TikTok-ul a bătut măr televiziunile!

0
265

Au mai fost surprize în alegerile prezidenţiale şi parlamentare, la noi, dar şi la alţii. Cine credea, de pildă, în 2009, că Mircea Geoană poate pierde în turul doi al prezidenţialelor, în faţa lui Traian Băsescu, când avea la începutul săptămânii cu ziua alegerilor avansul cunoscut? Şi în plus era asigurat şi de susţinerea liberalilor. S-a vorbit de o gafă de a sa, o vizită nepotrivită la Sorin Ovidiu Vântu, de votul deloc clar la ambasada de la Paris, pentru ca totul să se basculeze, dar înfrângerea avea totuşi o explicaţie logică. De fiecare dată, sondajele de opinie s-au apropiat, cel puţin, de ordinea sosirii candidaţilor, după numărarea voturilor. De această dată, fără precedent, un out-sider, Călin Georgescu, candidat independent, meteorit, a luat faţa tuturor şi s-a instalat confortabil pe primul loc cu 23% din voturile exprimate, urmat de Elena Lasconi (USR), cu 19,17%, Marcel Ciolacu (PSD), cu 19,15%. Nicolae Ciucă, liderul liberalilor, cu organizaţii de partid puternice în teritoriu, cu numai 8,79% s-a prăbuşit, incredibil, departe de linia sosirii. E un cutremur. Dacă ar fi permisă o comparaţie aş prelua-o din finalul filmului „Zorba grecul”, realizat după cartea lui Nikos Kazantzakis, când se prăbuşeşte un funicular: „Şefu’, ai văzut vreodată o prăbuşire mai măreaţă?”. Diaspora a votat, prin contagiune, masiv pentru Elena Lasconi şi Călin Georgescu, fără să-i… cunoască. Doi candidaţi care n-au bătut ţara de la o margine la alta, n-au fost văzuţi de oameni şi nici n-au avut structuri organizatorice, cum le numim, în teritoriu, care să „muncească”. La televiziuni au avut apariţii puţine şi oricum neconvingătoare. Şi atunci? A fost atât de puternică influenţa TikTok, a reţelelor de social-media, în filmul „sosirii” candidaţilor? Se pare că da şi, cu mai multă atenţie, se putea observa că, şi în SUA, victoria categorică a lui Donald Trump, în pofida numeroaselor dosare penale aflate pe rol şi a unei imagini dezagreabile în presa europeană, în faţa Kamalei Harris, a fost preparată inteligent de Elon Musk, deţinătorul platformei X (fostul Twitter) şi nu numai. Călin Georgescu a atras atenţia printr-o campanie TikTok, devenită virală, axată pe necesitatea opririi ajutorului către Ucraina, sprijinirea fermierilor, reducerea dependenţelor de importuri, creşterea producţiei de energie şi alimente. El deţine un doctorat în pedologie (o ştiinţă a solului) şi a ocupat funcţii în Ministerul Mediului, iar din 1999 până în 2012 a fost reprezentantul României în Comisia Naţiunilor Unite pentru mediu. Videoclipurile postate pe contul său popular TikTok au 1,6 milioane urmăritori şi îl înfăţişează mergând la biserică, înotând, alergând, oricum făcând sport, la vârsta de 62 de ani. În mesajele sale a făcut referiri, deloc vagi, la patriotism, valori morale, biserică ş.a.m.d., încercând o sensibilizare a conştiinţei românilor. A spus, oricum, ceea ce n-au avut în discursul lor nici Marcel Ciolacu, nici Nicolae Ciucă – marii învinşi -, resuscitând convingător un suveranism atât de hulit sau prost văzut la Bruxelles. Mai mult ca sigur, în caz de victorie, va prelua „reţeta” Giorgiei Meloni, liderul Fratelli d’Italia, un partid considerat de extremă-dreaptă la momentul alegerilor, care „s-a dat pe brazdă” instalată prim-ministru. O certitudine: am avut un tsunami politic şi, pentru prima dată, candidatul PSD nu prinde turul doi, ceea ce pentru social-democraţi e un dezastru. Şi tot pentru prima dată, TikTok-ul a bătut… televiziunile.