Accesul la educație – printre principalele probleme cauzate de pandemie, în România

0
80
Respectarea regulilor de izolare, nesiguranța locului de muncă al părinților și lipsa materialelor de igienă și protecție sunt principalele dificultăți menționate, în legătură cu pandemia Covid-19, de participanții la o consultare realizată de UNICEF în România.

Cea de-a doua rundă a Evaluării rapide a UNICEF privind situația copiilor și familiilor, cu accent pe categoriile vulnerabile, în contextul epidemiei de COVID-19 în România, s-a făcut pe baza rezultatelor unei consultări online realizată prin intermediul platformei U-Report. În cadrul acesteia au răspuns 2.230 de adolescenți și tineri din întreaga țară. În plus, au fost intervievați peste 120 de profesioniști – lucrători comunitari, reprezentanți ai autorităților locale și județene, ai societății civile și personal din instituții rezidențiale – din județele Brașov, Bacău, Ilfov și Dolj.

Organizația arată că pandemia a dus la o creștere a vulnerabilităților copiilor aflați în situație de risc, pe măsură ce reducerea activității economice a cauzat o creștere a numărului de familii cu venituri în scădere. Raportul descrie și cum s-au adâncit percepțiile privind problemele accesului la educație, în condițiile închiderii școlilor și trecerii la predarea online.
  • Cei mai vulnerabili copii sunt cei care trăiesc în sărăcie, cei aflați la risc de violență, abuz sau neglijare, cei care trăiesc în locuințe supraaglomerate și ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate.
  • Principalele dificultăți ale comunităților în care respondenții trăiesc, generate de pandemia de COVID-19, sunt: respectarea regulilor de izolare (54%), nesiguranța locului de muncă al părinților (21%) și lipsa materialelor de igienă și protecție (16%).
  • Principalele forme de suport ce trebuie acordate copiilor care sunt separați de părinți din motive ce țin de izolare și carantină sau de spitalizarea acestora sunt furnizarea de alimente, medicamente și alte categorii de produse (45% dintre răspunsuri) și acordarea de sprijin pentru a putea învăța de acasă (28% dintre răspunsuri).
  • Dificultățile privind accesul la servicii sunt legate de accesul la servicii medicale (58%) și de accesul la servicii educaționale (31%).

Raportul UNICEF menționează, despre accesul la educație:

  • A crescut percepția că furnizarea serviciilor în educație a fost afectată, apărând clar că, pentru realizarea obiectivelor educației la distanță, este important suportul oferit copiilor de către părinți/tutori/aparținători legali.
  • Competențele digitale reduse ale cadrelor didactice, părinților și copiilor pot adânci inegalitățile de acces ale copiilor la conținutul educațional, notează autorii, recomandând dezvoltarea unor programe de distribuire de echipamente IT gratuite sau de facilitare a achiziției de echipamente/tehnologie la prețuri subvenționate.
  • O altă recomandare este dezvoltarea unor programe de formare a părinților și a cadrelor didactice în gestionarea mai bună a tehnologiei informațiilor și comunicațiilor (TIC) și a resurselor online pentru învățarea și predarea la distanță. Pentru creșterea competențelor digitale ale copiilor, se recomandă dezvoltarea unor cursuri de profil în programa școlară a activităților extra-curriculare (care folosesc TIC).