Povestea revistei „THE NEW CATCHER” de la Colegiul Naţional „Carol I”

0
202

O revistă, editată de ani de zile, cu o pauză , din motive mai mult sau mai puţin obiective, a obţinut, al treilea an consecutiv, premiul I al publicaţiilor din învăţământul preuniversitar, la nivel naţional. Este vorba de „THE NEW CATCHER”, realizată de elevii şi cadrele didactice de la Colegiul Naţional „Carol I” din Craiova. Titlul, adaptat, pe româneşte, se referă la capacitatea de a „prinde” informaţiile, de a beneficia de ele şi de ale da mai departe. Vă prezentăm, astăzi, povestea acestei publicaţii.

Coperta1În 1994, prof.  Eduard Mossang a văzut un potenţial imens al copiilor de la secţia bilingvă de la Colegiul Naţional „Carol I” şi a iniţiat editarea unei reviste, în limba engleză, scrisă şi concepută de elevi şi cadre didactice de la unitatea de învăţământ amintită. Câţiva ani s-a mers bine, dar, la un moment dat, aceasta a dispărut din peisajul publicaţiilor de gen. A urmat o perioadă de pauză, însă, prin 2006,2007 a început renaşterea, iar cel mai bine ne poate spune prof.  Cristiana Coşoveanu: „Ideea a pornit de la faptul că, în anii anteriori, a mai existat o astfel de revistă şi au venit elevii să ne întrebe dacă nu putem să reînviem tradiţia. Cu toţii ne-am dat seama că putem merge mai departe. Acum, acesteia îi spune „THE NEW CATCHER”. Anterior, erau cuprinşi numai copiii de la bilingv, dar am mers şi pe clasele „intensive”. Era necesară o astfel de publicaţie, în care copiii pot să-şi prezinte creaţiile, în limba engleză, mai ales că se pregăteau şi pentru fazele naţionale ale Olimpiadei de Limba engleză. Am început să lucrăm, iar elevii, cum ştiinţa a avansat, ne trimiteau lucrările pe computer, iar noi le corectam şi-i îndrumam. De ani buni, suntem în top la fazele naţionale ale concursurilor de Limba engleză şi, dacă nu mă înşel, într-un an am avut două premii I ”.

„Este munca elevilor, iar noi doar îi coordonăm”

copPentru cineva din exterior ar putea părea o muncă uşoară, însă datele stau cu totul altfel. Se munceşte aproape zilnic, pentru a putea scoate pe piaţă o revistă a elevilor, bianuală, care să şi participe la concursurile naţionale şi să aducă şi premii. „Este munca elevilor, numai a lor, iar noi doar îi coordonăm. Sunt creaţiile acestora şi am mers pe ceea ce ţine de inteligenţa lor şi spiritul de creativitate. Îi mai corectăm, dacă este cazul, pe partea de gramatică, dar, vă daţi seama, că sunt foarte bine pregătiţi, iar intervenţiile noastre sunt puţine. Avem articol de fond, pe prima pagină, apoi avem şi „info – news”, în care prezentăm cele mai importante ştiri, dinaintea apariţiei. Chiar am avut un număr în care am prezentat alegerile din Statele Unite, văzute prin ochii elevilor. Dacă tot am ajuns aici, vă spun că mergem pe eseuri, inclusiv cele argumentative, care tratează teme sociale aflate la ordinea zilei. Nu mai spun că toţi cei care vor să publice o pot face, inclusiv prin poezii şi alte creaţii ale lor. Avem pagini şi de „fashion”, sport şi tot ceea ce ţine de actualitate. Sunt copii care se implică total şi de care noi suntem mândri, fiind convinşi că au un viitor extraordinar în faţă. Pentru ultimele numere, cele cu care am şi participat şi câştigat, reprezentarea grafică a fost concepută de o elevă de clasa a IX-a,  Timeea Nistorică. Are un talent ieşit din comun şi chiar ne-a spus că vrea ca toate creaţiile ei să fie în alb – negru, fiindcă asta este concepţia sa. Nu ne-am opus, aşa cum nu ne opunem la nicio idee a tinerilor  ”, a mai precizat Cristiana Coşoveanu.

Premiere, dar cu unele disfuncionalităţi organizatorice

coso
Cristiana Coşoveanu

Un astfel de succes merită şi premii pe măsură, iar acestea nu întârzie să apară, dar sunt oarecare nemulţumiri, dar care ţin de organizare. „În fiecare an, se merge într-o tabără de o săptămână, la Muncel, lângă Iaşi, unde sunt invitaţi doi elevi şi un coordonator. Din punctul meu de vedere, cred că ar fi bine ca premierea să fie făcută mai din timp, ţinând cont că în luna mai are loc concursul, şi nu să se aştepte până în iunie – iulie. Pentru aceşti copii este un succes şi le-ar plăcea să apară în faţa unei asistenţe numeroase şi să ia premii. Peste ani, le pot arăta urmaşilor ceea ce au făcut în anii de liceu. De asemenea, şi perioada de tabără este pe undeva inadecvată, fiind suprapusă cu examenul de Bacalaureat, iar profesorii sunt prinşi în aceste activităţi şi elevii se pregătesc de vacanţă. Cred că ar putea fi găsită o soluţie mai aproape de sufletul elevilor”, a spus Cristiana Coşoveanu.