Teatrul Naţional Craiova: 6 spectacole de teatru independent şi 6 de dans contemporan, în noua stagiune artistică

0
787

În urma apelului de propuneri în cadrul proiectului 11 plus 1 contemporan/independent”, care se va derula în stagiunea 2017-2018, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova a selectat  6 spectacole de teatru care aparţin unor companii independente şi alte 6 de dans – atât producţii independente, cât şi ale unor instituţii publice –, toate urmând să fie prezentate în noua stagiune artistică, începând din octombrie 2017 până în mai 2018. Propunerile au curs din toate colţurile ţării, spun reprezentanţii instituţiei, în total fiind primite 62 de aplicaţii (46 spectacole de teatru şi 16 spectacole de dans contemporan).

teatruOdată cu începutul stagiunii 2017-2018, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova dă startul unei serii de evenimente ce vor colora şi mai divers experienţele spectatorilor. Proiectul „11 plus 1 independent/contemporan” deschide instituţia spre zona de dans contemporan şi aduce în lunile ce urmează artişti independenţi, exprimări neconvenţionale şi diversitate. Între protagoniştii evenimentelor se vor regăsi coregrafi, dansatori profesionişti, actori şi regizori.

Programul a fost deschis aplicaţiilor până pe data de 15 august a.c., filmări şi alte materiale relevante de la artişti şi companii din ţară fiind primite pe adresa de e-mail a instituţiei. Dintre condiţiile de participare: spectacolele nu trebuie să aibă în distribuţie actori ai Teatrului Naţional din Craiova, spectacolele de teatru trebuie să aparţină unor companii independente, iar spectacolele de dans pot fi atât producţii independente, cât şi ale unor instituţii publice. Fiecare trebuie să se încadreze într-un buget de 4.500 lei brut (transport, cazare, onorarii).

„A fost foarte greu să alegem. Am primit propuneri foarte bune, spectacole deosebite în diverse planuri. Spectacole excepţionale din punct de vedere vizual, cu proiecţii video extrem de interesante, spectacole educative cu mesaje puternice, am văzut performeri străluciţi, regie foarte bună. Şi vă putem spune că în anumite momente veţi fi fascinaţi. Vom vedea artişti în formare, artişti tineri, inovatori, care îşi pun la încercare identitatea artistică, identitatea socială, ce suntem convinşi că vor face şi în continuare lucruri mari, iar noi vom avea cu toţii ocazia să îi vedem la Craiova, mai ales că aici zona de dans contemporan nu este aproape deloc reprezentată”, a declarat Vlad Drăgulescu, directorul artistic al Teatrului Naţional „Marin Sorescu”.

Cele mai bune producţii de teatru independent şi de dans contemporan din ţară vor putea fi văzute la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” în zilele de marţi din următoarele luni ale stagiunii 2017-2018, pe scena Sălii „Ion D. Sîrbu”.

***

Spectacolele de dans contemporan selectate:

  • „Me, Myself and I” (conceptul şi coregrafia: Carla Waltner, scenografia: Inocentiu Ieremia).
  • „Două femei contemporane”, coproducţie LINOTIP – Centru independent coregrafic şi Centrul Naţional al Dansului, Bucureşti. Autor, coregraf, dramaturg: Ioana Marchidan. Interpreţi: Ioana Marchidan & Flavia Giurgiu.
  • „When darkness becomes light” – Contemporary Creative Dreamers, regia Dragomir Daniel Alexandru.
  • „LAY(ERS)” – Asociaţia pentru Teatru şi Carte (PETEC), produs de George Apostu Bacau în colaborare cu Trois C-L Luxembourg. Cu Cristina Lilienfeld şi Smaranda Găbudeanu.
  • „Lasă-mă să om”, Teatru FiX. Coregrafia: Beatrice Volbea. Distribuţia: Alexandra Bandac, Bianca Lidia Cuteanu, Camelia Dilbea, Stanca Jabeniţan, Ovidiu Ivan.
  • „The Great Scheme of Things – A Puzzle by Fierbinţeanu”, spectacol realizat de Gabriela şi Cristian Fierbinţeanu, un duo art-pop.

***

Spectacolele de teatru independent selectate:

  • „MaRo” de Szekely Csaba (regia: Andi Gherghe, scenografia: Adrian Ganea). Despre bizareriile relaţiilor româno-maghiare prin zece scene uşor absurde. Întâmplările se petrec în Transilvania, unde se întâlnesc mândria etnică şi complexul de inferioritate, sentimentele de dominare şi nemulţumirile reale, durerea sinceră şi umorul, condimentate, bineînţeles, cu multe gâlcevi şi bruftuieli.
  • „Habemus bebe” de Elena Vlădăreanu (regia: Robert Bălan). Un performance despre experienţa maternităţii, despre condiţia femeii-artist, despre confuzie şi crize, despre identitate şi panică, despre limite, corp şi… nutriţie.
  • „Pe jumătate cântec”, de Crista Bîlciu, producţie independentă, Teatrul de Foc (regia şi scenografia: Crista Bilciu). Spectacolul a participat la Festivalul Dramaturgiei Româneşti Fest-FDR Timişoara 2017, Maratonul Teatrului Independent – Bucharest Fringe 2016, Festivalul National de Teatru Independent Bucureşti 2016 şi este selectat la FNT 2017, Festivalul de Teatru Scurt Oradea 2017, „Fest(in) pe Bulevard” Nottara 2017 şi Festivalul Undercloud 2017.
  • „Refracţie. O perspectivă asupra autismului”, produs de Rodica Buzoianu. Performeri: Nicoleta Lefter, Silvia Călin, Andrei Ostrowski. Un spectacol de teatru performativ, cu valoare de document, care explorează şi prezintă percepţiile persoanelor cu autism.
  • „O femeie” – Trupa Ţais, Bucureşti, după „O femeie” de Peter Esterhazy (conceptul şi regia: Andrea Gavriliu). Întocmai din forme, umbre, sunete, vibraţii şi atingeri se compune „O femeie”. Departe de a fi o prelegere feministă, spectacolul conceput şi regizat de Andrea Gavriliu conţine premisele unei poveşti ţesute în jurul arhetipului animape care îl purtăm cu toţii conştient sau inconştient. Nevoia unei prezenţe feminine în sfera de intimitate a fiecăruia este conturată cu subtilitate în toate tablourile scenice gândite de coregrafă.
  • „Omul pernă” de Martin McDonagh (regizor şi co-producător: Eugen Gyemant, scenografia şi grafica: Maria Nicola). Realizat de Fundaţia Calea Victoriei, în parteneriat cu Teatrul Act. Într-un stat totalitar fictiv, un scriitor anonim (Ionuţ Grama) este interogat în legătură cu poveştile lui macabre şi asemănările dintre acestea şi o serie de crime petrecute în oraş. Timp de două ore, publicul devine martorul anchetei conduse de doi detectivi excentrici (Lucian Iftime şi Cătălin Babliuc) într-o comedie neagră ce îmbină suspansul lui Hitchcock cu umorul lui Tarantino şi lumea magică şi întunecată a lui Tim Burton.