Firma Softronic din Craiova, constructor de locomotive electrice, a marcat, ieri, începerea producţiei primelor două locomotive Transmontana pentru firma suedeză Grenn Cargo, cu care a încheiat în urmă cu trei luni un contract pe 10 ani. Locomotiva produsă de Softronic Transmontana poate să tragă până la 3.000 de tone, de două ori mai mult decât un tip de locomotivă utilizată frecvent în Suedia.
Softronic Craiova a semnat un contract cu operatorul feroviar de marfă Green Cargo din Suedia pentru livrarea în vara anului 2018 a două locomotive Transmontana. Producătorul de la Craiova a mai închiriat recent două locomotive Transmontana, prin leasing operaţional, lui Deutsche Bahn Cargo – Schenker Locomotivele Transmontana pot fi observate pe căile ferate din România şi Ungaria, special adaptate pentru trenuri grele de marfă. Radu Zlatian, consultant în cadrul Softronic a precizat că echipa de specialişti din cadrul celor două firme care coordonează proiectul au dorit să prezinte ieri, într-un cadru festiv, primul element din prima locomotivă. „Pentru vara viitoare vom livra două locomotive, iar pentru următorii zece ani, între trei şi cinci bucăţi. Green Cargo în Suedia este echivalentul lui CFR Marfă la noi. În momentul de faţă este începutul contractului, contractul efectiv s-a semnat în această vară şi astăzi (n.r. – ieri) se prezintă prima piesă din prima locomotivă. Discutăm de circa 7 milioane de euro, în prima fază, iar apoi undeva la 10 milioane de euro. Locomotiva este cea mai performantă locomotivă pentru transport marfă în condiţii grele. Are 6 axe şi poate să tracteze trenuri foarte grele de 2000-2500 de tone, pe căi ferate dificile, adică, cu pante mari, cu gheaţă, cu zăpadă. Producţia Softronic în marea ei majoritate este dată la export. Cele mai multe locomotive produse la Softronic aparţin companiei Deutsche Bahn Cargo – Schenker, fiind şi cel mai mare transportator din Europa, după care mai sunt o serie de firme din Ungaria şi Austria…”, a subliniat Radu Zlatian.
Soluţii logistice mai eficiente
Achiziţionarea noilor locomotive electrice face parte din strategia Green Cargo de reducere a costurilor de transport. În vara anului 2015, locomotiva Transmontana nr. 019 a fost trimisă în Suedia pentru teste. Aceasta a fost testată de către Rush Rail şi Green Cargo. A primit chiar şi un nume suedez: Rödluvan (Scufiţa Roşie). “Am decis să analizăm mai multe locomotive şi vagoane, ca parte a strategiei noastre cu privire la flota de vehicule. Primele vehicule ce vor fi evaluate sunt două locomotive Transmontana Co-Co, care vor permite crearea unor soluţii logistice mai eficiente, îndeosebi pentru transporturile mai grele. Pe lângă puterea de tracţiune superioară, locomotivele sunt moderne şi dotate cu un sistem electric de frânare automat şi optimizat. Aceste locomotive vor fi optimizate pentru a reduce consumul de energie, pe cât posibil, folosind date topografice şi de rută”, a declarat Markus Gardbring, director Active, Green Cargo. Green Cargo deţine o flotă de material rulant de 400 de locomotive şi 5.000 de vagoane, şi operează 400 de trenuri de marfă pe zi în Suedia, echivalentul a circa 10.000 de camioane, sau a unui convoi de camioane lung de peste 300 de kilometri. Operatorul oferă servicii door-to-door pe o reţea care se întinde în toată Suedia, iar prin partenerii companiei are acces la sute de locaţii din toată Europa.
„Ei au apreciat foarte mult această locomotive”
Înfiinţat în Craiova, în 1999, Grupul Softronic are ca principală activitate modernizarea de locomotive şi este format din companiile Softronic (producător de rame şi locomotive electrice) şi Softrans (transportator feroviar de marfă şi de pasageri, şi lider pe piaţa închirierilor de locomotive). Cătălin Iosub, directorul de Marketing al companiei Softronic, a precizat că acest proiect a fost iniţiat pe patru ani şi există satisfacţia faptului că s-a reuşit în cele din urmă să se semneze un contract cu cea mai redutabilă companie de marfă din Scandinavia. “Ei au apreciat foarte mult această locomotivă, în momentul în care noi am fost şi am efectuat câte două luni de serviciu de tracţiune pentru şase companii, inclusive Green Cargo. Ulterior, ei au fost cei care ne-au căutat şi am semnat contractual respective. Am negociat şi acum am căzut de acord să marcăm acest moment”, a subliniat reprezentantul Softronic.