În toată lumea, accidentele auto sunt principala cauză a deceselor printre tineri. Un studiu Ford ce a vizat peste 6.500 tineri şoferi europeni arată că 43% din aceştia au trimis mesaje, 36% au vorbit la telefon, 11% au vizionat fişiere video în timp ce conduceau şi 13% au condus după ce au consumat băuturi alcoolice. Programul Ford Driving Skills for Life oferă instruire gratuită pentru tinerii şoferi. Până la sfârşitul anului 2016, prin intermediul acestui program vor fi instruiţi peste 20.000 de şoferi din 13 ţări europene. În România au fost instruiţi, din 2014 şi până în prezent, 4.000 de tineri şoferi.
Studiul arată că în toată lumea, accidentele auto sunt principala cauză a deceselor printre tineri, iar cei cu vârste cuprinse între 18-24 de ani îşi pierd viaţa pe şosele în timpul verii în proporţie mai mare decât în orice altă perioadă a anului. În Europa, tinerii între 18 şi 24 de ani reprezintă 8% din populaţia totală, dar 15% dintre aceştia mor în accidente rutiere. În timpul verii, problema este mai gravă, deoarece 21% din toate decesele rutiere sunt în rândul tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani. Comportamentul riscant a fost identificat drept un factor cheie care stă la baza acestor statistici, care arată că între 2004 şi 2013, 62.000 de tineri au murit în accidente rutiere în Uniunea Europeană.
13% au condus după ce au consumat băuturi alcoolice
Ford a realizat un studiu cu implicarea a 6.500 de tineri europeni pentru a înţelege mai bine riscurile asumate de către aceşti şoferi. Acesta arată că 57% au depăşit limitele de viteză, 43% au scris în timp ce conduceau, 36% au vorbit la telefon şi au trimis mesaje SMS, 16% au condus fără să poarte centura de siguranţă, 13% au condus după ce au consumat băuturi alcoolice şi până la 11% au vizionat materiale video sau show-uri TV pe dispozitive mobile. Ford oferă instruire pentru tinerii şoferi prin programul Ford Driving Skills for Life (DSFL). În Europa, până la sfârşitul anului 2016, prin intermediul acestui program vor fi instruiţi peste 20.000 de şoferi din 13 ţări. În România, programul Ford DSFL a demarat în 2014 şi până în prezent au fost instruiţi peste 4000 de tineri din Bucureşti, Craiova, Cluj, Iaşi şi Timişoara. „În timpul verii ne bucurăm de libertatea pe care ne-o oferă şofatul, ceea ce este o parte a experienţei de a fi tânăr şi la fel a fost şi pentru generaţiile trecute. Cu toate acestea, prea mulţi tineri mor în accidente rutiere cauzate de lipsa de experienţă şi deciziile neinspirate”, a declarat Jim Graham, manager, Ford DSFL.
Ford a creat un nou material video: „Blown Up”
Până la 57% din tinerii şoferi admit că şofează mai sigur cu părinţii sau bunicii în maşină, iar 41% au declarat că îşi asumă mai multe riscuri cu prietenii în maşină. Din acest motiv Ford a creat un nou material video care să arate calităţile personajelor „Blown Up”. Acest personaj fictiv este un adult gonflabil, care se umflă când tinerii şoferi se comportă riscant la volan; acesta aminteşte de programul DSFL care se află în continuă extindere. Printre atracţiile condusului în timpul verii sunt excursiile, festivalurile şi plaja. Studiul arată că 68% dintre tineri sunt mai relaxaţi cu privire la şofat în lunile de vară şi peste 54% sunt distraşi de pietoni atrăgători. Dintre participanţii la studiu, 45% admit că ar fi tentaţi să conducă o maşină supraîncărcată cu prieteni, 25% să accepte să fie transportaţi cu o maşină condusă de o persoană care a consumat băuturi alcoolice şi 24% să conducă după ce au consumat droguri; aceste cifre sunt mai mari printre cei care participă în mod frecvent la festivaluri.
54% recunosc că nu conduc atât de sigur pe cât ar trebui
Per total, 41% consideră că uneori există motive bune să-şi asume riscuri în timp ce conduc, 26% au fost implicaţi într-un accident, iar 20% s-au aflat într-o maşină care a fost oprită de poliţie. 93% consideră că au abilităţi bune de conducere a autoturismelor – dar 54% recunosc că nu conduc atât de sigur pe cât ar trebui. În majoritatea accidentelor fatale cu şoferi tineri sunt implicaţi bărbaţii tineri, iar Ford confirmă că există o probabilitate mai mare ca aceştia să aibă un comportament riscant. Printre bărbaţii tineri există o probabilitate de trei ori mai mare să fie distraţi de pietoni atrăgători; 25% au fost opriţi de poliţie comparativ cu 16% femei; de asemenea, există o probabilitate mai mare ca aceştia să nu respecte limitele de viteză, să folosească telefoanele mobile în timp ce conduc şi să conducă sub influenţa băuturilor alcoolice. Dintre persoanele din Franţa, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie care au participat la studiu, cel mai adesea şoferii din Franţa au fost într-o maşină care a fost oprită de poliţie.
„O modalitate corectă de a transmite tinerilor aceste mesaje foarte importante”
Persoanele din Germania sunt cel mai puţin preocupate de implicarea într-un accident auto şi prezintă probabilitatea cea mai mare de a nu respecta limitele de viteză sau de a fi implicaţi într-un accident. Şoferii din Italia prezintă probabilitatea cea mai mare de a-ţi folosi telefoanele mobile pentru apeluri, iar cei din Spania prezintă probabilitatea cea mai mare să-şi asume riscuri când îţi transportă prietenii cu maşina. Şoferii din Marea Britanie prezintă probabilitatea cea mai mare de a suferi un accident după ce au fost distraţi de pietoni atrăgători. „Este esenţial să găsim modalitatea corectă de a transmite tinerilor aceste mesaje foarte importante; cât mai mulţi şoferi trebuie să beneficieze de oportunitatea oferită de cursurile gratuite de conducere preventivă Ford DSFL”, a declarat Graham.