Programul Național de Educație pentru Valori „Joc, respect și bucurie”, aprobat și trimis inspectoratelor școlare de către Ministerul Educației, nu a fost promovat sau publicat de Ministerul Educaţiei pe pagina oficială, cu toate că este destinat tuturor educatorilor și puericultorilor, iar beneficiarii sunt copiii, proiectul fiind catalogat drept “național”, conform edupedu.ro. În activități sunt implicați copiii din creșe și grădinițe.
FOTO: arhivă
„Programul naţional Joc, respect şi bucurie este destinat tuturor cadrelor didactice din învăţământul preşcolar şi antepreşcolar, având un caracter complementar în raport cu toate tipurile de activităţi desfăşurate cu copiii (curriculare, extracurriculare, educative) şi cu colaboratorii (familie, comunitate) şi este menit să sprijine creşterea generaţiilor de copii şi tineri care preţuiesc, emană şi creează valoare”, se arată în descrierea programului.
- „copiii cu vârste între 2 şi 6 ani din creşe şi grădiniţe, care sunt şi beneficiarii direcţi ai programului;
- părinţii copiilor implicaţi în program;
- cadrele didactice din creşe şi grădiniţe şi toţi adulţii care au legătură cu copiii din unităţile de educaţie timpurie (îngrijitoare, infirmiere, personal medical, personal didactic auxiliar, bucătari, alţi angajaţi), precum şi alte persoane care se implică în activităţile cu copiii (specialişti din diverse domenii, alte cadre didactice, membri ai administraţiei publice locale etc.).” Unul dintre scopurile programului se referă la formarea comportamentelor social-morale care stau la baza educaţiei pentru valori a copiilor de 2-6 ani. Celălalt scop constă în „crearea şi cultivarea unor practici educative de calitate de către cadrele didactice din fiecare instituţie de educaţie timpurie, având în vedere valori sociale, morale, etice, spirituale, care stau la baza personalităţii umane.”
- Componenta 1 – managementul proiectului (implementare, monitorizare şi evaluare);
- Componenta 2 – activităţi destinate educării şi formării copiilor, informării şi formării indirecte a părinţilor, a angajaţilor din unităţile de educaţie timpurie şi a colaboratorilor;
- Componenta 3 – activităţi de formare continuă şi de dezvoltare profesională destinate profesioniştilor din educaţia timpurie (educatori-puericultori, educatoare, profesori pentru învăţământul preşcolar, directoare de creşă/grădiniță;
Calendarul orientativ pentru anul şcolar 2022 – 2023
Un prim pas pe care fiecare educatoare trebuie să-l facă este ca, în primele două săptămâni de la lansarea programului, să selecteze, din lista de valori propuse, minimum 5 şi maximum 7 valori care vor fi avute în vedere pentru anul şcolar în curs. Selectarea se face în funcție de caracteristicile copiilor din grupă.
- Acceptarea;
- Adevărul;
- Ajutorul;
- Altruismul;
- Amabilitatea;
- Binele;
- Bunătatea;
- Cinstea;
- Corectitudinea;
- Credinţa;
- Curajul;
- Dragostea;
- Echilibrul;
- Empatia;
- Entuziasmul;
- Familia;
- Frumosul;
- Generozitatea;
- Iertarea;
- Încrederea;
- Întrajutorarea;
- Înţelegerea;
- Libertatea;
- Loialitate;
- Onestitatea;
- Patriotismul;
- Perseverenţa;
- Punctualitatea;
- Prietenia;
- Răbdarea;
- Recunoştinţa;
- Respectul;
- Responsabilitatea;
- Solidaritatea;
- Toleranţa;
- Tradiţiile.