Cheltuielile cu bunuri şi servicii în 2012, la fel ca în 2008, când economia duduia

0
390

Statul îşi va majora în 2012 (an electoral) cheltuielile cu bunurile şi serviciile cu 11,2% faţă de acest an şi va cheltui 31,7 mld. lei (în jur de 7,4 mld. euro) pentru achiziţii de tot felul scrie Mediafax. Cheltuielile statului la acest capitol vor atinge 15,4% din totalul cheltuielilor bugetare, de 206,5 mld. Lei, care sunt prevăzute în proiectul legii bugetului pe 2012, echivalent a 5,5% din Produsul Intern Brut. În vreme ce cheltuielile totale ale statului cresc cu 1,7%, creşterea de 11% înregistrată la bunuri şi servicii reprezintă cel mai mare procent de creştere între principalele capitole de cheltuieli bugetare. Astfel, cu cele peste 7 mld. euro care ar urma să meargă spre achiziţii de bunuri şi servicii, bugetul de cheltuieli îl va depăşi, la acest capitol, pe cel din 2009 şi 2010. Cele mai mari cheltuieli de bunuri şi servicii au fost înregistrate în 2008, când achiziţiile au însemnat 9,1 mld. euro. Este de remarcat că 2008 a fost un an electoral, ca şi 2012.

Aşadar, în 20 de ani de la revoluţie, doi ani electorali, 2008, respectiv 2012, ar urma să înregistreze cele mai mari cheltuieli cu bunurile şi serviciile, de 9,1 mld. euro, respectiv 7,4 mld. euro.

Deficitul bugetar pentru 2012 este limitat prin proiectul legii bugetului la 1,9% din PIB, dar cheltuielile cu bunurile şi serviciile cresc cu 11,2%, în vreme ce acelea cu investiţiile cresc cu 7,5%, la 37,8 mld. lei, potrivit legii bugetului pe 2012.

Ministerele care beneficiază de cele mai mari creşteri la capitolul bunuri şi servicii în 2012 sunt Ministerul Muncii, cu un plus de 27,6% (313,5 mil. lei) şi Ministerul Economiei, cu un plus de 21% faţă de anul acesta. La celălalt pol, Ministerul Administraţiei şi Internelor pierde cel mai mult – un minus de peste 33% faţă de acest an, când are pe mână pentru achiziţii de bunuri şi servicii 760 milioane de lei. Unele dintre cele mai mici sume pentru achiziţii de bunuri şi servicii le va avea, în 2012, Ministerul Transporturilor (9 milioane de lei), care este, însă, campion la alte cheltuieli, de pildă cele cu subvenţiile pentru multele din companiile din subordine şi care sar de un miliard de lei.