Rămăsese „Cenuşăreasa” Craiovei / Cartierul 1 Mai, asfaltat după aproape 30 de ani

0
401

stradaParcări nou-create, trotuare largi, garduri de împrejmuire a zonelor verzi şi străzi modernizate sunt imaginea de ansamblu, din aceste zile, a cartierului craiovean 1 Mai. Vorbim de reabilitări în perimetre de acces pietonal şi rutier, ce nu au mai fost în lucru de aproape trei decenii. Dintre toate cartierele Craiovei putem spune, fără să greşim, că acesta a rămas cel mai vitregit, la capitolul dotări edilitare. Ieri, pe str. Victor Gomoiu se turna covorul asfaltic, la fel şi pe trotuarele din vecinătate. O problemă va fi, însă, igienizarea terenului din jurul rampei de gunoi învecinată direct cu Şcoala Gimnazială nr. 36 „Gheorghe Bibescu”. Aici, mirosurile pestilenţiale, intensificate de apropiata instalare a anotimpului cald şi focarele de infecţie pe care le generează vor da, cu siguranţă, de lucru autorităţilor locale.

          A rămas, dacă se poate spune aşa, cel din urmă cartier al Craiovei la capitolul echipare edilitară. Dacă mai toate celelalte zone ale municipiului au fost modernizate, aducându-le la standarde fireşti de civilizaţie, în zona 1 Mai timpul părea încremenit în pasivitate. Paradoxal, am putea spune. Pentru că, aici, sunt ridicat ultimele blocuri de locuinţe din Craiova, construite în perioada 1985-1989; aşa numitele K-uri, V-uri, S-uri.

Adio prafului

          strada 2Locurile de parcare, până acum, erau direct pe pământ. Nicio amenajare clasică. Uşor-uşor, multe dintre parcări au fost, în aceste săptămâni, acoperite cu bitum. Bordurile au încadrat trotuare mai late sau mai înguste, după cum a permis fiecare locaţie în parte. Mai nou, se lucrează la amplasarea gardurilor de împrejmuire a spaţiilor verzi dintre blocuri. Cu totul şi cu totul altă imagine a cartierului. Primăvara lasă să se vadă destul de mult din frumuseţea verde a zonei. Foişorul construit în urmă cu ceva ani, aici, în dreptul singurei staţii de taxi, s-a transformat rapid într-un loc de relaxare pentru pensionari.

          Despre praful ridicat de autoturismele ce trec pe străzile cartierului 1 Mai putem spune că va deveni istorie. Ieri, utilajele constructorului ce se ocupă cu asflatarea erau în lucru pe str. Victor Gomoiu. Mixtura asfaltică beneficiază, în aceste zile, de temperaturi optime pentru aplicare, iar vântul sau ploaia nu-şi fac simţită prezenţa.

          „Vremea favorabilă ne-a permis să continuăm lucrările de asfaltare din Craiova. Toate zonele care necesită reparaţii de alei carosabile, trotuare şi locuri de parcare vor beneficia de atenţia noastră în perioada următoare. Nu acţionăm doar pe străzile din cartierul 1 Mai, ci şi în alte zone ale Craiovei. Programul pe acest an va cuprinde mai multe străzi, îndeosebi acolo unde nu s-au realizat reabilitări de foarte mulţi ani”, a precizat Sorin Manda, Administratorul public al municipiului Craiova.

O zonă prea puţin salubră

          strada 3Cu toate schimbările din acest cartier, mai este nevoie de o strategie coerentă pentru igienizarea zonei de depozitare a gunoiului menajer din apropiere Şcolii Gimnaziale „Gheorghe Bibescu”. Aici, în partea de est a unităţii de învăţământ este un loc destul de îmbâcsit de reziduuri de tot felul, mai ales din cauza căutătorilor prin containerele de gunoaie. Nu este împrejmuit. Lipsa betonului face ca, pe timp ploios, acest perimetru să se transforme într-un ameninţător focar de infecţie. Să mai punctăm că, la nici 20 de metri de containere se află locurile de joacă pentru cei mici. Aşadar, dacă pe vremea când era administrator public al muncipiului Craiova, Radu Preda s-a ţinut de cuvânt şi a igienizat aleea de acces dinspre str. Nicolae Romanescu spre cartierul 1 Mai, mai exact cea care trece pe latura din stânga a Administraţiei Bazinale de Apă Jiu Craiova, suntem convinşi că, şi acum, cu actuala conducere administrativă locală, lucrurile se pot rezolva pentru sănătatea publică a celor de aici.

Proximitatea celei mai frumoase oaze naturale

          strada 5O altă parcare, de această dată privată, pentru noul supermarket dechis recent aici, ridică frumuseţea cartierului. Oricum, localnicii trebuiau să meargă în alte cartiere pentru a trece pragul hipermarketurilor.

          Aerul proaspăt, curat şi mai puţin cald care se simte la lăsarea serilor vine în acest cartier dinspre Parcul „Nicolae Romanescu”. Cele aproape 100 de hectare de natură veritabilă sunt o binecuvântare pentru craioveni. Plimbarea de seară, pentru foarte mulţi, s-a metamorfozat într-un tabiet. Recent, autorităţile locale au putut asigura publicului primul spectacol desfăşurat la Teatrul de Vară din Parcul „Nicolae Romanescu”. O investiţie în valoare de 4.391.603 lei, din care contribuţia Uniunii Europene este de 3.489.624 lei, fiind a doua ca mărime după cea a Grădinii Zoologice.

          Capacitatea Teatrului de Vară este de 878 de locuri, iar ceea ce impresionează este acoperişul cu arcade şi învelitoare demontabilă. Fundaţia construcţiei este de 3,80×3,80 la trei metri adâncime. Două tone de oţel beton au fost folosite pentru fundaţie şi 158 metri cubi de beton. Acoperişul are, în arcadă, ţeavă cu diametrul 406 x 12 mm grosime. Sunt 5 arce, cu o lungime între 45 şi 77 metri, care sunt prinse pe plăci metalice înglobate în armătură şi prezoane ce cântăresc 1.800 kg. Protecţia anticorozivă s-a făcut cu trei straturi de grund şi două de vopsea. Asamblarea arcelor s-a făcut în fundaţie, cu buloane de diametru 96, cu ajutorul cheilor dinamometrice. Într-o expresie: ceva splendid!

Craiova, în totalitate, s-a transformat

          strada 4În urmă cu mulţi ani era o vorbă printre oameni: Ce bine ar fi să fie alegeri cât mai des! Ar face şi politicienii mai mult pentru oraş! Iată că alegerile au fost, cu o singură excepţie, cea actuală, la termenele obişnuite, dar în municipiul Craiova amprenta pusă de o femeie-edil în administraţia locală şi-a spus cuvântul. Cine mai credea vreodată că vor dispărea câinii comunitari, ce muşcaseră inclusiv tineri în timp ce se antreau pe stadionul central; cine mai credea că parcurile Craiovei vor primi înfăţişarea de acum; sau că asflatul va acoperi sute de kilometri de alei şi străzi? Dacă lucrările continuă în acelaşi ritm, administraţia locală putem spune că şi-a îndeplinit rolul. Pentru că nu mai e timp de pierdut. Iar adaptarea din mers la necesităţile mereu diverse ale urbei va fi regula oricărei bune conduceri locale.