Adrian Mărăşescu, directorul de vânzări al companiei PlusAuto: „Noi suntem aici şi vindem Ford chiar înainte de a veni fabrica la Craiova”

0
1147
Adrian Mărăşescu

Piaţa auto din România, şi nu numai, a fost puternic încercată în 2012. Multe fabrici din Europa au fost fie dislocate, fie închise şi mii de muncitori au fost trimişi acasă. Despre ce s-a întâmplat cu adevărat în toată această perioadă, dar şi despre ce ar trebui să facă Executivul din punct de vedere legislativ pentru a încuraja investiţiile din domeniul auto, dar şi pentru a proteja investiţiile deja consolidate din ţara noastră, am discutat pe larg cu Adrian Mărăşescu, directorul de vânzări al companiei PlusAuto, dealer autorizat Ford.  

Aş dori să prezentaţi cititorilor cotidianului regional ”Cuvântul Libertăţii” compania pe care o administraţi. Ce reprezintă PlusAuto pe piaţa de business auto din Oltenia?

Plusauto este dealer şi reparator autorizat Ford pe piata românească de peste 12, ani având 4 complexuri integrate în oraşele Craiova, Slatina şi Drobeta-Turnu Severin. În această calitate, compania noastră oferă un pachet complet de produse şi servicii. Doljenii, şi nu numai, pot să achiziţioneze de la PlusAuto întreaga gamă de autoturisme, începand de la clasa mini prin KA, clasa mică Fiesta sau Fusion, clasa compactă Focus, clasa medie-mare CD, Mondeo, monovolumele CMAX, SMAX, Galaxy şi ajungând la clasa SUV prin Ford KUGA. Tot prin reţeaua noastră se poate comercializa întreaga gamă de autovehicule comerciale Transit, începând de la Ford Connect fabricat la Craiova şi ajungând la Transit Jumbo Van 4600 kg, dar şi întreaga gamă de autovehicule carosate special. Am atacat şi piaţa second hand, în sensul că am oferit spre comerializare o serie de vehicule rulate provenite din parcurile noastre de maşni de drive-test, maşni de service sau din activitatea de trade-in sau buy-back.

Vorbiţi-ne şi despre programele şi serviciile pe care le prestaţi…

Compania implementează şi „Programe de trade-in şi buy-back” ce se adresează clienţilor noştri care doresc să îşi reînnoiască autoturismul sau autovehiculul comercial, prin preluarea maşinii vechi ce se constituie avans la cumpărarea celei noi. Dar noi ne rezumăm doar la vânzarea de maşini. Compania PlusAuto oferă clienţilor din Oltenia, şi nu numai, pe de o parte, „Servicii de consultanţă financiară”: asistenţă în întocmirea dosarului de finanţare fie în leasing, în parteneriat cu Unicredit leasing, VB leasing, Impuls Leasing, BCR leasing, BRD Sogelease, fie cu BRD Finance, Cetelem, CEC Bank sau alte instituţii financiare agreate de fiecare potenţial client, iar pe de altă parte, „Servicii de consultanţă în asigurări prin PLUSASIG Broker de Asigurare”, având parteneriate cu cele mai bune societăţi din domeniu: Groupama, Omniasig, Generali, Allianz, Astra, Carpatica şi, nu în ultimul rând, „Servicii post-vânzare în reţeaua de ateliere Plusauto din Craiova, Slatina şi Drobeta-Turnu Severin”. Totodată, compania mai prestează şi „Servicii de Asistenţă Rutieră NONSTOP”, cu platforma proprie sau prin serviciul naţional RoadSuport.

„Nu îmi place acest cuvânt – criză !”

     A influenţat în vreun fel criza economică din Europa, domeniul auto în România şi, implicit, afacerile din acest sector? În ce sens? Cum a resimţit compania dumneavoastră sau cum resimte aceste constrângeri?

În primul rând, vreau să vă spun de la început, că mie nu îmi place acest cuvânt format din cinci litere – „criză”, iar eu îl transform într-o expresie şi anume, „perioadă de instabilitate socio-politico-economică”, pentru că acest cuvânt duce la negaţie, iar eu sunt optimist în ceea ce spun. Din 2010 încoace, am încercat să nu mai influenţez negativ prin discursurile mele oamenii, inclusiv prin discuţiile mele cu clienţii sau angajaţii, de aici, în showroom. Aşadar nu mai folosesc acest cuvânt. Prefer să utilizez această expresie, care din punctul meu de vedere este mai importantă, pentru că dacă te adaptezi la socio-politico-economic, eu zic că este mai bine pentru toată lumea. Acest cuvânt  – „criză” – s-a întâmplat şi în 1939, s-a întâmplat şi în alte părţi, dar de fapt, el este o perioadă, este o ciclicitate, iar dacă noi de fiecare dată ne vom agăţa de o chestiune negativă, nu e bine…   Deci, mai bine spun hai să ne adpatăm la ceea ce este şi să nu ne mai lamentăm…

Putem face un bilanţ al anului 2012? Se poate spune că PlusAuto s-a adaptat din mers?! Şi cum aţi făcut-o mai exact?!

Cel mai important este că ne-am adaptat foarte repede. Nu am aşteptat să vedem ce o fi, să mai treacă şase luni, un an. Ca orice firmă, şi PlusAuto s-a reorganizat şi a făcut-o din toate punctele de vedere, de la personal, la buget, la costuri, în toate sectoarele, în toate zonele de activitate a firmei ne-am adaptat continuu. Din 2008 încoace, în fiecare an ne adaptăm… A fost cea mai mare adaptare a noastră, aici, zonal având în vedere şi faptul că vizavi de noi avem Fabrica Ford şi a trebuit să ne adăptăm mai mult decât se impunea. De când a venit Ford în Craiova, pentru mine, companie, s-a deschis un nou segment de a vinde către angajaţii Ford România şi a fost un lucru extrem de important pentru că mi s-au contrabalansat vânzările, în sensul că am scăzut într-o parte, dar am crescut imediat, în cealaltă parte. Ca cifră, toate cifrele sunt descrescătoare. Ce este cel mai important, am crescut în cota de piaţă în zona noastră de activitate, în Oltenia.

„Trebuie să culturalizăm mereu şi clientul”

Dar din doza asta de optimism a dumneavoastră aţi încercat să „împrumutaţi” şi clienţilor. După ce au trecut pragul acestui showroom şi după ce au stat de vorbă s-au întors mai siguri pe ei, potenţialii clienţi. Aţi reuşit cumva să le schimbaţi starea de spirit, viziunea asupra pieţei auto?!

Da, şi sunt foarte categoric. Eu aplic mereu o expresie şi anume aceea că „noi trebuie să culturalizăm mereu şi clientul nostru”. Plec de la o altă ipoteză. Oltenia a sărăcit foarte mult, mai ales în ultimii patru-cinci ani, am sărăcit astfel încât suntem pe primul loc la şomaj, suntem pe ultimul loc la salariu mediu câştigat şi atunci, în starea asta urâtă, noi a trebuit să găsim oportunităţi, noi ne aflăm în situaţia în care am găsit optimismul şi pot să vă spun că datorită acestui optimism am terminat în 2012 pe profit, un alt barometru important. Un exemplu sunt angajaţii Ford. În perioada transferului de la Daewoo la Ford, fiecare a cam ţinut de maşinuţele lor. Acum a venit momentul şi o parte din ei, care dispun de resurse financiare, au achiziţionat maşini Ford. A trebuit să plecăm cu vânzările şi în alte zone. Şi am vândut şi în Ardeal, şi în Bucureşti, pentru că pieţele în aceste zone nu au scăzut aşa cum au scăzut în Oltenia. Am făcut o socoteală, pe care am prezentat-o şi săptămâna trecută şi ea se referă la faptul că industria auto s-a contractat anul trecut cu 20%, faţă de anul 2011, iar vânzările din zona Oltenia au scăzut cu 35%, adică mai mult decât la nivel naţional. Repet, eu am reuşit să-mi cresc cota de piaţă, în ciuda unei concurenţe.

Care ar fi măsurile urgente ce ar trebui luate de Guvern pentru revigorarea mediului economic?Ce aţi face dumneavoastră? Unde trebuie umblat? Ce trebuie schimbat şi ce trebuie păstrat?! Există soluţia magică…

În momentul de faţă, suntem în săptămâna în care se va lua o decizie privind noul timbru de mediu. Şi întotdeauna în luna ianuarie toată lumea stă într-o expectativă. Acum este de fapt blocată chiar orice tranzacţie, nu numai de maşini noi, ci şi de maşini second hand, un alt domeniu pe care noi l-am dezvoltat în ultimii ani. Dar aici, mediul economic şi mă refer mai ales la cei care fac mediul economic – mediul legislativ, trebuie să dea soluţii. Pentru că anul trecut, maşinile second hand, la nivel naţional, numărul lor au crescut cu 90% faţă de 2011.

Dar statistic, cum am stat cu achiziţionarea de maşini second-hand în 2012?

Aş vrea să fiu mai exact în cifre şi să spun că maşinile second importate în 2011 au fost de 3,5 ori mai multe decât maşinile noi vândute. Ce spun aceste cifre? Că lumea nu are bani şi se orientează către o maşină veche dar ieftină, adusă de afară. Şi revin la culturalizarea clientului. Cumpărând aceste maşini ieftine, ele se iau fără taxe, pentru că se iau pe persoană fizică şi nu se plătește nici un fel de impozit la stat, iar pe de altă parte, banii în loc să rămână la noi au plecat în alte ţări: Germania, în primul rând, Franţa, Italia. Şi este un lucru foarte important. Oamenii trebuie să se gândească, şi mai ales oamenii din zona noastră. Vă dau un exemplu, în anul 2000 mă duc într-un mic orăşel din Ardeal, pe fiecare casă, curte, la parter de bloc, exista o firmă, fiecare făcea ceva. Şi vorbind cu localnicii de acolo, aceştia mi-au spus că ei nu fac altceva decât îşi schimbă banii între ei. Totul era mai scump, mai calitativ, de la servirea în restaurant, până la comerţul cu alte produse faţă de alte zone. Uite, ei s-au gândit să-şi schimbe banii între ei, decât să-i ducă în alt judeţ. La noi ăsta ar fi primul lucru pe care ar trebui să-l facem, iar dacă noi nu ne ajutăm unii pe alţii, din altă parte nu are de unde să ne vină banii.

„Impozitul forfetar trebuie aplicat acolo unde trebuie”

Ce ne puteţi spune despre plata TVA la încasare sau despre impozitul forfetar? Cum vedeţi această măsură?

Da, desigur. Impozitul forfetar aplicat acolo unde trebuie şi mai ales acolo unde s-a gândit să fie aplicat, adică în turism, e foarte bine gândit ca să mai vină bani la buget. Nu putem să avem sănătate mai bună dacă nu strângem bani ca să se facă lucrurile astea şi mai ales dacă nu sunt gestionaţi corespunzător. Taxa pe Valoare Adăugată plătită la încasare, în domeniul nostru nu este cazul, dar această modalitate de decontare vine din business-ul care se face cu statul. Aici sunt cele mai mari întârzieri, când statul trebuie să plătească. Această măsură încurajează mai ales afacerile din domeniul infrastructurilor.

Dar cu locurile de muncă cum staţi? În urma reorganizării aţi făcut şi disponibilizări de personal?

Da, bineînţeles. Am disponibilizat şi personal. Mai bine zis a fost un fel de reorganizare de personal, pentru că unii singuri au ales să plece, şi aici mă refer mai ales în ceea ce-i priveşte pe consultanţii de vânzări, care erau obişnuiţi cu venituri mai serioase. Aceştia şi-au dat seama că domeniul auto nu mai este de actualitate şi au plecat. Dar am făcut şi disponibilizări şi este normal să facă aşa ceva, pentru că o firmă este un organism viu. Aşa cum un om se hrăneşte şi bea apă, aşa trebuie şi ca o firmă să se clădească, să se reorganizeze.     

Trebuiesc încurajate investiţiile româneşti?! Mă gândesc la facilităţi fiscale… Adică, după părerea dumneavoastră, ar fi mai bine să avem grijă de ceea ce avem sau ar trebui să avem o mai mare deschidere către investitorii străini?

Dacă ne referim la IMM-uri, desigur, da. Trebuiesc sprijinite, mai ales cele care fac profit şi îl reinvestesc aici, în România, realizând un alt business local sau regional. Este clar că aceste firme trebuie să primească nişte beneficii. Dar, totodată, ca să-i atragi pe marii investitori trebuie să le oferi şi lor beneficii. Venind aceste firme, dezvoltându-se în paralel şi cei locali, atunci, în mod cert poate să apară şi o concurenţă.

„Profit mai mare, impozit mai mare”

Despre reducerea impozitelor pe veniturile persoanelor juridice, ce ne-aţi putea spune?! Ar fi o soluţie pentru mediul economic şi implicit pentru relaxarea mediului de afaceri?!

Nu, nu cred. Dacă ne uităm în partea de vest, în fiecare ţară, fiecare firmă, care câştigă mai mult, este impozitată mai mult. Dacă tu faci un profit, îl faci, aici, în ţară la tine. Şi cu cât faci un impozit mai mare cu atât trebuie să dai mai mult la bugetul de stat prin impozite. Taxele trebuie cumulate într-una singură.

Prezenţa Ford la Craiova cam cum o vedeţi? A venit compania americană într-un moment oportun în Bănie? Poate fi ea considerată o gură de oxigen pentru comunitatea doljeană?

Da. A venit într-un moment oportun şi tragem speranţe că se va dezvolta şi nu numai compania Ford, ci şi furnizorii din jurul său. Dar şi acest aspect este dat de condiţia pieţei şi bineîenţeles, a pieţei mondiale de maşini, dar şi a pieţei europene. Piaţa europeană de maşini care este una dintre cele mai mari pieţe de maşini din lume este în acest moment în scădere.

Câteva proiecte pentru 2013. Cum v-aţi planificat bugetul pentru anul în curs?

Dacă mă refer la 2013, comparativ cu 2012, să fiu sincer, noi ne-am bugetat scădere pentru că piaţa nu se întrevede a se revigora, dar, aşa cum am spus mai devreme, dacă avem legislaţie mai bună şi văd că se lucrează la asta. Mai exact să se bage anumite taxe la importul de maşini. Din punctul meu de vedere, taxele aici trebuie să fie mai mari. Dacă mă refer la taxele pentru revânzarea maşinilor care sunt deja înmatriculate în România, trebuie exclusă nu aşa cum a fost aberaţia aceea de lege care s-a dat. Dacă statul român face prin măsurile legislative să dea voie instituţiilor publice să cumpere autoturime, şi menţionez că în ultimii patru ani de zile nu s-au cumpărat autoturisme. Dacă am face şi noi ca francezii, care sunt naţionalişti, şi am impune să se cumpere doar maşini fabricate în România şi acum nu mai avem doar o maşină autohtonă, ci două. Adică tot pentru sprjinirea activităţilor locale, pentru că banii rămân tot în România. Sau pot să fie nişte semne de creştere şi atunci am putea ca în partea a doua a anului 2013 să revenim. Dar ca să concluzionez, eu văd scădere în prima parte a anului 2013.

„Parteneriat benefic cu Primăria”

Cum ar trebui conştientizaţi români ? Poate ar fi mai bine să fie constrânşi ?

Dacă punem taxe mai mari la importul de autoturisme second-hand, să nu mai plece banii în afară, ci să rămână banii în România  şi bineînţeles, scoţi această taxă care era pusă la vânzarea maşinilor deja înmatriculate în România, atunci românii se vor gândi să-şi cumpere maşini fabricate în România. Dacă vom avea aceste măsuri legislative, atunci noi ne putem mişca, şi uşor, uşor vine şi conştiinţa oamenilor care vor spune „de ce să mă mai duc acolo, când eu pot să-mi cumpăr o maşină, cu istoric, nouă, de aici”. De regulă, maşinile de acolo peste 30% din ele sunt cu daune, peste 60% nu au kilometrajul corect. Repet, lăsăm banul în România, să influenţeze vânzarea de maşini noi, nepoluante, cu taxe mici. Aici trebuie să găsim soluţia optimă.

        Cum colaboraţi cu Camera de Comerţ şi Industrie a judeţului Dolj, ţinând cont de faptul că sunteţi membru al acestei instituţii ? Ce rol joacă Camera de Comerţ pentru mediul economic din acesată zonă ?

Ar trebui să spun că noi avem o relaţie mai specială cu Camera de Comerţ. Şi ar trebui să se vadă lucrul acesta printr-un unghi mai special. Târgurile Auto care se fac sunt binevenite, numai că, având în vedere că reprezentăm o marcă locală, ar trebui să avem nişte facilităţi. Trebuie să fim puţin naţionalişti şi să ţinem partea acestor firme. Noi suntem aici şi vindem Ford chiar înainte de a veni fabrica la Craiova, dar în momentul de faţă dacă a venit şi această fabrică alături de noi suntem deja mai puternici. De exemplu, am făcut un parteneriat cu Primăria Craiova care din punctul meu de vedere a fost extrem de benefic. Mă refer la manifestarea expoziţională desfăşurată de Zilele Craiovei. Camera de Comerţ ar trebui să se implice mai mult în intermedierea de contacte între oamenii de afaceri, adică, nu numai de a-i strânge pe toţi la un loc, ci să facă mai mult de atât.