Ministrul Economiei, Constantin Niță, s-a aflat, ieri, la Craiova. Însoțit de primarul Lia Olguța Vasilescu, acesta a făcut o vizită la fabrica Ford, apoi a mers și la Fabrica de Avioane Craiova. Concluzia ministrului a fost că Ford-ul este, pe drept cuvânt, cea mai mare investiție americană în România și că guvernul va trebui să sprijine mai mult industria de mașini autohtonă. De cealaltă parte, Constantin Niță a recunoscut că fabrica de Avioane trebuie mai întâi să fie repusă pe picioare și apoi scoasă la privatizare pentru a se putea produce efectul pe care privatizarea l-a avut asupra fostei fabrici Daewoo.
Vizita ministrului Constantin Niță la Ford a fost una de informare, pentru a vedea cum lucrează americanii la Craiova. După ce s-a plimbat prin fabrică, ministrul Economiei s-a declarat plăcut surprins de ceea ce a văzut în interiorul Ford: „Partenerii noștri americani au investit un miliard de dolari și sunt convins că vor continua aceste investiții. Este cea mai mare investiție americană în România. Mi-aș dori ca în România să fie cât mai multe asemenea fabrici. Noi acordăm o deosebită atenție industriei auto, de care se leagă 200.000 de angajați și 600 de companii care lucrează în acest domeniu. Cifra de afaceri a sectorului auto din România este de 16 miliarde de euro, din care peste 7 miliarde de euro la export. Avem datoria ca la aceste cifre să sprijinim această industrie”, a declarat ministrul Niță. Acesta a precizat și că guvernul va asigura Fordului autostrada Pitești-Craiova, investiția fiind în stadiul efectuării studiilor de fezabilitate.
„Prima mașină” ar putea fi un alt proiect pentru tineri
Ministrul Constantin Niță a declarat, la Craiova, că și guvernul trebuie să găsească propriile soluții pentru a sprijini industria de mașini din România. Potrivit acestuia, tinerii trebuie să aibă o mașină, dar nu veche, la second-hand, ci una nouă. Ca să poată să și-o procure, guvernul ar trebui să se gândească la lansarea unui proiect în genul celor pentru achiziția de mașini. «Poate găsim un proiect pentru „Prima mașină”, ca să dau un exemplu. Nu știu, nu am studiat problema. Mi-a venit în minte. Să se găsească o formulă prin care tinerii de 18-20 de ani să-și cumpere o mașină românească prin niște condiții. Discutăm împreună cu producătorii de finanțare și așa mai departe. Să folosim poate mai mult leasingul, băncile să dea drumul la creditare și să se ocupe mai puțin numai de titlurile de stat. Sunt multe lucruri care trebuie abordate», a spus ministrul Economiei. Constantin Niță a menționat că, de exemplu, anul trecut România a avut cea mai mare creștere la autovehiculele noi, dar produsele second-hand au fost de trei ori mai multe. „Nu putem deveni cimitirul produselor din Europa sau din alte state. Și atunci este nevoie să promovăm mult mai mult cumpărarea de produse noi românești, prin diverse forme”.
Industria de mașini se cere a fi mai bine promovată
O altă metodă pentru încurajarea cumpărătorilor să se îndrepte spre mașinile fabricate în România ține de o mai mare publicitate. Ministrul Economiei a precizat că, anul viitor, va fi organizat un mare târg numai cu produse românești, și sectorul auto va fi bine reprezentat. „Toți cei care produc autovehicule sau componente auto sunt invitați să participe la un asemenea târg. Departamentul de comerț exterior se va ocupa de acest lucru”, a menționat Constantin Niță. Tot la acest capitol, ministrul a amintit și instituțiile publice care ar trebui, la rândul lor, să-și înnoiască parcul auto tot cu niște mașini românești. „Parcă cumpărăm prea multe autoturisme din import, în condițiile în care în România sunt mașini făcute la standarde internaționale. Nu văd nici un motiv pentru care nu am folosi mai mult produsele Ford, Renault și alte produse de pe piața românească”.
Guvernul nu se grăbește cu privatizarea Avioane Craiova
După vizita la Ford, ministrul Economiei și primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, au mers și la Fabrica de Avioane Craiova. Înainte de a se întâlni cu muncitorii de aici, ministrul a spus că această fabrică este la fel de importantă pentru industria românească, dar că îi mai trebuie ceva pentru a privatizarea să se realizeze până la urmă și să fie un succes. „Eu am un principiu: întâi să facem lucrurile să meargă și apoi să o vindem. Cred că e mai bine așa decât să o vindem când e într-o situație proastă și toată lumea îți dă un preț de nimic”, a răspuns ministrul la întrebarea unui jurnalist referitoare la privatizarea acesteia. În completare, Constantin Niță a avansat ideea că toate companiile de stat care nu vor scoate profit anul acesta vor fi propuse pentru restructurare. „Toate companiile care anul acesta nu vor obține profit vor intra într-un proces foarte serios de restructurare. Schimbăm tot până reușim să punem o echipă managerială care poate să scoată profit”, a menționat Constantin Niță.