Programul Naţional de Educaţie “Joc, respect şi bucurie”, trimis inspectoratelor şcolare, dar nepromovat de Ministerul Educaţiei

0
1136
Programul Național de Educație pentru Valori „Joc, respect și bucurie”,  aprobat și trimis inspectoratelor școlare de către Ministerul Educației, nu a fost promovat sau publicat de Ministerul Educaţiei pe pagina oficială, cu toate că  este destinat tuturor educatorilor și puericultorilor, iar beneficiarii sunt copiii, proiectul  fiind catalogat drept “național”, conform edupedu.ro. În activități  sunt implicați copiii din creșe și grădinițe.

FOTO: arhivă

„Programul naţional Joc, respect şi bucurie este destinat tuturor cadrelor didactice din învăţământul preşcolar şi antepreşcolar, având un caracter complementar în raport cu toate tipurile de activităţi desfăşurate cu copiii (curriculare, extracurriculare, educative) şi cu colaboratorii (familie, comunitate) şi este menit să sprijine creşterea generaţiilor de copii şi tineri care preţuiesc, emană şi creează valoare”, se arată în descrierea programului.

Potrivit documentului consultat, grupul ţintă al programului îl constituie:
  • „copiii cu vârste între 2 şi 6 ani din creşe şi grădiniţe, care sunt şi beneficiarii direcţi ai programului;
  • părinţii copiilor implicaţi în program;
  • cadrele didactice din creşe şi grădiniţe şi toţi adulţii care au legătură cu copiii din unităţile de educaţie timpurie (îngrijitoare, infirmiere, personal medical, personal didactic auxiliar, bucătari, alţi angajaţi), precum şi alte persoane care se implică în activităţile cu copiii (specialişti din diverse domenii, alte cadre didactice, membri ai administraţiei publice locale etc.).” Unul dintre scopurile programului se referă la formarea comportamentelor social-morale care stau la baza educaţiei pentru valori a copiilor de 2-6 ani. Celălalt scop constă în „crearea şi cultivarea unor practici educative de calitate de către cadrele didactice din fiecare instituţie de educaţie timpurie, având în vedere valori sociale, morale, etice, spirituale, care stau la baza personalităţii umane.”
Componentele programului
  • Componenta 1 – managementul proiectului (implementare, monitorizare şi evaluare);
  • Componenta 2 – activităţi destinate educării şi formării copiilor, informării şi formării indirecte a părinţilor, a angajaţilor din unităţile de educaţie timpurie şi a colaboratorilor;
  • Componenta 3 – activităţi de formare continuă şi de dezvoltare profesională destinate profesioniştilor din educaţia timpurie (educatori-puericultori, educatoare, profesori pentru învăţământul preşcolar, directoare de creşă/grădiniță;
Calendarul orientativ pentru anul şcolar 2022 – 2023
Foto: Captură Programul Educaţional Naţional de Educaţie pentru Valori „Joc, respect şi bucurie”

Un prim pas pe care fiecare educatoare trebuie să-l facă este ca, în primele două săptămâni de la lansarea programului, să selecteze, din lista de valori propuse, minimum 5 şi maximum 7 valori care vor fi avute în vedere pentru anul şcolar în curs. Selectarea se face în funcție de caracteristicile copiilor din grupă.

Lista celor 36 de valori propuse
Ulterior, cadrul didactic va „alege câte o valoare pentru fiecare modul din structura anului şcolar, pe care o promovează, exersează şi dezvoltă în rândul copiilor; la grupele mari (copii de 5-6 ani), în funcţie de manifestările comportamentele ale copiilor, poate selecta două valori, fără a fi obligatoriu, având în vedere capacitatea cadrului didactic de observare, intervenţie şi monitorizare a comportamentelor specifice”. De asemenea, educatoarele vor prezenta și discuta cu copiii tema proiectului/săptămânii, precum si valoarea promovată.  Lista celor 36 de valori propuse în cadrul programului poate fi completată cu  altele propuse de cadre didactice, părinţi sau alţi colaboratori ai unităţii de învăţământ.
  1. Acceptarea;
  2. Adevărul;
  3. Ajutorul;
  4. Altruismul;
  5. Amabilitatea;
  6. Binele;
  7. Bunătatea;
  8. Cinstea;
  9. Corectitudinea;
  10. Credinţa;
  11. Curajul;
  12. Dragostea;
  13. Echilibrul;
  14. Empatia;
  15. Entuziasmul;
  16. Familia;
  17. Frumosul;
  18. Generozitatea;
  19. Iertarea;
  20. Încrederea;
  21. Întrajutorarea;
  22. Înţelegerea;
  23. Libertatea;
  24. Loialitate;
  25. Onestitatea;
  26. Patriotismul;
  27. Perseverenţa;
  28. Punctualitatea;
  29. Prietenia;
  30. Răbdarea;
  31. Recunoştinţa;
  32. Respectul;
  33. Responsabilitatea;
  34. Solidaritatea;
  35. Toleranţa;
  36. Tradiţiile.