Ziua Mondială a Teatrului

0
346

În 1961, la cel de al IX-lea Congres Mondial al Institutului Internaţional de Teatru, Finlanda propunea, prin Arvi Kivimaa, crearea Zilei Mondiale a Teatrului. Din 1962, în fiecare an, ziua de 27 martie, data deschiderii stagiunii din acel an a Teatrului Naţiunilor din Paris, a fost celebrată de Centrele Naţionale ale Institutului Internaţional de Teatru şi de alte comunităţi internaţionale ale acestei arte.

De fiecare dată, o personalitate a lumii teatrale adresează un mesaj internaţional, tradus în peste 20 de limbi, citit în faţa a zeci de mii de spectatori înaintea reprezentaţiilor din această seară în teatre din întreaga lume şi difuzat de radiourile şi televiziunile de pe cinci continente. Primul Mesaj Internaţional, din 1962, a fost semnat de Jean Cocteau.

Anul acesta, Mesajul Internaţional pentru Ziua Mondială a Teatrului îi aparţine lui Brett Bailey – dramaturg, scenograf, regizor şi autor de instalaţii sud-african, directorul artistic al proiectului „Third World Bunfght”. „Ziua Mondială a Teatrului nu este numai o sărbătoare şi un moment de referinţă, este o încercare a lumii noastre de a distinge, într-o competiţie universală de valori, care este locul acestei preocupări artistice în viaţa publică”, notează actorul Ion Caramitru, preşedintele UNITER, care semnează Mesajul Naţional dedicat acestei sărbători.

Ziua Mondială a Teatrului este sărbătorită şi la Craiova, cum altfel decât prin spectacole. Teatrul Naţional „Marin Sorescu” vă invită, de la ora 18.30, să vizionaţi comedia „Sapă, sapă… cârtiţă bătrână”, de Aldo Nicolaj (traducerea: George Popescu), realizată în parteneriat cu Teatrul „Jean Bart” din Tulcea. Regia îi aparţine lui Alexandru Boureanu, scenografia – Costinelei Ungureanu, iar în rolurile principale îi veţi regăsi pe actorii Nataşa Raab (Doamna) şi Nicolae Poghirc (Funcţionarul).

Teatrul pentru Copii şi Tineret „Colibri” vă aşteaptă, la ora 11.00, la repetiţia cu public a spectacolului „Eu sunt Shakespeare”, pe un text de Alina Nelega, în regia lui Gavril Cadariu şi scenografia de Tiberiu Toitan şi Ioana Micu, a cărui premieră va avea loc pe data de 5 aprilie. De asemenea, în Sala Studio a instituţiei este deschisă expoziţia de scenografie „Lumi şi Eroi / Worlds and Heroes”, din Serbia.

 

Brett Bailey – Mesajul Internaţional: «(…) Oriunde se află o societate umană, acolo se manifestă irepresibilul Spirit al Spectacolului. Născut în comunitate, el poartă măştile şi costumele diferitelor noastre tradiţii. El pune la treabă limbile, ritmurile şi gesturile noastre, creând un spaţiu în mijlocul nostru.

Iar noi, artiştii care lucrăm cu acest vechi spirit, ne simţim datori să-l îndreptăm, prin inimile, ideile şi trupurile noastre, către dezvăluirea realităţilor noastre, în toată banalitatea lor, dar şi cu misterul lor strălucitor.

Însă, în această epocă în care milioane de oameni se luptă pentru a supravieţui, suferă din cauza unor regimuri tiranice sau a capitalismului rapace, fug din calea războaielor şi vitregiilor; în care serviciile secrete ne invadează viaţa noastră privată, iar cuvintele noastre sunt cenzurate de guverne care se amestecă nepoftite; în care pădurile sunt rase de pe faţa pământului, speciile exterminate, iar oceanele otrăvite: ce anume ne mai simţim noi datori să dezvăluim?

În această lume de puteri inegale, în care diverse grupuri hegemonice încearcă să ne convingă că un popor, o rasă, un sex, o preferinţă sexuală, o religie, o ideologie, un anume cadru cultural sunt superioare tuturor celorlalte, mai putem oare susţine ideea că arta ar trebui să fie separată de constrângerile agendelor sociale?

Ce ar trebui să facem noi, artiştii arenelor şi ai scenelor: să ne conformăm cererilor igienizate ale pieţei sau să ne folosim de puterea pe care o avem: aceea de a crea un spaţiu în inima şi mintea societăţii, de a aduna oamenii în jurul nostru, de a aduce inspiraţie, încântare şi informaţie, şi de a crea o lume a speranţei şi a conlucrării cu inimile deschise?».

Brett Bailey a lucrat în Africa de Sud, Zimbabwe, Uganda, Haiti, Republica Democratică Congo, Regatul Unit şi Europa. A fost directorul juriului Cvadrienalei de la Praga în 2011 şi membru în juriul concursului Music Theatre Now (Muzica de Teatru Acum) organizat de Institutul Internaţional al Teatrului în martie 2013. A regizat ceremonia de deschidere a Summitului Mondial al Artei şi Culturii care a avut loc la Johannesburg în 2009, iar între 2006-2009 spectacolele de deschidere ale Festivalului Internaţional al Artelor de la Harare. Între 2008-2011 a fost directorul singurului festival public de arte din Africa de Sud, Infecting the City (Infectând Oraşul), care a avut loc la Capetown.

 

Ion Caramitru – Mesajul Naţional: «Ziua Mondială a Teatrului nu este numai o sărbătoare şi un moment de referinţă, este o încercare a lumii noastre de a distinge, într-o competiţie universală de valori, care este locul acestei preocupări artistice în viaţa publică. Teatrul nu naşte revoluţii, nu declanşează războaie, nu condamnă răufăcători. (…)

În această eră a dezvoltării fără precedent a ştiinţei, spaţiul virtual este o nouă scenă care confiscă energiile unor posibili eroi adevăraţi. Oamenii sunt ascultaţi, controlaţi, manipulaţi, înspăimântaţi de ziua de mâine, de sărăcie şi război. Să-i chemi la teatru ca să uite pare absurd şi inuman, ce le poate oferi o seară agreabilă sau o comedie, ca alternativă !?

Şi totuşi, de ce sunt sălile de teatru pline? De ce când e vorba de Romeo şi Julieta lumea uită de dureri? De ce când Hamlet se luptă cu minciuna, crima şi destinul publicul parcă-i arată drumul? Nu cumva pentru că în teatru eşti actor şi spectator în acelaşi timp? Nu cumva pentru că în lumea lui întâlneşti alături gânduri mari, iluzii, spaime, bucurii… Ca-n viaţă?

Şi în fond ce-i viaţa? „Lumea-ntreagă e o scenă iar oamenii sunt doar actori” spune Shakespeare, deschizând uşa căutărilor de sine chiar dacă peste gard războiul celor două roze începuse. Teatrul adevărat este locul unde oamenii se vor întâlni mereu cu ceea ce umanitatea le-a lăsat ca moştenire pentru a înţelege, mai devreme, realitatea».