSLI, Spiru Haret si Alma Mater. Acesta a transmis liderilor sindicali că nu se vor lua măsuri de natură să conducă la disponibilizări de personal, în privința ideii de creștere a normei didactice, potrivit unui document trimis în teritoriu de liderii sindicali.
“Cartoful fierbinte”
Totul este legat de mărirea normei didactice a profesorilor (normă didactică de 18 ore pe săptămână în prezent), care a fost discutată de liderii partidelor care negociază formarea viitoarei coaliții guvernamentale. Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat că intenția de a obliga profesorii să stea opt ore pe zi la școală și intenția de majorare a normei didactice de predare „sunt măsuri care nu pot fi acceptate sub nicio formă”. Declarațiile au fost făcute după întâlnirea cu ministrul Daniel David. Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a explicat, pentru Edupedu.ro, ce ar însemna pentru profesori creșterea normei didactice cu două ore: „ Dispar 16.000 de posturi (…). Sunt oameni care sunt chiar pe muchie. Deci, dacă le-ai mărit cu două ore, automat intră în restrângere. N-ai ce să le faci”. Acesta a afirmat că „ar fi revoltător ca în învățământ să apară deja șomajul”.
Ce spune legislaţia
În vigoare, potrivit Ministerului Educației și Cercetării, este o reducere de normă didactică din legea precedentă și anume de la 18 la 16 ore pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I. De asemenea, există o serie de „degrevări de normă” pentru directori, inspectori, lideri sindicali. Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023 stabilește că activitatea profesorului se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână.
Articolul 207 – „(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:
a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;
b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;
c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;
d) activități de management al clasei;
e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;
f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.”
Articolul 207 – „(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:
a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;
b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;
c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;
d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;
f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;
h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;
i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;
j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.”