Colegiul Naţional „Carol I” din Craiova militează pentru un mediu curat şi sănătos, într-o Europă solidară

0
1062

În perioada 2018 – 2020, Colegiul Naţional Carol I din  Craiova coordonează Proiectul Erasmus + ADAS (Avenir Durable Avenir Solidaire) având ca parteneri licee din Franþa (Liceul Bahuet din Brive la Gaillard), Spania (Instituto de Ensenanza Secundaria din Azcona), Belgia (ITHCF Gembloux), Grecia (Geniko Lykeio din Syrou). Este al treilea proiect european coordonat de instituţia de învăţământ craioveană, începând cu anul 2017, ceea ce demonstrează o deschidere europeană asumată în mod clar şi responsabil, înscrisă de altfel în proiectul de dezvoltare instituţionalã a Colegiului Naţional Carol I.

Proiectul Avenir Durable Avenir Solidaire are ca punct central dezvoltarea durabilă, din punct de vedere al celor patru dimensiuni constitutive: creşterea economicã, securitatea socialã, incluziunea socială şi mediul înconjurător, iar scopul acestuia este de a asigura colaborarea timp de 2 ani, între elevi şi profesori, în privinþa dezvoltãrii durabile. Prima activitate transnaţională de învăţare din cadrul Proiectului s-a desfăşurat în perioada 11 – 17 noiembrie 2018 la Liceul partener Bahuet din Brive la Gaillard. Din partea Colegiului Naţional ,,Carol I” au participat şase elevi (Ţiţirigă-Tudor Gabriela Daniela, Goagă Alexandra Sânziana, Dinică Gabriel Mihnea, Dascălu Alexia Daria Maria, Grecu Andra Marina şi Mihalache Andra Eliana) şi doi profesori (Alina Ioanicescu – coordonator proiect  şi Mariana Manolache – profesor însoţitor). Impactul acestui început de proiect care va dura până în septembrie 2020 este deja unul important : dorinţa de a schimba unele lucruri existente în şcoală şi societate, selectarea diferenţiată a deşeurilor, păstrarea curăţeniei în liceu şi parcurile de cartier din oraş, intervenţia socială, toate acestea fiind realizabile prin conştientizarea elevilor privind necesitatea menţinerii unui mediu curat şi sănătos, precum şi a implicării active în societate.

Activităţi menite să sensibilizeze elevii spre nevoile celorlalţi..”

În cadru  activităţilor s-a lucrat frontal, dar şi pe grupe mixte, elevii având posibilitatea să dezbată temele respective şi să fie sensibilizaţi spre incluziunea socială ca şi componentă a dezvoltării durabile. Elevii de la C.N. Carol I s-au evidenţiat prin seriozitate, răspunsuri competente şi printr-un nivel ridicat al exprimării lingvistice în franceză, limba de lucru a proiectului şi , bineînţeles, în engleză , în cadrul schimburilor informale. Prin prezentările şi discursurile lor, au fost apreciaţi ca ,,mici ambasadori ai României”, astfel încât toţi participanţii au rămas cu o impresie pozitivă despre şcoala românească şi frumuseţea ţării noastre, de descoperit în luna octombrie 2019 , atunci când CN Carol I va fi gazda unei noi întâlniri de proiect. „Din partea ţării gazdă am apreciat profesionalismul profesorilor ce au susţinut activităţi menite să sensibilizeze elevii spre nevoile celorlalţi, de voluntariat şi actiuni umanitare. Franţa este , de altfel, un spaţiu profund ataşat de valori sociale precum cooperarea , asocierea, solidaritatea”,  a precizat prof. Alina Ioanicescu, profesor de limba franceză, coordonator al proiectului ADAS.

Oamenii să devină mai receptivi la nevoile celorlalţi”

Activităţile desfăşurate în această perioadă au fost diverse şi complexe : prezentarea liceelor şi a ţărilor participante, mese rotunde, dezbateri pe tema incluziunii sociale, întâlnirii cu reprezentanţi de la Banca alimentară din Brive la Gaillard, UNICEF, Les Restos du Coeur (ca şi parteneri în acţiunile solidare), primirea oficială a delegaţiilor partenere la primăria oraşului Brive, observarea de cursuri de literatură franceză şi management şi economie, acţiuni ecologice de plantare de arbori. Au existat şi momente de descoperiri culturale ale regiunii Nouvelle Aquitaine,  vizita unei ferme pedagogice (Ferme de Brossard), specializată în prelucrarea castanelor şi fabricarea unor produse tradiţionale specifice zonei (gem de castane, prăjituri, sirop de castane) precum şi vizitarea de eco-cartiere din oraşul Bordeaux. „Această activitate a arătat atât profesorilor cât şi elevilor că trebuie să tragem un semnal de alarmă pentru ca oamenii să devină mai receptivi la nevoile celorlalţi, să se implice în activităţi de solidaritate şi de incluziune socială. Reprezentanţii C.N. Carol I în Proiectul Erasmus + ADAS (Avenir Durable Avenir Solidaire) au acum convingerea că dacă fiecare om va face ceva bun pentru celălalt şi pentru natură, atunci vom putea trăi într-o lume mai bună şi un univers prietenos”, a subliniat prof. Mariana Manolache, profesor de biologie, membru al echipei de proiect.

 

 

 

 

 

 

 

Ţiţirigă-Tudor Gabriela Daniela, elevă clasa a IX-a E:

„Vizita la Liceul Bahuet a fost o experienţă interesantă şi pozitivă de cunoaştere, care a contribuit la dezvoltarea mea personală, dar şi la întărirea coeziunii dintre tinerii din ţările membre ale UE, unul dintre obiectivele principale ale acestui proiect. Pe parcursul săptămânii 11-17 noiembrie 2018 am desfăşurat activităţi care au avut rolul de a ne conştientiza în legătură cu avantajele, rolul şi importanţa UE, a drepturilor cetăţenilor europeni, a agriculturii ecologice şi a incluziunii sociale a categoriilor vulnerabile”

Goagă Alexandra Sânziana, clasa a X-a E:

„Am conştientizat că pentru o dezvoltare durabilă este importantă nu doar dorinţa de evoluţie, ci şi sprijinul primit din exterior, că a fi solidar nu este doar despre ajutorul acordat, este despre fuziunea dintre suflet şi minte. Ideile şi opiniile trebuie valorificate, primordial fiind comunicarea dintre oameni. Activităţile cu privire la incluziunea socială au avut un puternic impact asupra mentalităţii mele, devenind mai tolerantă şi mai deschisă decât înainte. Prilejul de a comunica cu elevii şi profesorii din diferite ţări europene, de a cunoaşte o parte din cultura lor, a lărgit orizontul meu şi mi-a sporit dorinţa de comunicare. Totodată, învăţând că doar prin reducerea poluării, evitarea risipei de resurse şi protejarea mediului este posibilă asigurarea unui viitor propice, noi singuri putem fi schimbarea pe care vrem să o vedem în lume”

Dinică Gabriel Mihnea, elev clasa a XI-a B:

„Experienţele din cadrul mobilităţii în Franţa s-au dovedit a fi unele memorabile, atât prin prisma prieteniilor ce s-au înfiripat rapid printre noi, tinerii elevi ai liceelor partenere, cât şi prin diversitatea activităţilor la care am luat parte în săptămâna proiectului. La final, cu emoţia despărţirii întipărită pregnant în sufletele, ba chiar pe chipurile noastre, am luat-o fiecare pe drumul întoarcerii în ţara natală, cu toţii promiţându-ne că până la următoarea întâlnire vom păstra legătura, măcar în mediul online”

Dascălu Alexia Daria Maria, clasa a IX-a F :

„Această mobilitate în Franţa a fost o experienţă inedită şi incredibilă care m-a ajutat să devin mai comunicativă, mai sociabilă, iar prin intermediul activităţilor desfăşurate am reuşit să descopăr lucruri noi şi să îmi fac noi prieteni”

Mihalache Andra Eliana, clasa a  XI-a G:

“Mi-am dorit mereu să merg în Franţa. M-am înscris în acest proiect pentru a-mi dezvolta abilităţile de comunicare cu ceilalţi şi pentru a-mi lărgi orizonturile de cunoaştere. Mobilitatea în Franţa a venit ca un plus şi, totusi, 5 ţări diferite, reunite pentru a clădi un viitor de durată, ceva cu totul deosebit. Ce am trăit în acest proiect a fost ceva cu totul aparte, de aici am ramas cu amintiri frumoase, pe care nu cred ca le voi putea uita vreodată. Pot spune că susţin pe oricine să se ia parte la astfel de proiecte, pentru că atât prietenii, cât şi amintirile care ramân, sunt cu adevărat nepreţuite”.