Ce cred românii: învățământul tradițional pregătește insuficient copiii pentru viață

0
623
Având în vedere situația în care se află sistemul românesc de educație, de la bugetele mici alocate de-a lungul anilor până la ratele crescute ale abandonului școlar, toate acestea amplificate de contextul pandemiei, este firesc să ne întrebăm cum gestionează părinții dezvoltarea copiilor lor. Reveal Marketing Research a realizat un studiu, în parteneriat cu Kidprenor, despre percepția părinților români cu privire la educație. 
  • 44% dintre părinți consideră că antreprenoriatul ar fi un domeniu de interes pentru copiii lor;
  • O treime dintre părinți sunt de părere că învățământul tradițional pregătește în mică și în foarte mică măsură un copil pentru viață;
  • 8 din 10 părinți declară că un copil ar trebui să își aleagă singur domeniile de interes pentru el.
Rugați să evalueze învățământul tradițional, o treime dintre români consideră că acesta pregătește în mică și în foarte mică măsură un copil pentru viață, în timp ce 37% declară contrariul. Astfel, majoritatea părinților (76%) își declară disponibilitatea de a plăti pentru activități aliniate intereselor copiilor. Cei mai mulți dintre respondenți (31%) ar aloca între 300-500 lei pe lună pentru a le oferi copiilor posibilitatea de a studia în domeniile lor preferate. În plus, 20% dintre părinți sunt și mai generoși, declarând că ar investi chiar și peste 1000 lei.
Potrivit studiului, românii se arată foarte preocupați de dezvoltarea copiilor lor și îi încurajează să își urmeze pasiunile. Astfel, 8 din 10 părinți sunt de părere că un copil ar trebui să își aleagă singur domeniile de interes pentru el. Se observă, totuși, o diferență intre segmentele analizate. Familiile cu venituri mai ridicate și cu un nivel de educație mai înalt sunt mult mai deschise în a le oferi copiilor libertatea de a alege un domeniu de interes (85%), comparativ cu familiile cu venituri mai scăzute (67%).
Întrebați ce domenii consideră că ar fi atractive pentru copiii lor, respondenții menționează în cea mai mare măsură limbile străine (66%). Apoi, mai mult de jumătate dintre părinți (58%) menționează activitățile de dezvoltare personală. Abilitățile de vorbit în public sau învățarea bunelor maniere sunt cunoștinte apreciate pozitiv de părinți.
Alte activități selectate de respondenți sunt: sporturile individuale (52%), sporturile de echipă (46%), cursurile de antreprenoriat (44%) și activitățile din domeniul IT (42%) (codare, web design, grafică pe calculator, robotică). Comparativ cu restul activităților, datele arată un interes mai scăzut pentru artă (teatru, pictură, desen, canto, cunoașterea unui instrument muzical) – doar 28% dintre părinți consideră că aceste activități ar fi interesante pentru copiii lor.
Se observă, așadar, tendința românilor spre domenii care fie au un impact pozitiv asupra sănătății copiilor, fie spre domenii care sunt percepute în societate drept cariere pragmatice sau stabile. Deși mulți dintre copii pot fi interesați de activități artistice, părinții tind să nu pună preț pe acestea.