Nemulţumiţi de neplata salariilor pe aproape un an de zile – Protest cu ochii în lacrimi, în curtea fabricii de Avioane din Craiova

0
123

Angajaţiile de la Fabrica de Avioane din Craiova le-a ajuns cuţitul la os. Cu salariile neîncasate de aproape un an de zile, oamenii au încetat ieri lucru -de fapt nici nu prea aveau ce să mai muncească – şi au ieşit în faţa fabricii. Ulterior, când au aflat că există posibilitatea să nu fie pontaţi la muncă, şi-au continuat protestele, dar în curtea societăţii. Părăsiţi parcă de toate autorităţile, angajaţii fabricii nu mai au de gând să renunţe la această grevă. Fabrica de Avioane din Craiova mai are în prezent 320 de angajaţi, numărul lor diminuându-se constant după 1990, când uzina avea 4.703 salariaţi. Cu ochii în lacrimi, oamenii au spus că nu mai au cu ce să cumpere pâine la copii. Culmea este că majoritatea angajaţilor de la Avioane Craiova nu sunt nişte simplii muncitori, ci specialişti într-un domeniu strategic – Aeronautica. Ei sunt căutaţi de investitori străini din Franţa, Elveţia şi mai ales Israel. Din păcate, nu şi de ai noştri….

Cu alte cuvinte a fost vorba de un protest spontan, salariaţii fiind nemulţumiţi că nu şi-au mai primit lefurile de prin luna mai 2011. “Oamenii nu au mai suportă să îndure condiţiile în care muncesc. Noi nu ne-am mai luat salariu din luna mai, chiar dacă era mic măcar aveam cu ce să ne plătim datoriile către bănci şi puteam să ne asigurăm traiul de zi cu zi. Am făcut mai multe adrese la Ministerul Economiei în care am solicitat ajutor pentru ca Fabrica de Craiova să se pună pe picioare, dar în zadar. Noi nu mai avem de lucru, iar în prezent nici pentru cei 320 de oameni nu se mai poate asigura un salariu. De vină e bineînţeles directorul fabricii, care nu este un bun manager deoarece nu aduce niciun contract”, a declarat Victor Peţa, liderul de sindicat al Fabricii de avioane din Craiova.  Angajaţii au cerut îniţial să vorbească cu directorul fabricii, Marin Stancu, dar din păcate, acesta nu este de găsit în fabrică decât vreo două-trei zile pe săptămână, aşa au declarat angajaţii, în rest, managerul societăţii stă fie la Bucureşti, fie este plecat în străinătate, deplasări care nu au condus la încheierea niciunui contract. Lipsa de iniţiativă a actului director a fost penalizată de salariaţi, aceştia fiind de mai mult timp deranjaţi de acest lucru, dar au trăit cu speranţa că până la urmă, va veni şi ziua lor norocoasă, în sensul că odată întors din Capitală, directorul Marin Stancu îi va anunţa că se va începe producţia. Muncitorii spun că, în medie, salariul este de aproximativ o mie de lei, iar din luna mai au primit doar “o fărâmă” de bani, “un mizilic”. “La două-trei luni conducerea ne băga pe card un milion sau două (n.r. – o sută sau două sute de lei noi), o fărâmă de bani, un mizilic ca să stăm în banca noastră şi să venim conştiincioşi în fiecare zi la muncă”, a spus un angajat al fabricii.

Prefectul Giugea promite o se vor găsi soluţii…

Pentru că directorul nu se afla în fabrică, muncitorii au cerut să vorbească şi cu prefectul judeţului Nicolae Giugea, reprezentantul Guvernului în teritoriu care le-a promis o soluţie la problema lor luându-şi angajamentul în faţa angajaţilor că nemulţumirile lor vor fi transmise Ministerului Economiei. Contactat mai târziu, Nicolare Giugea a spus că a stat de vorbă cu ministrul Economiei şi că i-a transmis acestuia că oamenii de la Avioane Craiova au intrat în grevă, ei dorind schimbarea directorului general, Marin Stancu. „Am făcut în scris şi o adresă la Ministerul Economiei. Am înţeles că principala nemulţumire ar fi aceea legată de managerul fabricii. Ministrul Economiei ştia deja aceste probleme şi a spus că se încearcă găsirea unui viitor pentru SC Avioane SA Craiova”, a subliniat prefectul de Dolj, Nicolae Giugea.

IAR 99 ŞOIM – concepţie sută la sută românească

Ultimul model fabricat la Craiova, IAR 99 Şoim, este destinat în principal scolarizării piloţilor români. El s-a născut din ideea de a se realiza un aparat de zbor, concepţie sută la sută românească, dupa ce nimeni nu a mai avut nevoie de IAR-93. Iniţial comenzile erau identice cu acelea ale IAR-93, însă în 1999, în colaborare cu firma israeliană ELBIT, Avioane Craiova SA a schimbat întregul bord, făcându-l compatibil cu standardele NATO. Acum, pentru ca avionica (aparatura de bord şi comenzile) este aproape identică cu aceea a avionului american F-16, piloţii care se pregătesc pe Şoim pot să zboare pe orice tip de avion NATO. Pe plan internaţional, Şoimul românesc este concurat de HAWK – Şoimul englez, care este supersonic. Aparent, nimeni nu înţelege de ce toată lumea cumpără avionul englezilor şi nu pe cel al românilor, în situaţia în care performanţele sunt aproximativ identice, ambele aparate de zbor fiind destinate şcolilor militare de piloţi, ambele fiind compatibile cu sistemul NATO, dar cel englez costând de trei ori mai mult decât cel românesc. Şi totuşi, HAWK-ul englez are căutare….


Ministrul Apărării Gabriel Oprea a venit la finele săptămânii trecute la Craiova, dar nu pentru a încerca să promoveze brand-ul IAR 99 ŞOIM, ci pentru a promova un alt brand, „Solomon”. Deşi le-a promis de mai multe ori salariaţilor de la Avioane Craiova că le va da comenzi ferme, ministrul Oprea pare că a uitat să-şi onoreze promisiunile şi acum când vine prin Bănie, trece doar pe la partid.