Europarlamentarul Marian-Jean Marinescu, raportor pentru regulamentul „Cerului unic european” – etapa 2 (SES 2+) prezintă în această perioadă în mai multe ţări, membre ale Uniunii Europene, acolo unde există birouri parlamentare a grupului EPP, care sunt beneficiile acestei iniţiative, în primul rând pentru pasageri, dar şi cauzele pentru care există opoziţie din partea anumitor actori relevanţi din domeniu, precum anumite venituri la bugetul de stat sau locurile de muncă din sector.
Ieri, s-a aflat la Bruxelles şi a discutat despre acest proiect, punând în valoare avantajele programului. Un Cer Unic European ar însemna, în viziunea raportorului, 15 minute de zbor mai puţin, la un zbor mediu de 2 ore. Gaz mai puţin consumat, emisii de gaze mai puţine. Acestea se vor reflecta în preţul biletelor şi confortul pasagerilor. „Ar însemna rute directe sau modificate, într-o anumită măsură, şi centre de control de trafic bazate pe eficienţa traficului, nu pe graniţele naţionale”, a precizat deputatul Marinescu.
„Există voci care se împotrivesc…”
În opinia vicepreşedintelui Grupului EPP din PE, este nevoie de mai multă eficienţă pentru controlul traficului în Europa. În prezent, există 28 de societăţi comerciale naţionale care prestează aceste servicii de control de trafic. „S-a încercat un sistem eficient care să nu ţină cont de graniţele naţionale, ci să se ţină cont de eficienţa controlului de trafic. Desigur, se va face pas cu pas, pentru că bineînţeles că există voci care se împotrivesc. Putem vorbi deschis şi despre suveranitatea spaţiului aerian, locurile de muncă ale controlorilor de trafic, dar şi despre veniturile statelor membre, deoarece fiecare avion care survolează un teritoriu plăteşte o taxă. Se colectează nişte taxe… La nivel de UE nu s-ar pierde bani, însă, prin schimbarea rutelor, unele state ar pierde, altele ar câştiga…”, a mai spus europarlamentarul Marian Jean Marinescu.
„Nu există monopol nicăieri pe un serviciu”
S-au făcut paşi foarte importanţi, s-a ajuns la o eficienţă a traficului suficient de mare, dar se pot face lucruri în continuare. „Sunt multe aspecte care intra în calcul, dar este evident că un avion nu zboară ca pasărea, în linie dreaptă, ci zboară cumva în zigzag, fiindcă depinde de rutele naţionale. În principiu, vocile care sunt împotriva vin din administraţiile naţionale pentru aviaţie, din partea de control de trafic. Se consideră că s-ar micşora numărul locurilor de muncă, s-ar mai pierde din privilegii. Nu există monopol nicăieri pe un serviciu, în Uniunea Europeană, în afară de traficul aerian…”, a conchis europarlamentarul Marian Jean Marinescu.