MADR: Studiu de piaţă pentru sectorul vitivinicol

0
335

bnbMinisterul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) sprijină sectorul vitivinicol, unul dintre cele mai dezvoltate sectoare ale agriculturii, cu cea mai mare rată de absorbţie a fondurilor europene în proporţie de 98% din Programul Naţional de Sprijin al României în sectorul vitivinicol, pentru perioada 2007-2014, cu investiţii importante în plantaţii viticole dar şi în tehnologie de ultimă oră.

Pentru a veni în sprijinul producătorilor români, MADR a decis realizarea unui studiu de piaţă care să cuprindă elemente legate de cererea şi oferta de struguri şi vin din România, dar şi informaţii despre distribuţie şi consum, pe categorii de vârstă, despre preţuri ori standarde de calitate. Elementele studiului au fost agreate împreună cu reprezentanţii producătorilor, respectiv organizaţia interprofesională ONIV.

Studiul urmează a fi realizat de Institutul de Cercetare pentru Economie Agriculturii şi Dezvoltare Rurală (ICEADR) din cadrul Academiei de Știinţe Agricole şi Silvice şi va avea următoarele elemente: regiunile viticole din Romania, sortimentul viticol al României, cererea si oferta de struguri si vin in Romania, distribuţia şi consumul de vin din Romania, consumul pe  categorii de vârsta, preturile de consum la struguri şi vin, standarde de calitate pentru comercializarea strugurilor de masă şi a vinului, conţinutul în zaharuri, sprijinul financiar acordat sectorului, concluzii etc. Acest studiu este în plină desfăşurare, fiind demarat în 15 noiembrie 2016 şi va fi finalizat în 8 decembrie 2016.

Sprijinirea producătorilor români este una dintre priorităţile mele. Este nevoie de sprijin pentru crearea de noi pieţe de desfacere. Sectorul vitivinicol fiind unul dintre cele mai dezvoltate cu produse de calitate, care a consumat toate fondurile europene pentru plantaţii noi, construcţii, modernizare şi dezvoltare, are nevoie de acest sprijin. Studiul de piaţă pe care l-am comandat ICEADR-ului este un prim pas pentru cunoaşterea pieţei din România. În primul rând, este nevoie ca românii să cunoască şi să înţeleagă că avem o tradiţie milenară în producerea vinului, importanţa consumului moderat de vin şi, nu în ultimul rând, faptul că este important să susţinem noi, românii, pe cei care produc produse româneşti. S-ar putea, dacă identificăm o necesitate şi surse de finanţare, să extindem acest studiu la piaţa intracomunitară sau mondială”, a afirmat ministrul Agriculturii, Achim Irimescu.

Valoarea fondurilor alocate din bugetul Uniunii Europene (UE) pentru măsura de promovare a produselor agricole a crescut pe total UE de la peste 50 milioane Euro în anul 2015 la aproximativ 111 milioane de euro în anul 2016 şi va creşte până la 200 milioane Euro până în anul 2020, aspect care, conform estimărilor, va conduce la creşterea numărului şi valorii programelor de informare şi promovare a produselor agricole derulate de beneficiari români.

Eficienţa acestor măsuri care valorizează şi sprijinul financiar primit în amonte conduce la creşterea pe termen mediu şi lung a fluxurilor comerciale cu produse agricole şi a exporturilor de vinuri de calitate, produse pe teritoriul naţional este relevată de evaluările periodice şi raportările care se efectuează pentru măsura de informare şi promovare a produselor agricole pe piaţa internă şi pe pieţele ţărilor terţe şi a celei de promovare a vinurilor în cadrul Programului Naţional de Sprijin în sectorul vitivinicol.

Activitatea de promovare a produselor agricole, respectiv a vinurilor, înregistrează şi în România, din anul 2009 şi până în prezent, un trend crescător, în condiţiile derulării cu sprijinul financiar al Uniunii Europene şi de la bugetul de stat a 27 programe multianuale, în valoare totală de 23.771.081,50 euro.