Ziua Internațională a Educației, sărbătorită la nivel mondial pe 24 ianuarie, are în acest an ca temă „Schimbarea cursului. Transformarea Educației”, potrivit UNESCO. Dezbaterile din această zi se axează pe faptul că tehnologiile digitale transformă învățarea, dar nu pot înlocui profesorii și școlile. „În mod crucial, profesorii sunt în centrul reînnoirii educației”, scriu reprezentanții organizației.
”Pandemia de COVID-19 a exacerbat criza în care deja era educația. Dependența de tehnologia digitală pentru învățare a adâncit excluziunea și inegalitățile de gen. Fără acțiuni de remediere, un sprijin mai bun pentru profesori și o finanțare sporită, pierderile de învățare și abandonul școlar vor continua să crească, inversând progresul către toate Obiectivele de dezvoltare durabilă și privând tinerii de un viitor demn și plin de oportunități”, potrivit conceptului UNESCO. Reprezentanții organizației arată că are loc o redefinire a relațiilor noastre cu ceilalți și o rescriere a contractului social în privința educației. „Acest nou contract social – un acord implicit între membrii unei societăți de a coopera pentru beneficii comune – se bazează pe o înțelegere reafirmată, dar extinsă, a educației ca un drept al omului, un efort public și un bine comun. Pentru a ne redefini relațiile noastre cu ceilalți, acest contract necesită o pedagogie de solidaritate și o cooperare care să prețuiască diversitatea și pluralismul. Este nevoie de cunoștințe științifice și digitale pentru a contracara răspândirea dezinformării și a diviziunii care afectează fiecare societate. Pentru a redefini relația noastră cu planeta, învățarea trebuie să le ofere elevilor mentalitatea și competențele necesare pentru a avea grijă de ea, prin educație, pentru dezvoltare durabilă. În mod crucial, profesorii sunt în centrul reînnoirii educației. Pandemia a evidențiat mai mult ca niciodată rolul lor de neînlocuit. Oferindu-le profesorilor recunoașterea și sprijinul profesional necesare pentru a colabora și a inova, va exista o influență puternică asupra viitorului învățării. În cele din urmă, redefinirea relației noastre cu tehnologia începe cu a ne asigura că toți beneficiază de instrumente digitale și că acestea sunt în slujba tuturor, începând cu cei mai marginalizați. Transformarea digitală trebuie orientată în jurul incluziunii și calității”, se mai arată în document. „Așa cum a fost detaliat în recentul raport global al UNESCO „Viitorul educației”, transformarea viitorului necesită o reechilibrare urgentă a relațiilor noastre unii cu alții, cu natura, precum și cu tehnologia care pătrunde în viața noastră, aducând oportunități inovatoare, ridicând în același timp preocupări serioase pentru echitate, incluziune și participare democratică”, potrivit sursei citate. „Ziua Internațională a Educației din acest an va fi o platformă pentru a prezenta cele mai importante transformări care trebuie alimentate pentru a realiza dreptul fundamental al fiecăruia la educație și pentru a construi un viitor mai durabil, incluziv și pașnic. Va genera dezbateri cu privire la modul de consolidare a educației ca demers public și bun comun, cum să conducem transformarea digitală, să sprijinim profesorii, să protejăm planeta și să deblocați potențialul fiecărei persoane de a contribui la bunăstarea colectivă și la casa noastră comună”, este mesajul de Ziua Educației – #EducationDay.