Solomon a urcat pe pod ca să se convingă

0
389

Primarul Antonie Solomon s-a cocoţat pe schelele podului suprateran pentru a se convinge că lucrările avansează. După ce s-a luptat cu nişte scări mici până să răzbată la suprafaţă, edilul-şef s-a plimbat de la un capăt la altul pe structura de lemn improvizată, admirând modul cum se lucrează, de la o înălţime de peste 5 metri. În jumătatea de oră pe care primarul a petrecut-o pe şantier, macaralele nu s-au oprit din lucru, iar muncitorii au roit în jurul mormanului de fier care reprezintă, de fapt, baza pasajului suprateran de la intersecţia din Valea Vlăicii.

Dis-de-dimineaţă, primarul Antonie Solomon a mers pe şantierul de la kilometrul zero al oraşului. Sfidând praful care este cu duiumul pe Calea Bucureşti, unde nu demult era linia de tramvai, edilul-şef a pornit-o întins de la Universitate spre magazinul Unirea. Cum cea mai avansată parte a construcţiei este în intersecţia din Valea Vlăicii, primarul a poposit în acest loc. Nu s-a mulţumit să privească de jos în sus mormanul de fiare înlănţuite şi a dorit să urce pe pod. „Haideţi, cine are curaj să mă urmeze să vedem cum arată podul”, a fost îndemnul acestuia. Solomon a luat-o înainte, strecurându-se cu greutate, pe nişte scări mici, pe platforma de fier şi lemn pe care, în viitor, va fi turnat podul. De la cei peste 5 metri înălţime, primarul a admirat împrejurimile şi a cercetat îndeaproape ceea ce s-a lucrat. „Iată că viaţa ne-a demonstrat că visele pot să devină realitate dacă pui pasiune şi găseşti soluţiile financiare”, a spus acesta, pe jumătate mulţumit de ceea ce a văzut.

Întârzierile persistă de două luni

În ciuda animaţiei pe care a găsit-o pe teren, primarul a declarat că nu scapă din vedere faptul că lucrările sunt întârziate. Solomon a spus încă o dată, şi ieri, că ar fi trebuit să găsească lucrurile şi mai avansate, dat fiind faptul că, din grafice, se observă că şantierul se află în urmă cu două luni. „Eu nu sunt mulţumit de stadiul actual al lucrărilor şi sunt sceptic că acest pasaj se va termina în luna mai a anului viitor”, a spus primarul. Consultantul lucrării, care are o poziţie independentă în acest proiect, a recunoscut că lucrările la pasajul suprateran sunt, într-adevăr, întârziate, dar că ar exista şanse ca ele să fie recuperate în această toamnă. „Din luna aprilie, de când am venit aici, am spun că lucrările sunt un pic întârziate şi persistă de circa două luni. Încă nu există posibilitatea să dăm un ritm mai alert lucrărilor din cauza complexităţii acestui cofrag. Probabil că la betonare şi la armătură vom găsi o soluţie să recuperăm”, a spus Gheorghe Diaconu, consultantul lucrării.

Solomon: „Unii au învăţat să facă un cofrag, aici, pe şantier”

Deoarece primarul a dorit să ştie cu maximă precizie dacă lucrările s-au recuperat sau nu „măcar cu o oră”, consultantul a explicat că acest lucru nu a fost posibil din două motive. Pe de o parte, constructorul a întâmpinat probleme serioase în partea dinspre Curtea de Apel, pe sub bulevardul „Nicolae Titulescu” găsindu-se cabluri pe care nici o societate nu şi le-a revendicat. În al doilea rând, lucrarea a fost întârziată şi de faptul că, la partea de canalizare, o lucrare în sine extrem de dificilă, a lucrat o firmă subcontractoare fără experienţă. „Singura chestie pe care nu au făcut-o bine – şi mă refer la executantul general al lucrării – e partea de canalizare. Unii au făcut pionierat pe aici”, a punctat consultantul. „Da, unii au învăţat să facă cofrag şi armătură aici pe şantier, firmă care spunea că este specializată. Ce a fost în pământ au fost alţii, au fost subcontractori care s-au comportat cum s-au comportat şi de aceasta a fost acest decalaj”, a spus, la rândul lui, şi primarul Solomon.

Decalaje inerente, în viziunea constructorului

Reprezentantul constructorului şi-a însuşit criticile, spunând, totuşi, că problemele cauzate de reţelele de utilităţi sunt inerente, se întâlnesc pe orice şantier care se deschide în inima unui oraş. „Suntem în întârziere, într-adevăr, din cauza lucrărilor de relocare a utilităţilor. Dar cred că nu este o noutate, toate lucrările de pasaj şi poduri, realizate în toate oraşele ţării, le pun constructorilor această problemă. Sunt utilităţi care nu se cunosc, utilităţi care, în momentul în care au fost proiectate pentru a fi mutate, nu au fost găsite în locul respectiv. Şi noi am găsit alte utilităţi care nu erau trecute pe plan. Deci sunt nişte decalaje care sunt inerente 100% pentru că, la ora actuală, nu există o hartă a tuturor reţelelor de la începutul oraşului şi până în ziua de azi”, a declarat Gabriel Nicolau, coordonatorul lucrării din partea SCT Bucureşti. Acesta a dat, în schimb, asigurări că 200 din cei 305 metri, câţi are pasajul, vor fi executaţi în proporţie de 100% până la sfârşitul acestui an, urmând ca, din februarie, să se continue cu restul tronsonului.

Silueta podului ar putea fi admirată în această toamnă

În acest moment, cele şase picioare ale podului suspendat au fost terminate, iar două dintre ele sunt deja învelite în structura metalică pe care se va sprijini pasajul. Potrivit constructorilor, acelaşi procedeu va fi aplicat şi celelalte picioare de susţinere, urmând ca la terminarea operaţiunii să poată fi admirată prima siluetă a pasajului. După ce vor fi montate schelele de susţinere, constructorii vor aşeza structura de fier pe care va fi aşezat betonul. Cea mai complexă parte a lucrării începe din momentul în care, peste aceste grinzi, se va turna betonul. Fiind vorba de o construcţie monolit, constructorii nu vor lucra cu bucăţi prefabricate de beton care trebuiesc doar îmbinate, ci vor umple cofrajele cu tone de beton proaspăt. Pentru a-i asigura o rezistenţă maximă, platforma de beton pe care vor rula maşinile va trebui să fie armată, aceasta fiind, de altfel, ultima şi cea mai delicată din operaţiunile pe care urmează să le suporte acest pasaj.