Abandonul şcolar timpuriu ia amploare în România

0
552

O problemă intrată de mult sub lupa Uniunii Europene, abandonul şcolar ia amploare în România, acolo unde măsurile de prevenire sau combatere a fenomenului nu par să facă faţă. Ultimele informaţii arată o rată a abandonului şcolar de 20% pentru România şi o traiectorie ascendentă în ceea ce priveşte numărul elevilor care părăsesc timpuriu instituţiile de învăţământ. Veniturile mici, nivelul scăzut de educaţie în familie sunt doar o parte dintre cauzele care stau la baza fenomenului asupra căruia trebuie să se intervină pentru a atinge obiectivul impus de Uniunea Europeană: o rată de abandon şcolar în UE sub 10% până în 2020. În privinţa judeţului Dolj cifrele arată că în perioada 2009-2010, 1.200 de elevi au renunţat la şcoală, majoritatea aparţinând etniei rome. Rândurile sunt îngroşate de copiii ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate. În acest context, ieri, la Muzeul Olteniei a avut loc seminarul regional cu tema “Motivarea copiilor cu risc de abandon şcolar în secolul 21, experienţe şi bune practici din U.E.”, organizat de Asociaţia Gedeon şi partenerii săi, Asociaţia Organizaţia de Dezvoltare a Romilor Social Democraţi din România, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Academia de Studii Economice din Bucureşti, Asociaţia Europa pentru Dezvoltare Umană, COOPETAPE – Cooperativa De Ensino C.R.L, în cadrul programului “Educaţia, şansa noastră pentru un viitor comun!”

Evenimentul la care au luat parte reprezentanţi ai autorităţilor locale şi ai instituţiilor de protecţie socială cadre didactice, ONG-uri, părinţi, dar şi elevi, face parte dintr-o serie de acţiuni prevăzute de acest proiect cu scopul de a face cunoscute exemplele de bune practici în prevenirea şi combaterea abandonului şcolar, identificate în cadrul unei vizite de studiu realizată la partenerul transnaţional din Portugalia, în perioada 28 martie – 3 aprilie 2011.

“Vizita de studiu efectuată în perioada 28 martie- aprilie a.c. în Portugalia a avut drept ţintă cunoaşterea şi înţelegerea măsurilor de prevenire şi combatere a abandonului şcolar, implementate de către organizaţiile portugheze. Au fost realizate întâlniri la nivelul autorităţilor publice locale portugheze, cât şi în cadrul altor structuri de profil educaţional, în vederea schimbului de bune practici în domeniul politicilor publice de combatere a abandonului şcolar în rândul grupurilor dezavantajate”, a spus Laurenţiu Iapornicu, partener în proiect. În valoare de cinci milioane de euro, proiectul “Educaţia, şansa noastră pentru un viitor comun!” va fi implementat pe durata a 36 de luni vizând dezvoltarea unei reţele interregionale de promovare a parteneriatelor locale pentru combaterea abandonului şcolar. Pe lângă întâlnirile periodice, organizatorii vor demara o campanie de conştientizare, denumită “Importanţa educaţiei în perspectiva unei dezvoltări regionale şi locale durabile”, precum şi evenimente regionale de conştientizare a fenomenului abandonului şcolar timpuri – tip caravană. La acesta se adaugă activitatea unui centru regional nou înfiinţat la Craiova.

Centru regional înfiinţat la Craiova

În cadrul proiectului intitulat “Educaţia, şansa noastră pentru un viitor comun”, au fost înfiinţate până în acest moment patru Centre Regionale de Prevenire şi Combatere a Abandonului Şcolar pentru fiecare dintre zonele în care este implementat: Bucureşti- Ilfov, Vest, Sud-Vest şi Sud. Unul dintre aceste centre s-a înfiinţat la Craiova, pentru a coordona reţeaua regională formată între actorii locali relevanţi. Activitatea va fi coordonată de Romeo Tiberiade, în calitate de expert coordonator al structurii nou înfiinţate. <<În cadrul centrului pe care îl coordonez, asigurăm asistenţă pentru orice proiect privind educaţia atât pentru romi cât şi pentru copiii din familiile defavorizate. O parte din elevii de la şcolile care urmează să fie identificate vor obţine şi burse, cea ce mă mulţumeşte. Deocamdată au fost identificate doar trei şcoli din Craiova, dar noi suntem deschişi să colaborăm cu toate unităţile de învăţământ din judeţ, mai ales că vor exista trei mari avantaje – school-after-school, programul “A doua şansă” dar şi bursele>>, a declarat Romeo Tiberiade, expert coordonator în cadrul Centrului Regional de Prevenire şi Combatere a Abandonului Şcolar.

Formarea profesională – a doua şansă la educaţie

Reprezentantul partenerului portughez Eurico Ramos – COOPETAPE – Cooperativa de Ensimo C.R.L. a prezentat în cadrul seminarului de ieri, de la Craiova, modelul de abordare portughez în problema abandonului şcolar, cu care se confruntă. “Mizăm foarte mult pe formarea profesională şi practica, pe care v-o împărtăşim astăzi pentru a contribui la îmbunătăţirea componentelor de formare în România, s-şi-a dovedit eficienţa. Şcoala noastră se ocupă atât de componenta şcolară cât şi de cea profesională, elevii care frecventează cursurile noastre se pot integra la finalizarea lor pe piaţa muncii sau pot continua studiile”, a precizat reprezentantul partenerului portughez Eurico Ramos. Practicile implementate în Portugalia au avut o componentă de bază care i-a asigurat reuşita şi anume resursele comunităţii, concluziile studiilor de profil demonstrând că părăsirea timpurie a şcolii nu ţine de individ cât de comunitatea din care acesta face parte. „Cooperativa de învăţământ înfiinţată aici este o instituţie privată în cadrul căreia susţinem tineri cu vârste de peste 15 ani încercând să-i determinăm să termine şcoala generală – clasa a IX-a. Totodată am prevăzut un nivel de cursuri pentru tinerii care vor să termine studiile liceale şi unul dedicat adulţilor care vor să obţină recunoaşterea competenţelor în vederea integrării pe piaţa muncii. Pentru aceştia urmărim să asigurăm şanse egale cu cei din învăţământul obişnuit”, a mai spus portughezul. Acesta a mai vorbit şi despre cauzele care stau la baza abandonului şcolar. „În ceea ce priveşte abandonul şcolar am încercat să identificăm cauzele care stau la baza părăsirii timpurii a mediului şcolar şi am ajuns la concluzia că factorii sunt multipli: rudele au nivel scăzut de pregătire, membrii familiei au ocupaţii care presupun o pregătire şcolară redusă, veniturile mici, consumul de alcool şi de droguri sau monoparentalitatea. Un alt aspect este legat de diferenţele culturale. Valul de imigraţii resimţit în Portugalia în ultimii ani a determinat un şoc între cultura mediului de provenienţă al imigranţilor şi cultura portugheză. Tinerii care se înscriu la şcolile noastre au o cultură dublă cea a mediului din care provin. Deşi respectăm cultura individuală a fiecăruia încercăm să-i integrăm prin activităţile din cadrul şcolii, să-i facem să se simtă utili societăţii”, a conchis Eurico Ramos.


Grupul-ţintă al proiectului este format din elevi cu risc de părăsire timpurie a şcolii, părinţi sau tutori ai elevilor cu risc de părăsire timpurie a şcoli, personal implicat în dezvoltarea şi implementarea programelor de educaţie şi de prevenire a fenomenului de părăsire a şcolii, persoane care au părăsit timpuriu şcoala. Pe parcursul celor trei ani de desfăşurare a proiectului vor fi realizate strategii, planuri de acţiune şi programe educaţionale printr-o abordare de tipul “pe tot parcursul vieţii”, în vederea menţinerii în sistemul educaţional a minim 1500 de elevi cu risc de abandon şcolar, precum şi reintegrarea a minim 300 de peroane care au părăsit timpuriu şcoala.

Eurico Ramos

Eurico Ramos – Reprezentanul COOPETAPE–Cooperativa de Ensimo C.R.L.

„Problemele sunt comune ţărilor noastre. Tinerii care renunţă la studii provin din medii defavorizate în rândul cărora rata abandonului timpuriu este mare. Ceea ce am constatat de-a lungul timpului a fost că abandonul este determinat de contextul familial şi socio-cultural, de experienţele traumatizante de care tinerii se lovesc în viaţa de zi cu zi, mai mult decât de alegerea individului. Există cazuri în care elevii nu-şi termină studiile pentru că trebuie să lucreze şi să-şi întreţină familia sau situaţii în care fetele se căsătoresc la vârste fragede renunţând la studii. În Portugalia am stabilit două instrumente prin care să combatem această problemă: instituirea venitului minim garantat şi organizarea cursurilor de educare şi formare”.


„Studiile de profil arată că în România rata abandonului şcolar se ridică la 20% şi fenomenul ia amploare. Ţara ocupă locul 25 în Uniunea Europeană, în timp ce Portugalia ocupă locul 26 cu menţiunea că aici, în ultimii ani, rata a scăzut de la aproape 40%. Ceea ce s-a remarcat este faptul că abandonul şcolar creşte proporţional cu vârstă elevilor – de la 2% în ciclul primar şi gimnazial, la 8-9% în şcoala profesională, a explicat prof. Dr. Andrei Tudorel, Academia de Studii Economice Bucureşti.

ALINA DRĂGHICI şi LAVINIA ILINA