România ar putea plăti 600 de milioane de dolari în 5 ani pentru 12 avioane F-16

0
300
Corneliu Dobriţoiu

România ar putea plăti în jur de 600 de milioane de dolari, în cinci ani, pentru 12 avioane de tip F-16 achiziţionate la mâna a doua din Portugalia, iar prima tranşă pe care statul român ar trebui să o plătească, anul viitor, ofertanţilor, este de 70 de milioane de dolari, a afirmat ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, duminică, într-o emisiune B1 Tv, scrie Agerpres. „Realităţile economice şi realităţile pieţei la ora actuală oferă posibilitatea unei achiziţii de 12 aparate în serviciu, în situaţia în care decizia politică rămâne ferm orientată pentru aparatul de generaţia a V-a. Dacă dorim un aparat de generaţia a IV-a nou rămâne să vedem de unde găsim surse de finanţare. Oferta portugheză se cifrează în jur de 600 de milioane de dolari într-un orizont de timp de cinci ani de zile, deci nu se dau toţi banii odată, aceasta este un alt avantaj. Graficul de preţ prezentat de partea portugheză, grafic pe care noi l-am luat serios în calcul, ar estima o primă tranşă de 70 de milioane de dolari, anul viitor. Avioanele ar urma să fie livrate după terminarea procesului de instruire al piloţilor, începând cu 2016”, a explicat Corneliu Dobriţoiu, menţionând că în proiecţia de buget pentru anul următor au fost evidenţiate sumele necesare pentru plata primei tranşe.

Ministrul a precizat că cele 12 avioane F-16 au 3.500 de ore de zbor şi mai au o rezervă de 4.000-4.500 de ore de zbor, ceea ce înseamnă 200 de ore de zbor pe avion, suficient cât să ne asigure resursele necesare pentru următorii 20 de ani. Prin achiziţia aparatului de zbor de tip F-16, România reduce foarte mult costurile în ceea ce priveşte infrastructura pentru avionul de generaţia a V-a, aparatul de tip F-35, în condiţiile în care ambele au acelaşi producător, a mai declarat ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu. „De ce F-16 şi nu alt aparat? Pentru că reducem foarte mult costurile pentru achiziţia infrastructurii pentru avionul de generaţia a V-a. Aparatul F-16, având acelaşi producător, foloseşte aceeaşi muniţie, aceeaşi infrastructură de aerodrom, generatoare, scări. Gripen-ul… sunt produse unicat. Dacă România ar fi făcut tranziţie prin Gripen, să treacă spre generaţia a V-a, atunci infrastructura Gripen-ului trebuia dată deoparte şi trebuia să cumpărăm altă infrastructură de aerodrom (n.r. – pentru achiziţia avioanelor de generaţia a V-a, aparatul de tip F-35)”, a explicat Corneliu Dobriţoiu.