Gunoaiele din Craiova, între luxul Masterplanului și sărăcia Salubrității

0
351

Masterplanul de deșeuri al județului, cu cele peste 700 de containere îngropate și o flotă modernă de mașini pentru transport, se implementează într-un ritm destul de lent la Craiova, timp în care Salubritatea se plânge că nu mai poate să gestioneze ridicarea deșeurilor din oraș, întrucât i-au căzut aproape toate mașinile.

Pornind de la această situație, operatorul local și-a propus să-și procure niște utilaje noi. În septembrie 2017, Salubritatea a scos la licitație, printre altele, achiziția a două autocompactoare pe care să le întrebuințeze la colectarea gunoiului. Licitația a fost anulată, comisia de evaluare considerând că achiziția nu este oportună. Salubritatea plănuise să-și cumpere mașinile în leasing financiar, rambursabil în 60 de luni, asta însemnând că, după ce se plăteau ratele, mașinile îi rămâneau operatorului. Numai că Masterplanul de deșeuri – aflat în desfășurare – se presupune că va fi deja implementat atunci, iar acțiunea de colectare și transport a gunoiului aflată și ea în sarcina unui alt operator, cel regional. Prin urmare, autocompactoarele nu-i mai serveau la nimic Salubrității, într-o perspectivă de cinci ani.

Consilierii municipali au votat pentru leasing

Salubritatea susține însă că a cerut să i se spună, oficial, care este data concretă de la care noua societate va prelua colectarea și transportul gunoiului din Craiova, pentru a ști, în felul acesta, cât timp ar mai trebui să facă față gunoaielor cu mașinile învechite pe care le are. Dar i s-a comunicat că, din cauza a mai multor factori externi, nu se poate ști acest lucru. Prin urmare, mergând pe această logică, operatorul local și-a refăcut calculele și a venit cu propunerea unui alt tip de leasing, cel operațional – care nu mai include și posibilitatea de cumpărare a mașinilor la final – pe o perioadă mai mică. Solicitarea a fost depusă la autoritatea locală, care a cerut, la rândul său, acceptul consilierilor locali. Aleșii locali s-au întrunit, marți, într-o ședință extraordinară, și au votat pentru achiziția acestor utilaje.

500.000 de euro pompați în colectarea gunoiului

De această dată, este vorba de șase autocompactoare noi, care vor fi achiziționate, în leasing operațional, pe doi ani. Raportându-se la prețurile de pe piață, conducerea Salubrității spune că toată cheltuiala s-ar duce la suma de 522.000 de euro, în jur de 87.000 de euro pe bucată, cu cheltuieli accesorii incluse. Comentând această sumă, primarul Mihail Genoiu a precizat că oricum este o cheltuială mai mică decât dacă s-ar fi încercat închirierea unor astfel de utilaje de pe piața second-hand. Potrivit calculelor Salubrității, un autocompactor în leasing reprezintă o cheltuială de 3.625 de euro pe lună.