Radu Berceanu, mintea scormonitoare neluată în seamă… când trebuia!

0
1184

Multora nu ne-a plăcut, fără argumentele de rigoare sau cel puţin îndestulătoare, Radu Berceanu, fost lider al ex-PD Dolj, parlamentar, ministru al Industriilor şi Comerţului, apoi al Transporturilor, actor politic de prim rang, într-o vreme. Nu e mai puţin adevărat că nici Radu Berceanu nu s-a omorât cu firea, în a ne convinge că „greşim” în evaluarea lui, confundând „aluatul”. A avut puterea să spună într-o zi, prin 2015, „la revedere” politicii, lăsându-ne pe toţi contestatarii lui, cu ochii în soare, cum se spune, deşi pentru unii dintre foştii colaboratori, care au crescut sub privirile sale, a rămas un mentor de la care se mai „ia uneori lumină”. Aşa se spune. Somptuosul hotel „Ramada” din centrul Craiovei (km zero) care conferă, din 2015, un plus de elevaţie reţelei hoteliere a urbei rămâne o amprentă distinctă a viziunii, inclusiv urbanistice, a celui despre care discutăm. Şi nu punem punct. Fiindcă Radu Berceanu a ales o altă scenă, mult mai seducătoare pentru el, cea a producerii de avioane de mici dimensiuni –pasiune veche- pe care se arată competitiv. Astăzi, într-o succintă discuţie telefonică ne-a oferit câteva detalii. Obiectivul industrial, întins pe circa un hectar (10.000 mp) din satul Tâcăbeşti, din nordul Capitalei, va permite triplarea producţiei de avioane mici şi, de asemenea, ansamblarea de drone cu aripă fixă, unele mai mari, cu scopuri militare, dar şi cu întrebuinţare precumpănitor civilă. Avioanele de mici dimensiuni, din material composit, sunt ansamblate aici la Tâncăbeşti, componentele fiind realizate la Craiova. Nu stăruim asupra procesului de producţie, descris de profit.ro, dar înţelegem că are un pachet liniştitor de comenzi, cu avansuri încasate. Producţia de serie ar cuprinde cam 30 avioane pe an. Proprietarul AVI Aircraft, Radu Berceanu (absolvent în 1975 al Facultăţii de Construcţii Aeronave din cadrul Institutului Politehnic Bucureşti) susţine că 80% din clienţii săi sunt din Germania, dar a vândut aparate de zbor în Elveţia, Austria, Franţa şi SUA. Referintor la producţia de drone, în scopuri civile, folosite la supravegherea liniilor de înaltă tensiune, incendiilor şi inclusiv a culturilor agricole pe mari suprafeţe, Radu Berceanu a invocat nevoia de mai mulţi angajaţi, nu uşor de găsit, pentru că cererea este tot mai mare, chiar de sute de aparate pe an. Prototipul pentru avionul cu două locuri denumit SWAN 240, încă nu se află pe liniile tehnologice, fiindcă greutatea maxim admisă pentru acest tip de aeronavă a crescut de la 472,5 kg la 600 kg şi trebuie operate anumite modificări. Grupul AVI are trei hale de producţie la Craiova unde realizează de ani buni piscine, carcase pentru trenuri, metrouri şi industria nautică, printre clienţi figurând… Bombardier şi Alstom. Nu este străin nici de domeniul agriculturii, prin firma Agroexpert Industry. Dacă vorba este –cum s-a spus- umbra faptei, Radu Berceanu a reuşit finalmente să probeze nu spirit de iniţiativă, asta au mulţi, ci pragmatică vocaţie aeronautică, prin ceea ce realizează în cadrul diviziei de aviaţie din cadrul grupului său de afaceri. „I-a mers mintea” avem obiceiul să clamăm, omiţând că pentru „a-i merge” cuiva mintea, trebuie mai întâi… să o aibă. Şi Radu Berceanu ne dovedeşte, prin fapte de netăgăduit, că o avea.