O nouă metodă de înşelătorie în spaţiul online

0
86

În ultima perioadă, în spațiul online a fost identificată o nouă metodă de înșelătorie, care se răspândește rapid prin intermediul aplicațiilor de mesagerie. În special, una dintre aplicațiile de mesagerie a devenit un teren fertil pentru autorii care caută să exploateze încrederea și naivitatea utilizatorilor. Sub pretextul simplu al „exprimării unui vot online în cadrul unui concurs”, autorii încearcă să atragă utilizatorii într-o schemă de înșelăciune în mediul online. Pentru a proteja cetățenii împotriva acestor tipuri de infracțiuni, este necesar să fie conștienți de modurile de operare ale autorilor și educați în mod constant cu privire la tacticile de manipulare ale acestora, noile moduri de operare precum și la tehnicile de protecție în mediul online. De la începutul anului până în prezent, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Dolj au fost primite 19 sesizări privind fapte cu acest mod de operare, dintre care şapte numai în cursul zilei de ieri și alte cinci, în această dimineață.

Polițiști ai Serviciul de Investigații Criminale au fost sesizați, ieri, prin plângere de către doi bărbați de 43 ani și 45 de ani, din Craiova, respectiv orașul Bălcești, județul Vâlcea, și de o femeie de 43 de ani, din Craiova, cu privire la faptul că în cursul zilei le-a fost transmis prin intermediul unei aplicații un link ce oferea aparența că provine de la o persoană de încredere din lista de contacte, respectiv un profesor, creându-le victimelor iluzia, prin link-ul expediat, că vor exprima un vot într-un sondaj, deși, în fapt, victimele ar fi fost redirecționate către o pagină web accesată anterior de infractori pe dispozitivele electronice pe care doreau să-și configureze contul de mesagerie. Mesajul transmis: “Bună! Ați putea vota pentru Daniela aici, vă rog? Aceasta este fiica prietenilor mei. Școala organizează un concurs pentru ei, al cărui premiu este garantul educațional al anului. Vă mulțumesc foarte mult pentru ajutor!”. “După primirea acestui mesaj nesolicitat și accesarea respectivului link, cele trei persoane ar fi permis, prin vicierea consimțământului, configurarea și conectarea contului aferent aplicației și pe alte dispozitive (telefoane, laptopuri, unități PC) aparținând autorilor. După configurarea și conectarea contului de mesagerie al victimei pe alte dispozitive controlate de autori, s-ar fi restricționat accesul victimelor la conturile de mesagerie, iar apoi, tot în cadrul aplicației, ar fi fost transmise mesaje către toate persoanele din agenda telefonică a victimelor prin care li se solicitau acestora, cu titlu de împrumut, diverse sume de bani sau a fost perpetuată livrarea link-ului de phishing în vederea prejudicierii unui număr cât mai mare de persoane. În măsura în care acestea din urmă au dat curs solicitării, autorii le-ar fi comunicat mai departe un cod IBAN și numele titularului contului bancar unde trebuiau virați banii, titularul contului fiind altul decât persoana de la care se presupunea că provine solicitarea sumei de bani cu titlu de împrumut, respectiv titularul contului de mesagerie. Prin această modalitate, autorii au reușit astfel inducerea în eroare a altor persoane din agenda telefonică a victimelor inițiale, cărora le-au creat aparența că solicitările ar veni din partea unor persoane cunoscute, fiind identificate până în acest moment două persoane care ar fi fost determinate să remită bani cu titlu de împrumut, în contul bancar controlat de infractori, respectiv 3.900 de lei fiecare.
Ieri, polițiști ai Secției 2 Poliție Craiova au fost sesizați prin plângere de către un bărbat de 47 ani, din Craiova, cu privire la faptul că a fost victima unei infracțiuni de înșelăciune. În urma verificărilor efectuate, polițiștii au stabilit că în jurul orei 13:00, bărbatul ar fi primit un mesaj de la verișoara sa, prin intermediul unei aplicații de mesagerie, prin care îi solicita să o împrumute cu 3.000 lei. Bărbatul ar fi dat curs solicitării, transferându-i suma de bani într-un cont bancar pus de aceasta la dispoziție. Ulterior, bărbatul a aflat că i-a fost blocat contul aplicației verișoarei sale și că mesajul a fost trimis mai multor persoane în vederea obținerii unor sume de bani. Tot ieri, în jurul orei  17:35, polițiști ai Secției 4 Poliție Craiova au fost sesizați de o femeie de 46 de ani, din Craiova, cu privire la faptul că ar fi fost înșelată, prin același mod de operare, fiind determinată să transfere 3.800 lei într-un cont bancar. Ulterior efectuării tranzacției, femeia ar fi luat legătura cu persoana de la care ar fi primit mesajul cu solicitarea împrumutului, constatând că solicitarea nu venise de la aceasta”, a precizat Mihaela Sadoveanu, purtător de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Dolj.

Recomandări ale poliţiştilor

“Îndemnăm cetățenii să fie extrem de precauți și să evite orice interacțiune cu mesaje sau link-uri suspecte pe aplicațiile de comunicare online sau platformele de socializare. Pentru a nu deveni victime ale faptelor cu acest mod de operare și pentru o mai bună prevenție, recomandăm cetățenilor: nu accesați link-uri din mesaje nesolicitate, chiar dacă acestea par a proveni de la prieteni sau cunoștințe; evitați accesarea link-urilor suspecte sau cele din mesajele nesolicitate sau din surse necunoscute, deoarece acestea ar putea conduce către site-uri malware sau ar putea fi utilizate pentru phishing; nu introduceți informații sensibile; niciodată nu introduceți coduri sau informații personale pe site-uri care nu sunt oficiale sau pe care nu le recunoașteți; de asemenea verificați dacă site-urile pe care sunteți redirecționați sunt oficiale și nu introduceți coduri sau alte date personale pe aceste site-uri dacă dumneavoastră nu ați efectuat nicio solicitare în acest sens, precum este descrisă pe site-ul accesat. Nu introduceți coduri nesolicitate aferente conectării/asocierii contului dumneavoastră de pe aplicația de mesagerie sau al altor canale de comunicare online pe alte dispozitive electronice dacă nu le-ați solicitat dumneavoastră. Folosiți metode alternative de comunicare: dacă primiți un mesaj suspect de la un prieten, contactați-l printr-un alt canal (de exemplu, telefonic) pentru a verifica autenticitatea solicitării. Sesizați infracțiunile: dacă ați fost victima unei astfel de fraude sau ați observat activități suspecte, contactați imediat autoritățile competente și sesizați incidentul. Educați-vă și educați-i pe alții: informați-vă despre tehnicile de fraudă și tacticile utilizate de autorii infracțiunilor informatice și fiți mereu vigilenți în mediul online. De asemenea, discutați cu familia și prietenii despre aceste tipuri de fraude pentru a-i ajuta să se protejeze. Folosiți autentificarea în doi pași, aceasta adăugând un nivel suplimentar de securitate la conturile dumneavoastră online, solicitând o parolă suplimentară sau un cod de verificare înainte de a vă conecta”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul
Numele

Operaţie antispam (completează):  *