O asociaţie de proprietari – beneficiarul primului credit pentru reabilitare termică

0
425

Banca Comercială Romană (BCR) a acordat primul credit pentru reabilitarea termică a unui bloc de locuinţe în baza convenţiei semnate cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDTR) privind plata dobânzii subvenţionate aferentă creditelor bancare cu garanţie guvernamentală pentru reabilitarea termică a clădirilor de locuit  Convenţia cu MDTR a fost semnată în baza OUG 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală, atât pentru asociaţii de proprietari, cât şi pentru persoane fizice.

Beneficiarul creditului este o asociaţie de proprietari.  Valoarea finanţării acordate de bancă este de peste 500 de mii de lei. „BCR a reuşit să se mobilizeze exemplar, astfel încât am acordat creditul în doar două săptămâni de la ultimele modificări legislative care reglementează subvenţionarea dobânzii aferente creditelor bancare cu garanţie guvernamentală pentru reabilitarea termică a clădirilor de locuit. Acest lucru a presupus supervizarea semnării contractelor de fidejusiune între părţile semnatare şi anume asociaţia de proprietari, proprietarul apartamentului şi reprezentantul Ministerului de Finanţe în plan local. Totodată, am asigurat depunerea acestor contracte la BCPI în vederea notarii în Cartea Funciară a fiecărui apartament”, a declarat Melania Mirea, şef Departament Microîntreprinderi în BCR.

În scopul reducerii consumului de energie al clădirilor de locuit, creditele pot fi accesate pentru reabilitarea termică a anvelopei clădirii şi a instalaţiilor aferente. Sumele pot fi utilizate şi pentru repararea sau achiziţionarea cu montaj a unei centrale termice de bloc sau pentru o locuinţa individuală. Totodată, pot fi făcute lucrări de termo-hidro izolare a acoperişului/terasei, dar şi de înlocuire a tâmplăriei exterioare cu tamplarie performanta din punct de vedere energetic.

Perioada maximă de creditare – 5 ani

BCR acordă creditul pe o perioadă de până la 5 ani, iar dobânda este integral subvenţionată de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Pentru ca o asociaţie de proprietari să aibă acces la această facilitate de finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentală, este indicat să se prezinte la bancă pentru consiliere şi informare, dar şi să solicite oferte pentru realizarea lucrărilor de construcţie propriu-zise. Apoi trebuie ca Adunarea Generală a asociaţiei de proprietari să se întrunească şi să ia decizia de reabilitare a blocului de locuinţe şi să solicite o expertiză tehnică şi un audit energetic. Urmează prezentarea la bancă a documentaţiei necesara aprobării creditului (documentele sunt, de regulă, copii ale unor documente proprii, precum şi aferente lucrărilor, documentaţie pe care o realizează împreună cu constructorul). După aprobarea de către bancă a dosarului şi a garanţiei de către FNGCIMM, lucrările pot începe.