Tot mai mulţi consumatori din UE fac cumpărături online

0
30

Ediţia din 2017 a Tabloului de bord privind condiţiile pentru consumatori, publicată săptămâna trcută, arată că tot mai mulţi consumatori din UE fac cumpărături online şi că încrederea lor în comerţul electronic a crescut, în special în ceea ce priveşte achiziţiile online din alte state membre UE. Cu toate acestea, comercianţii cu amănuntul sunt încă reticenţi în a-şi extinde activităţile online şi continuă să aibă preocupări referitoare la vânzările transfrontaliere. Aceste preocupări sunt legate în principal de un risc sporit de fraudă şi neplată în cazul acestora, de reglementările fiscale sau legislaţiile naţionale diferite care se aplică obligaţiilor contractuale, precum şi de normele diferite de protecţie a consumatorilor.

comertÎn ultimii zece ani, aproape că s-a dublat numărul celor care fac achiziţii online. Astfel, de la 29,7% din totalul consumatorilor, în 2007, procentul celor care cumpără şi online a urcat, în prezent, la 55%. Nivelul de încredere al consumatorilor a crescut cu 12 puncte procentuale în cazul achiziţiilor de la comercianţii cu amănuntul situaţi în aceeaşi ţară şi cu 21 de puncte procentuale în cazul achiziţiilor din alte state membre ale UE. „Prioritatea mea este îmbunătăţirea încrederii cetăţenilor şi a micilor comercianţi cu amănuntul în piaţa unică digitală. Consumatorii au în prezent mai multă încredere atunci când fac cumpărături online. I-am dotat pe aceştia cu o procedură rapidă prin care să îşi recupereze banii în caz de incidente nedorite, chiar şi atunci când cumpără din altă ţară. Acum provocarea constă în a încuraja mai multe firme să răspundă acestei cereri în creştere.”, a subliniat Comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen, Věra Jourová.

Se lucrează la o propunere de actualizare a normelor de protecţie a consumatorilor

        comert1Principalele concluzii ale tabloului de bord se referă pe de o parte la, încredere şi obstacole în comerţul electronic, precum riscul refuzării unei plăţi sau a livrării în cazul consumatorilor sau de fraude în cazul comercianţilor, precum şi reglementările diferite – în acest context, Comisia a formulat o propunere de norme moderne în materie de contracte digitale; pe de altă parte, la drepturile consumatorilor – există un grad de sensibilizare crescut în ce le priveşte în rândul consumatorilor, însă nivelurile de informare sunt scăzute şi inegale pe teritoriul UE; Comisia lucrează la o propunere de actualizare a normelor de protecţie a consumatorilor, pentru a se asigura că fiecare îşi cunoaşte drepturile şi că acestea sunt aplicate în mod corect în întreaga UE. O altă concluzie ar fi  cunoaşterea drepturilor consumatorilor de către comercianţi – doar puţin peste jumătate din aceştia (media UE – 53,5%) au răspuns corect la întrebările despre drepturile de bază.