Primăria Craiova pregăteşte o licitaţie pentru repararea deficienţelor tehnice de la pasajul suprateran din Valea Vlăicii. După un an în care s-a încercat să se ia legătura cu constructorul, dar fără succes, municipalitatea a ajuns la concluzia că pasajul nu mai poate să aştepte încă o iarnă în aceeaşi stare şi este nevoie de o altă firmă care să corecteze toate probleme care au apărut. Intervenţiile urmează să fie suportate din garanţia de bună execuţie care a fost depusă de SCT Bucureşti în contul municipalităţii, la data licitării lucrării.
Se împlineşte mai bine de un an de când pasajul suprateran de la kilometrul zero al Craiovei continuă să aibă aceleaşi probleme la unul dintre picioarele care îl susţin, un amortizor defect şi toată structura de beton afectată de o reţea de mici fisuri. Întrebat, într-o conferinţă de presă, despre soarta acestui pasaj, unul extrem de circulat, primarul Mihail Genoiu a declarat că a purtat discuţii cu funcţionarii care s-au ocupat de acest proiect, iar aceştia i-au explicat că, în tot acest timp, s-a încercat să se ia legătura cu constructorul. În mod normal, acesta ar fi trebuit să remedieze problemele apărute. „Am avut o discuţie cu reprezentanţii din Primărie care s-au ocupat de acest proiect. E demarată procedura de executare a garanţiei pentru că executantul de la acest pasaj a falimentat. De altfel, SCT Bucureşti nici nu a mai răspuns la zecile de solicitări pe care le-am făcut către el”, a explicat primarul Craiovei, Mihail Genoiu.
Garanţia ar expira pe 26 iulie
Pasajul suprateran a fost dat în folosinţă în iulie 2012 şi a beneficiat de o perioadă de garanţie de 5 ani, care ar urma să expire în cursul acestei luni, mai exact pe 26 iulie. Reprezentanţii municipalităţii susţin că toate demersurile de contactare a constructorului au fost făcute cu mult timp înainte, prin urmare obţinerea banilor din garanţie nu ar trebuie să întâmpine probleme din acest motiv. „Perioada de garanţie a pasajului suprateran este de 5 ani, dar problemele noastre sunt sesizate demult, deci nu se poate pune problema că a ieşit din garanţie. Cred că sunt sesizate de mai bine de un an”, a declarat edilul-şef al Craiovei. Potrivit documentelor depuse la licitaţie, firma câştigătoare, în speţă SCT Bucureşti, s-a obligat, printre altele, să depună şi o garanţie de bună execuţie, de 10% din valoarea contractului, care să stea la dispoziţia beneficiarului pentru rezolvarea eventualelor defecţiuni care ar putea să apară în perioada de garanţie, ceea ce s-a şi întâmplat.
Funcţionarii Primăriei, la primul examen
Autorităţile recunosc că executarea garanţiei, ca procedură în sine, nu este un lucru simplu nici pentru funcţionarii Primăriei, care se află la prima acţiune de acest gen. Deşi a implementat multe proiecte de-a lungul timpului, unele cu sume mari şi perioade lungi de garanţie, municipalitatea craioveană nu s-a confruntat până acum cu această problemă, să fie nevoie de reparaţii la o lucrare, iar constructorul să nu mai fie disponibil pentru a intra în şantier. „Este complicat şi pentru funcţionari, pentru că este pentru prima dată când execută o garanţie, dar este un început şi aici”, a recunoscut primarul Mihail Genoiu. O problemă oarecum similară a fost întâlnită la execuţia Teatrului de Vară din Parcul „Nicolae Romanescu”. Acolo, constructorul, SC Atlas, a întâmpinat probleme financiare, iar autorităţile s-au văzut nevoite să gestioneze lucrarea cu o firmă care a intrat în insolvenţă, în cele din urmă.
Autorităţile pregătesc o nouă licitaţie
În paralel cu executarea garanţiei depuse de SCT Bucureşti, se lucrează şi la o procedură de achiziţie pentru remedierea defecţiunilor. Cel puţin aceasta este vestea bună pe care a oferit-o primarul Mihail Genoiu, pasajul urmând să-şi aibă problemele rezolvate abia după un an şi jumătate în care a fost lăsat în aşteptare. „La această oră, se lucrează şi la o procedură de achiziţie pentru remedierea a tot ce este acolo, repararea compensatoarelor şi a rosturilor şi, pe de altă parte, de operarea garanţiei de execuţie pe care o are depusă la nivelul Primăriei”, a menţionat edilul-şef al Craiovei. Remedierea problemelor ar urma să se facă, în consecinţă, cu banii pe care municipalitatea craioveană speră să îi obţină din executarea garanţiei de bună execuţie, dar cu menţiunea că lucrarea de reparaţie nu o mai face constructorul iniţial, ci o altă firmă care va fi declarată câştigătoare în urma licitaţiei care se pregăteşte acum.
O inaugurare în pripă
Pasajul suprateran a costat în jur de 40 milioane de lei şi a fost dat în folosinţă, cum spuneam, pe data de 26 iulie 2012. Inaugurare a fost una cu cântec, multe detalii ale proiectului nefiind încă realizate la data recepţiei. Aşa se face că, abia în luna octombrie, SCT Bucureşti a montat echipamentele pentru protecţie la cutremure cu care este dotat, prin proiect, pasajul suprateran. Întreaga pasarelă se sprijină pe şapte picioare, iar fiecare dintre acestea are prevăzute amortizoare antiseismice astfel încât, la un eventual cutremur, pasajul să se deplaseze pe lungime şi să nu se întâmple nici o nenorocire. Specialiştii au explicat, la momentul respectiv, că funcţionează pe baza unui principiu hidraulic, fiind în fapte nişte supape care, la un şoc puternic, se închid. Numai că sistemul acesta sofisticat a clacat în februarie 2016. Iar motivul nu a fost, din fericire, vreun cutremur, ci temperaturile extrem de scăzute.
Gerul sau manopera deficitară?
În prima fază, au început să se desprindă bucăţi din tencuială, apoi au fost sesizate şi fisuri, ce-i drept mici, la unul dintre picioarele afectate. Autorităţile au expertizat natura acestor defecţiuni şi au ajuns la concluzia că problema ar fi plecat de la unul dintre amortizoare, care a rămas blocat din cauza gerului. Cel puţin aceasta este teoria pe care reprezentanţii municipalităţii au dorit să o facă publică la vremea respectivă. Cert este că, din februarie 2016 şi până în prezent, după ce ambele amortizoare au fost demontate, pasajul supraterana mai fost adus în discuţie doar o singură dată. În februarie 2017, exact la un an distanţă, reprezentanţii municipalităţii au recunoscut că este posibil ca principalul vinovat să nu fi fost gerul năprasnic, ci faptul că amortizoarele au fost montate prost. Şi nu doar două, ci patru au probleme tehnice, fiind nevoie să fie trimise producătorului, în Italia, pentru reglaje suplimentare. Licitaţia de remediere pe care se pregăteşte să o lanseze acum municipalitatea ar trebui, prin urmare, să includă şi aceste detalii.