Siguranţă rutieră prin întreţinerea parcului auto

0
715

„Campania Naţională pentru Siguranţa Rutieră şi Mentenanţa Autovehiculelor în traficul din România”, desfăşurată în perioada iunie-octombrie 2011 de Asociaţia Română pentru Securitate şi Sănătate în Muncă (ARSSM) şi Institution of Occupational Safety and Health (IOSH) din Marea Britanie, în parteneriat cu Consiliul Interministerial pentru Siguranţă Rutieră, Agenţia Europeană pentru Securitate şi Sănătate în Muncă – Punctul Focal România, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Direcţia Rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă a ajuns la Craiova.

Workshop-ul organizat vineri, cu participarea reprezentanţilor transportatorilor rutieri şi ai serviciilor de transport din cadrul întreprinderilor din Oltenia, a avut ca temă principală “Costurile reale ale unui accident rutier vs Deciziile de reducere a cheltuielilor de mentenanţă a autovehiculelor” şi s-a adresat angajatorilor care dispun de un parc auto important, şi nu numai. „Campania, care îşi propune educarea şi conştientizarea comunităţii transportatorilor din România cu privire la costurile evenimentelor rutiere, se bazează pe workshop-uri organizate în întreaga ţară. După Craiova, urmează Suceava, Arad, Sibiu, Timişoara, Constanţa, Bucureşti, posibil Oradea şi Cluj, unde se vor aborda tematici diferite, acoperind astfel toate posibilele cauze ale accidentelor rutiere pentru a avea mai multe puncte de vedere şi soluţii de reducere a numărului acestora. La finalul campaniei vom elabora ghidul de bune practici, instrument de lucru util angajatorilor care să gestioneze mai bine riscul de accident în companiile din care provin. Aceştia trebuie să aibă în vedere nu doar cheltuielile de reparaţie a maşinilor şi de internare a victimelor, ci şi costurile în ceea ce priveşte reţeaua de distribuţie întreruptă,  relaţia cu clientul la care nu mai ajunge marfa, cu partenerii ai căror angajaţi au fost afectaţi în timpul transportului, capacitatea psihică a şoferului de a se urca din nou la volan după un eveniment rutier, costuri extrem de importante”, a explicat Florin Truşcă, manager de proiect.

Educaţia – baza unui comportament responsabil în trafic

Experţi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, consultanţi în  managementul riscurilor, reprezentanţi ai Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, ai instituţiilor publice din sfera de interes a proiectului au evidenţiat, în cadrul evenimentului, avantajele unei politici eficiente de mentenanţă a autovehiculelor şi a unui program de instruire a şoferilor în cadrul firmelor. Ca să-şi atingă obiectivul de reducere a numărului de victime în accidente rutiere şi menţinere a unui climat de siguranţă în timpul deplasării pe drumurile publice, campania trebuie să ajungă toate categoriile de participanţi la trafic, nu doar la angajatori şi şoferi.

“Dacă nu suntem educaţi în spiritul respectării regulamentului rutier, fiecare dintre noi reprezintă un factor de risc. Toată populaţia trebuie educată, de la copii, pietoni, biciclişti, motociclişti, conducători auto astfel încât să poată să existe un trafic normal”, a precizat Dan Marius Andreescu, preşedinte ARSSM. La rândul său, Paul Boruz, din cadrul Serviciului Rutier al Inspectoratului de Poliţie Dolj, a vorbit despre acţiunile cu scop similar ale poliţiştilor doljeni. „În primul semestru al anului, înregistrăm, paradoxal, o uşoară creştere a numărului de accidente şi de victime pe drumurile din judeţ. Vom continua acţiunile punctuale de impunere a legii, supraveghere a traficului prin amplasarea de aparate radar şi dispunerea agenţilor de circulaţie pe drumurile publice, dar mergem mai departe şi cu activităţile de educaţie rutieră în unităţile şcolare pentru a preveni astfel de evenimente”, a afirmat acesta.