Radiografia la zi : Șase proiecte care vizează infrastructura rutieră în Oltenia

0
937

 În urmă cu un an de zile, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, vorbea despre Pachetul Oltenia de mari proiecte de infrastructură. În total era vorba despre șase proiecte care vizează infrastructura rutieră și despre două proiecte de pe calea ferată. Pentru o parte din proiecte erau de atunci șantiere deschise și se lucra în teren, la celelalte se făceau pregătirile astfel încât acestea să fie gata în următorii ani. Dar să vedem cum stăm astăzi cu infrastructura Olteniei.

Primul proiect de pe listă este Drumul expres Craiova – Târgu Jiu. În martie anul trecut, la sediul CNAIR, a fost semnat contractul pentru „Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic de Execuție” cu ofertantul declarat câștigător, Asocierea EGIS ROMANIA S.A. – SEARCH CORPORATION S.R.L. Acest drum va uni două dintre cele mai importante municipii din Oltenia și va fi legătura Gorjului la rețeaua de drumuri rapide a României. Contractul valorează 20 de milioane de lei și beneficiază de finanțare europeană, iar durata de implementare este de 24 de luni. Atunci drumul trecea prin orașele Târgu-Cărbunești și Hurezani. Ulterior, traseul s-a modificat. În primăvara acestui an s-a aprobat certificatul de urbanism de către Consiliul Județean Gorj, traseul final fiind : Țânțăreni, Turburea, Aninoasa, Saulești, Vladimir, Bărbătești, Jupânești, Târgu-Cărbunești, Scoarța și Dănești. Doar că nici nu au început bine studiile geo pentru viitorul traseu al Drumului Expres Craiova – Targu Jiu ca au și apărut problemele. La sosirea echipelor care testează terenul, câțiva cetățeni s-au speriat și au sunat la poliție să anunțe că le este încălcată proprietatea. Pentru a nu mai exista neînțelegeri, prefectul i-a chemat la discuții atât pe primarii din comunele pe unde va trece drumul, cât și pe reprezentanții firmei care execută lucrarea, și le-a spus să-i anunțe pe oameni că se fac aceste lucrări. Pentru realizarea obiectivului, vor fi făcute exproprieri pe întreg coridorul Drumului Expres.

Mâine se va deschide porțiunea de peste 20 de kilometri care va ocoli Slatina

Alt proiect inclus în Pachetul Oltenia este Drumul expres Craiova – Pitești. Deschiderea traficului pe următorul tronson al Drumului Expres DEx12 Craiova – Pitești, porțiunea de peste 20 de kilometri care va ocoli Slatina, va avea loc mâine.  Aici lucrările au stagnat mult timp, deoarece podurile feroviare țineau de  utilități suplimentare și, deși inițial constructorul trebuia să facă un singur pod, în final, la solicitarea autorităților, a mai realizat unul pentru a acomoda o viitoare extindere a liniilor ferate în zonă. Astfel, odată deschisă circulația și pe lotul Piatra Olt – Slatina, tot tronsonul 2 al Drumului Expres DEx 12 Craiova – Pitești va fi utilizabil, pe toți cei aproape 40 de kilometri ai săi. Trebuie menționat faptul că in aprilie a fost deschis traficul pe primul lot care ocolea Balșul.

********

DEx12 Tronsonul 2: Balș – Slatina

Lungime: 39,85 km

Tronsonul 2 este la rândul său împărțit în două loturi: Balș-Piatra Olt de 18,5 km și Piatra Olt-Slatina de 21,35 km

Constructor: UMB – Tehnostrade – SA&PE Construct (România)

Valoare: 1.45 miliarde lei (fără TVA)

Contract semnat: decembrie 2018 (lucrări începute în 2019) – 12 luni proiectare – 24 luni execuție

                                           Tronsonul 1 mai așteaptă…

În urmă cu o săptămână, premierul Nicolae Ciucă și ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu au întreprins o vizită de lucru pe șantierul drumului expres Craiova-Pitești. Tronsonul 1 al drumului expres Craiova – Pitești, cunoscut și ca “Autostrada Ford”, nu va fi gata până la finalul anului, potrivit prim-ministrului Nicolae Ciucă. Tronsonul 1 al drumului expres Craiova – Pitești ar fi trebuit să fie un proiect de infrastructură vital pentru acea parte a țării, dar mai ales pentru americanii de la Ford și pentru uzina pe care o au la Craiova. Potrivit contractului, lucrările ar fi trebuit să fie încheiate în luna decembrie a acestui an.

                  Craiova-Lugoj între contestații și licitații

Al treilea mare proiect al Olteniei ar fi Drumul rapid Craiova – Lugoj, transformat recent de Sorin Grindeanu, actual ministru al Transporturilor în Drumul expres Filiași – Lugoj. Acest drum, vital pentru Oltenia, care în mod normal ar trebui să lege Oltenia de Vest, are o istorie destul de zbuciumată. Inițial, PSD nici nu a vrut să audă de acest drum, la momentul respectiv fiind considerat Autostrada Banatului de către social-democrați, iar în POIM avea o poziție în coada clasamentului. Ulterior, aceștia s-au răzgândit și l-au considerat extrem de importante pentru această regiune. Anul trecut, s-a lansat prima licitație pentru proiectarea acestei autostrăzi (un studiu de fezabilitate cu nivel mare de detaliu). Numai că, după ce în decembrie 2021 se anunțase și câștigătorul, Compania de Autostrăzi a decis la finalul lunii martie a.c să anuleze licitația, motivul fiind acela că pe circa 30 km traseul s-ar fi suprapus cu un alt proiect de la Craiova la Târgu Jiu. Numai că atunci când s-a lansat licitația pentru drumul de mare viteză Craiova – Târgu Jiu, traseul orientativ era mult pe la est de Filiași și Târgu Jiu. Ulterior, în cadrul derulării contractului de Studiu de Fezabilitate (ianuarie 2022), s-a stabilit că noul traseu va trece pe lângă Filiași (Țânțăreni). De cealaltă parte, licitația pentru Studiul de Fezabilitate și Proiect Tehnic pentru Craiova – Drobeta – Lugoj a fost publicată în iunie 2021 și avea inițial un traseu orientativ de la Craiova la Drobeta Turnu Severin mult pe la sud de Filiași. CNSC a infirmat decizia CNAIR prin care autoritatea contractantă a decis să anuleze prima licitație pentru proiectarea la cheie a drumului de mare viteză Craiova – Lugoj. Totuși, CNSC a respins contestația Egis prin care CNAIR este obligată să reia procedura de atribuire, pentru că la Curtea de Apel București sunt două dosare pe rol și se așteaptă pronunțarea. În paralel cu aceste procese, Compania de Drumuri a făcut o nouă încercare pentru proiectarea drumului de mare viteză Filiași – Lugoj, având loc relansarea licitației pentru realizarea Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic și  s-au depus 28 de oferte.

******

Durata pentru realizarea Studiilor de Fezabilitate pentru cele 4 loturi este cuprinsă între 18 luni și 26 de luni.

Lotul 1: Filiași-Drobeta Turnu Severin (70 km), 18 luni

Lotul 2: Drobeta Turnu Severin – Domașnea (65 km), 26 de luni

Lotul 3: Domașnea-Caransebeș (45 km), 22 de luni

Lotul 4: Caransebeș-Lugoj (50 km), 18 luni

Centura municipiului Târgu Jiu, întârziată iar constructorul pe lista neagră

Al patrulea mare proiect de infrastructură rutieră din Oltenia ar fi Centura municipiului Târgu Jiu. Deși are doar 20 kilometri, centura Târgu Jiului se dovedește a fi extrem de greu de construit. Șoseaua ce ar fi trebuit finalizată la mijlocul lunii august 2022, dar constructorul a cerut prelungirea termenului de finalizare. Așa că ar putea fi gata abia în vara anului 2023. Între timp, Asocierea de firme Secol România SRL – Secol Societa Edile Construzioni e Lavori cea care a câștigat contractul pentru finalizarea lucrărilor la centura ocolitoare a municipiului Târgu-Jiu, respectiv Consitrans SRL, societatea care supervizează lucrările, au primit certificate negative din partea CNAIR. Plasarea pe lista neagră a companiei de drumuri presupune că lucrările acestora vor fi monitorizate permanent, iar din 90 în 90 de zile, se va emite un document constatator periodic, iar situația actualizată în acest mod va reflecta stadiul la zi pentru fiecare contract în parte, aşa cum prevăd noile reglementări, aprobate la începutul acestui an.

                                   Centura Craiova Sud, în grafic

Cel de-al cincilea proiect este  Centura Craiova Sud,care are 10 km. CNAIR a semnat la începutul anului contractul de execuție al Centurii de ocolire Sud Craiova, DN 56-DN 55-DN 6, iar în luna mai s-a dat ordinul de începere a lucrărilor. Ofertantul declarant câștigător este Rizzani de Eccher SpA, valoarea contractului fiind de 133.438.023,20 lei, fără TVA, termenul de execuție este de 15 luni. Obiectivul de investiții “Centura de ocolire Craiova Varianta Sud, DN 56-DN 55-DN 6” este amplasat în zona de Sud a Municipiului Craiova, și face legatura între DN 56 (Craiova-Calafat) – DN 55 (Craiova-Bechet) – DN 6 (Craiova-Caracal), În momentul de față traficul de autovehicule din zona Calafat, Bechet și Drobeta Turnu Severin înspre Caracal- Alexandria- București se desfășoară prin Municipiul Craiova, ceea ce duce la o aglomerare a orașului. Noul drum are o lungime de aproape 9,889 km și câte o bandă pe sens.

                        O parcare vitală pentru fluidizarea traficului

Nu în cele din urmă, proiectul privind finalizarea DN 66 Târgu Jiu – Petroșani, în Defileul Jiului, a intrat în linie dreaptă. Anul trecut au început lucrările pentru construcția unui pod nou peste Râul Jiu și a unei parcări în apropierea Mănăstirii Lainici, vitală pentru fluidizarea traficului din zonă.