Contractul cu EADS pentru securizarea frontierelor României, investigat de autorităţile germane

0
463

După ce ediţia germană a Huffington Post a publicat, sub semnătura unui jurnalist de origine română, Vlad Georgescu, un material despre corupţia din contractul EADS, de securizare a frontierelor României, care a înghiţit 750 de milioane de euro, “Gândul” a solicitat Parchetului din Munchen I să confirme dacă există o investigaţie în derulare privind acest contract şi dacă Vlad Georgescu a depus o plângere penală în legătură cu acest caz. În răspunsul oficial transmis de Biroul de presă al parchetului se confirmă atât existenţa dosarului, cât şi faptul că Vlad Georgescu a depus o plângere penală. „Putem confirma faptul că parchetul nostru investighează un dosar privind suspiciuni de corupţie/dare de mită în legătură cu o serie de achiziţii din România. De asemenea, confirmăm că în cadrul acestei proceduri domnul Georgescu a depus o plângere. Vă rugăm să ne înţelegeţi că, la acest moment, nu putem să furnizăm mai multe informaţii, având în vedere că este o investigaţie în derulare”, se arată în răspunsul oficial transmis de biroul de presă al parchetului Munchen I. În articolul apărut în Huffington Post sunt menţionate nume şi personaje grele – omul de afaceri Ion Ţiriac, Elena Udrea, Klaus Mangold, şeful Daimler de la acea vreme, până şi cancelarul german în funcţie în 2004, Gerhard Schroeder. Sunt personaje importante, într-un hăţiş al intereselor şi al mitei numărate cu şase zerouri. Dezvălurile publicaţiei germane arată că a fost un contract negociat la nivel înalt de oameni cu putere. Guvernul României era condus de Adrian Nastase, cu care Ion Ţiriac avea legături strânse. Ţiriac şi Mangold erau apropiaţi, încă sunt, iar omul de afaceri român era şi reprezentantul producătorului german în România. Ca şef al Daimler, Mangold avea interesul ca securizarea frontierelor să se faca cu EADS, mai ales că era un contract care trebuia încredinţat de România unei companii europene, căci era una dintre condiţiile de accedere în UE: ca România să-şi păzească ţara. Daimler deţinea în acei ani 30% din concernul EADS, o participaţie vândută între timp. Schema după care s-a făcut afacerea, condiţiile sale, trebuiau să lase loc pentru mită. Erau introduşi diverşi interpuşi, care apoi să plătească oficialii de la Bucureşti. Jurnaliştii de la Huffingtonpost.de scriu şi despre implicarea în această afacere a actualului ministru al Transporturilor, Ioan Rus, „fost director general Daimler Chrysler pentru Transilvania (până în 2000), apoi ministru de Interne şi responsabil pentru încheierea afacerii MAI-EADS”. Contractul pentru „Sistemul Integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat” (SISF) a fost încheiat în 2004 de Ministerul de Interne cu EADS Deutschland. Înţelegerea a fost negociată în perioada în care ministru de Interne era Ioan Rus şi semnată când ministerul a fost preluat de Marian Săniuţă. Procurorii DNA susţin că acel contract, a cărui valoare iniţială era de 650 de milioane de euro, a fost realizat în baza unor „înţelegeri ascunse” legate de subcontractanţi, cu rolul de a „derula mitele”, care ajungeau la persoane din conduceea Ministerului de Interne şi la persoane din anturajul lui Adrian Năstase. Mai mult, procurorii spun că oficialii au semnat contractul „fără să fie precizate în detaliu soluţiile tehnice, echipamentele şi serviciile ce urmau să fie livrate, acestea urmând să fie agreate ulterior de către EADS”. Prima suspiciune a ridicat-o studiul de fezabilitate pentru implementarea sistemului, făcut în timp record – două zile – şi plătit de stat cu 430.000 de euro. „Există indicii în sensul că acest studiu de fezabilitate, care indica firma EADS ca singura firmă din lume competentă să furnizeze SISF pentru MAI, a fost întocmit de angajaţii Midocar Consulting şi reprezintă o sinteză a unor studii anterioare, cu acelaşi obiect, realizate de alte firme în folosul Poliţiei de Frontieră. În baza studiului pus la dispoziţie de Bearing Point, comisia de negociere a MAI de la acea dată a decis achiziţia SISF prin negocierea cu sursă unică, şi anume cu firma EADS în Germania”, potrivit procurorilor. Aceştia spun că, pentru ca EADS să obţină acest contract, managementul companiei germane a fost condiţionat să încheie un contract de promisiune irevocabilă de subcontractare a serviciilor rămase nenegociate cu Fujitsu Siemens Computers (FSC), societate condusă de Claudiu Florică, pentru comenzi de 40 până la 60 milioane de euro. Pentru a primi aceste comenzi, FSC a fost condiţionată, la rândul său, să fie de acord cu subcontractarea lucrărilor către alte două societăţi – Gessa, care primea 10% din sumă, şi Profinet, la care ajungea un comision de 5%. Opt ani şi zece miniştri de Interne mai târziu, România nu reuşea să se integreze în Schengen, scopul principal al contractării serviciilor EADS.