Pe măsură ce iarna se apropie, şoferii sunt tot mai confuzi cu privire la folosirea cauciucurilor de iarnă de la 1 noiembrie. Potrivit Codului Rutier, cauciucurile de iarnă nu sunt obligatorii începând cu prima zi a lunii noiembrie, ci doar în cazul în care se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, informează promotor.ro. Conform Brigăzii Rutiere a Capitalei, purtarea anvelopelor de iarnă este obligatorie din momentul în care începe să ningă, indiferent de perioadă, cât timp este carosabilul acoperit de zăpadă. „Obligativitatea dotării autovehiculelor cu cauciucuri de iarnă nu depinde de un anumit interval de timp, ci de condiţiile meteorologice, după cum se precizează în Ordonanţa de Guvern 5/2011. Astfel, şoferii trebuie să aibă cauciucuri de iarnă doar când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent de perioada calendaristică” a declarat pentru Promotor Andrei Codău, inspector la Brigada Rutieră. „Dacă pe 1 ianuarie nu ninge, iar carosabilul nu este acoperit cu zăpadă, conducătorii auto nu sunt obligaţi să aibă montate cauciucurile de iarnă”, a explicat oficialul de la Brigada Rutieră. În cazul în care sunt prinşi în trafic fără anvelope de iarnă, sau că acestea nu respectă condiţiile prevăzute de lege („conducerea unui autovehicul care are montate anvelope cu alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevazute în certificatul de înmatriculare sau înregistrare ori sunt uzate peste limita admisă” – Art.100, aliniatul 6 din Noul Cod Rutier), şoferii riscă până la 1.600 de lei amendă (20 de puncte de amendă, fiecare punct însemnând 80 de lei). Dar de ce avem nevoie de cauciucuri de iarnă? Pentru că acestea sunt construite special pentru a face faţă şofatului în condiţiile dificile, caracteristice iernii, precum zăpadă, gheaţă, polei, iar experţii în domeniu sunt cu toţii de părere că se comportă mult mai bine decât cauciucurile de vară atunci când temperatura aerului scade sub valoare de +7 grade Celsius, potrivit Descoperă.ro. Cauciucurile de iarnă au o compoziţie şi o amprentă diferită de a cauciucurilor obişnuite, şi din aceste motive au o aderenţă sporită pe carosabilul umed şi alunecos. În condiţiile sezonului rece, cauciucurile de vară devin mai tari, mai puţin elastice şi în consecinţă au performanţe inferioare celor de iarnă. Prin urmare, cauciucurile de iarnă devin o investiţie vitală, fără de care condusul în condiţii de frig, polei, ninsoare etc. este extrem de riscant nu doar pentru automobile, ci şi pentru viaţa şi integritatea fizică a şoferilor şi pasagerilor.