Aproape patru milioane de apeluri la Ambulanţă

0
53

Ambulanţa a primit, în 2016, prin serviciul unic 112, un număr de 3.781.205 apeluri, iar asistenţii şi medicii au intervenit în 2.836.638 de cazuri. SMURD a avut anul trecut 359.975 de intervenţii, ceea ce înseamnă, în medie, 986 de intervenţii în fiecare zi, timpul mediu de răspuns fiind de 11 minute. Este pentru al doilea an consecutiv când numărul de intervenţii depăşeşte  1.000 pe zi, peste 80% dintre acestea vizând asistenţă medicală de urgenţă şi prim-ajutor calificat.

ambulantaMajoritatea medicilor care lucrează la Ambulanţă au atestat de medicină de urgenţă (5.070), alţi 89 sunt medici de familie, iar 95 sunt medici rezidenţi cu post în Ambulanţă. Anul trecut, numărul personalului mediu sanitar al Serviciului de Ambulanţă a fost de 3.617 angajaţi.

Cele mai multe intervenţii au fost pentru afecţiuni medicale generale (printre care boli cardiace, afecţiuni neurologice, psihiatrice) – 58%, urmate de traumatisme prin accidente şi din alte cauze – 30% sau intoxicaţii – 6%. În cadrul misiunilor IGSU au fost salvate 8.406 persoane şi bunuri a căror valoare depăşeşte 2,7 de miliarde de lei.

Peste 14,6 milioane de apeluri la 112

Statistica pe anul trecut realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 au fost primite şi tratate peste 14.600.440 apeluri. Dintre acestea 8.552.087 (58,57%) au fost false şi 6.048.353 (41,43%) reale. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 3.781.205 (60,28%), Poliţie – 1.364.808 (21,76%), ISU/SMURD – 933.620 (14,88%) şi Jandarmerie – 184.606 (2,94%). România se numără printre statele Uniunii Europene cu cele mai bune performanţe în utilizarea numărului unic de urgenţă 112.  Ţara noastră face parte dintre cele cinci state membre care reprezintă exemple de bună practică şi este una dintre puţinele ţări membre UE în care 112 este  număr unic  de urgenţă.

Eurobarometrele Comisiei Europene, referitoare la numărul unic european de urgenţă 112, arată că România a făcut progrese remarcabile în administrarea şi dezvoltarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă şi se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale este organul central al statului, care administrează, exploatează, întreţine şi dezvoltă Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU).

Jumătate din apelurile 112 din luna ianuarie 2017 au fost false

Timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,94 secunde şi a fost înregistrat în cazul a 93,6% din totalul apelurilor, la care timpul de răspuns a fost sub 10 secunde, situându-se la nivelul performanţelor europene în materie.

Pe luna ianuarie 2017, din totalul de 1.199.680 apeluri, 552.256 (46.03%) au fost reale şi 647.424 (53.97%) false. Urmare constatărilor făcute de către autorităţile statului, 15.847 de cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112 (anul 2016 şi ianuarie 2017). Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în Teleorman, Bucureşti şi Prahova.

În urma campaniilor de educare şi informare desfăşurate de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, numărul de apeluri false a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 30% şi se situează la circa 58 de procente, înscriindu-se în media înregistrată la nivel european.

Autorităţile atrag atenţia că numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci când este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul. Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje false la numărul 113 constituie contravenţii iar faptele sunt sancţionate cu amendă de la 500 la 1.000 de lei.

În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) 112 a devenit operaţional în toată România. Începând cu anul 2008, 112 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.