Victor Pârlac, un artist… pastelat

0
410

În pragul celor 76 de ani – pe care îi împlineşte chiar astăzi, prilej de a-i ura „La mulţi ani”, cu sănătate! –, artistul Victor Pârlac a deschis, săptămâna trecută, la Galeria „ARTA” a Uniunii Artiştilor Plastici din România, Filiala Craiova, o nouă „personală”. Expoziţia vine la un an după cea cu caracter retrospectiv, vernisată în acelaşi spaţiu plastic, şi reuneşte pe simeze aproape 40 de lucrări. Alături de recognoscibilele picturi în ulei şi acuarele, iubitorii de artă regăsesc – cu surprindere, probabil – o serie de pasteluri, toate creaţii recente, apreciate deopotrivă de publicul larg şi de colegii de breaslă ai artistului, prezenţi în număr mare la eveniment. Expoziţia va rămâne deschisă până la jumătatea lunii aprilie, vizitatorii fiind „întâmpinaţi” la Galeria „ARTA” nu de Victor Pârlac – căruia starea sănătăţii nu i-a permis să ajungă nici la vernisaj –, ci de un autoportret al său, realizat în 1974 şi făcând parte din colecţia Muzeului de Artă din Craiova. 

„Personalitate de marcă a artei contemporane româneşti”, cum îl consideră şi Florin Rogneanu, directorul Muzeului de Artă din Craiova, Victor Pârlac şi-a legat numele de Şcoala de Arte „Cornetti” din Craiova, al cărei profesor de pictură a fost timp de patru decenii, între 1966 şi 2006, şi pe care, totodată, a condus-o ca director între 1985 şi 2000. Pentru scurt timp, între 1964 şi 1966 – adică după absolvirea Facultăţii de Arte Plastice din Timişoara şi Academiei de Arte „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti –, a fost profesor şi la Liceul Pedagogic din Craiova, iar mai târziu, în perioada 1995-2001, a fost ales preşedinte al Filialei Craiova al UAP din România.

Viorel Penişoară-Stegaru: „Dacă ar fi să vă vorbesc despre Vicu, ar trebui să vă ţin aici câteva nopţi şi câteva zile!”

Şi-a pus amprenta, aşadar, asupra destinului artistic a mii de tineri, cărora le-a îndrumat primii paşi în spaţiul liniilor, formelor şi culorilor, şi, în acelaşi timp, şi-a creat propriul drum în această lume, căreia i-a dedicat, cu emoţie şi dăruire, peste 50 de ani de viaţă. «Dacă ar fi să vă vorbesc despre Victor Pârlac – Vicu, aşa cum îi spunem noi, prietenii –, ar trebui să vă ţin aici câteva nopţi şi câteva zile! Îl cunosc de o jumătate de secol, în care Vicu ne-a încântat nu numai cu firea sa – o fire aproape feminină, de domnişoară, o fire aleasă, delicată –, ci şi cu arta lui. Când vorbesc despre Vicu aproape că vorbesc despre mine. Acum 50 de ani, când l-am cunoscut, nu numai că pictam împreună, dar ne petreceam nopţile împreună. Pentru că noaptea nu se putea picta, era firesc să stai într-o grădină de vară, undeva la mare, pe o plajă, sau sub cetina unor brazi, pe la Braşov. Ne plimbam, râdeam, cântam, glumeam, eram veseli…», a rememorat cu bucurie şi cu nostalgie colegul de generaţie al lui Victor Pârlac, artistul Viorel Penişoară-Stegaru – scenograf, Societar de Onoare al Teatrului Naţional din Craiova.

Marea sa bucurie, împărtăşită cu cei prezenţi la vernisajul de vineri, 23 martie – pe lângă aceea că bunul său prieten expune din nou –, a fost să constate că Victor Pârlac a abordat tehnica pastelului. «Văzând că eu desenez mult în pastel, chiar mi-a spus: „Viorele, o să-mi cumpăr şi eu o cutie”. Şi-a cumpărat cutia şi uitaţi-vă ce lucruri frumoase a făcut! Ştiu în ce stare se află acum, dar mă bucur că a început să lucreze. Chiar îmi declara deunăzi: „Viorele, să ştii că m-am apucat să lucrez datorită ţie, tu mi-ai spus să nu mă las învins de boală şi să lucrez”. Iată că într-adevăr s-a ţinut de cuvânt şi a realizat o expoziţie. Cu siguranţă că ambiţia şi firea lui îl vor face ca, anul viitor, să ne arate alta. Ce pot să-i doresc decât multă sănătate, putere de muncă, să îşi conserve acea delicateţe care îi este proprie şi să ne vedem la un alt vernisaj», a mai spus Viorel Penişoară-Stegaru.

Florin Rogneanu: „Foarte puţini ne-am fi aşteptat la această explozie de bucurie din pastelurile sale”

A apreciat noua tehnică abordată de expozant şi Florin Rogneanu, directorul Muzeului de Artă din Craiova – nu înainte de a reaminti că Victor Pârlac este cel care, „prin compoziţiile sale, ne-a lăsat colţuri din vechea Craiovă şi o adevărată catagrafie a bisericilor din oraş” şi de a remarca faptul că artistul reia în pastel câteva subiecte abordate în pictură, precum casa de la ţară unde îi face plăcere să se retragă uneori ori delicate nuduri.

«Avem pe simeze tot ceea ce Victor Pârlac a lucrat de anul trecut, de la expoziţia retrospectivă, până în prezent. Fiind în imposibilitatea de a sta mult timp la şevalet, s-a văzut nevoit să se îndrepte către pastel – tehnică pe care o mai încercase, dar destul de rar, şi pentru care îl „invidia” pe Viorel Penişoară. De ce? Modul de lucru al pastelului pune în valoare câteva calităţi pe care pictura nu te lasă să le accentuezi. (…) În plus, pastelul este extrem de spectaculos, te poţi juca cum vrei cu culorile şi rapid. Iar cel mai indicat subiect este peisajul, cu studiul luminii. Victor Pârlac era cunoscut ca un foarte bun desenator, dar foarte puţini ne-am fi aşteptat la această explozie de bucurie pe care o simţim în pastelurile sale», a conchis Florin Rogneanu, care a apreciat expoziţia deschisă la Galeria „ARTA” ca fiind una „de referinţă”.

***

Convingerea directorului Muzeului de Artă craiovean, ca şi a artiştilor este că, până la anul, Victor Pârlac va lucra cu aceeaşi bucurie şi, tot cam în vremea aceasta, îi va pofti la o nouă expoziţie personală. N-au omis, cu toţii, să-i transmită la împlinirea a 76 de ani încă mulţi de-acum înainte, cu sănătate şi vioiciune spirituală! Ceea ce îi dorim şi noi!