50 % dintre cetățenii UE cunosc acțiunile de combatere a discriminării nejustificate

0
472

La șapte luni de când au început să se aplice noile norme împotriva geoblocării nejustificate, peste jumătate dintre europeni cunosc normele care interzic restricțiile asupra cumpărăturilor online și asupra vânzărilor transfrontaliere, comparativ cu 43% media din România.

Rezultate despre România pe scurt

  • 69% dintre români au descărcat sau accesat muzică transmisă online în mod regulat,  ultimele 12 luni (comparativ cu o medie UE de 38%), iar 90% au optat pentru conținut gratuit.
  • 20% dintre români au accesat conținut online cu tematică sportivă (comparativ cu o medie UE de 16%), iar 84% au optat pentru conținut gratuit.
  • 84% dintre respondenții din România care au accesat cărți electronice în ultimele 12 luni, au făcut acest lucru gratuit.

Sondajul arată că, la doar câteva luni de când se aplică regulamentul privind geoblocarea, 50 % dintre cetățenii UE cunosc, în general, acțiunile UE de combatere a discriminării nejustificate de care sunt răspunzători unii comercianți. Cu toate acestea, trebuie să se depună mai multe eforturi pentru ca drepturile digitale specifice consacrate în legislația UE să fie mai bine cunoscute, deoarece doar 29 % dintre respondenți știu exact ce drepturi au.

Vicepreședintele pentru piața unică digitală, Andrus Ansip, a declarat: Prin interzicerea geoblocării nejustificate în luna decembrie a anului trecut am făcut un nou pas concret pentru ca cetățenii și întreprinderile din Europa să profite la maximum de avantajele erei digitale. Sunt încântat să constat că europenii își exercită, în mare parte, noul lor drept digital, care face parte dintr-un ansamblu de 35 de noi drepturi și libertăți digitale pe care le-a creat piața unică digitală de când a intrat în vigoare noul cadru legal.

Comisarul pentru economie digitală și societate digitală, Mariya Gabriel, a adăugat: Noile norme care elimină geoblocarea nejustificată aduc beneficii atât consumatorilor, cât și comercianților, oferind un acces mai echitabil la produsele și serviciile de pe piața unică a UE. Întreprinderile care continuă să restricționeze accesul consumatorilor încalcă pur și simplu legea. Comisia va continua să monitorizeze situația pentru a se asigura că normele sunt respectate.

Un interes sporit pentru accesarea de conținut în alt stat membru

Sondajul Eurobarometru publicat astăzi face parte din procesul de evaluare continuă a nevoilor consumatorilor și a realităților de pe piață pe care Comisia o realizează în sectoarele care, în prezent, nu sunt vizate sau sunt vizate doar parțial de normele privind geoblocarea. Această evaluare va contribui la o primă revizuire a normelor, planificată pentru luna martie 2020, ocazie cu care se va analiza dacă este necesar să se extindă domeniul de aplicare al regulamentului. De exemplu, studiul arată în mod clar că printre cele mai cunoscute conținuturi pe care consumatorii doresc să le acceseze din altă țară din UE se numără cele audiovizuale și alte conținuturi furnizate electronic, protejate prin drepturi de autor, cum ar fi transmisia de muzică pe internet și descărcarea de muzică, cărțile și jocurile video. Acest tip de conținut nu este reglementat prin normele actuale, dar este probabil ca acestuia să i se acorde o atenție deosebită în legislația UE în viitorul apropiat.

În special, numărul utilizatorilor de internet care încearcă să acceseze conținut electronic din altă țară din UE aproape s-a dublat în ultimii patru ani (de la 8 % în 2015 la 15 % în 2019). Cele mai solicitate tipuri de conținut accesate din altă țară din UE sunt cel audiovizual (9 % dintre respondenți) și muzica (8 %). Sondajul indică, de asemenea, o tendință ascendentă în acest sens, în special în rândul tinerilor; procentul de respondenți cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani care au încercat să acceseze aceste servicii din altă țară din UE este aproape dublu (28 %) față de cifra globală.

Cele mai frecvente motive pentru a accesa un astfel de conținut sunt lipsa acelui conținut în țara de reședință (44 %), urmat de căutarea unei oferte mai bogate (39 %). Majoritatea persoanelor care nu au încercat până în prezent să acceseze conținuturi destinate utilizatorilor din altă țară a UE ar fi totuși interesate să facă acest lucru (în special conținuturi audiovizuale, 31 %, și muzică, 29 %, aceste procente fiind mai ridicate în rândul tinerilor).