Investiţiile şi subvenţiile reale pot salva locurile de muncă de la CFR Călători

0
290

În luna martie, la CFR Călători ar urma să fie disponibilizaţi 200 de angajaţi. CFR Călători anunţase iniţial că va disponibiliza 1.050 salariaţi de la SNTFC CFR Călători, 93 de la filiale, respectiv de la Voiaj CFR şi 43 de salariaţi de la Gevaro. În urma discuţiilor cu reprezentanţii sindicatelor din sectorul feroviar, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Alexandru Nazare, s-a ajuns la un compromis. Departamentul PSD de Transport şi Infrastructură a dat o soluţie simplă, care, dacă ar fi pusă în practică de actuala guvernare, locurile de muncă ar putea fi păstrate.

Măsura concedierilor colective vine ca urmare a acordului cu FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială, conform căruia personalul angajat al companiei în 2012 trebuie să rămână acelaşi ca cel din 2011, chiar şi după fuziunea prin absorbţie a filialelor Gevaro, SCVLC Bucureşti şi C.F.R. – S.C.A.D. Braşov, acţiune ce presupune şi preluarea unui număr de aproximativ 900 de salariaţi rămaşi în urma aplicării programelor proprii de restructurare.

Prin Contractul colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate, în vigoare până la data de 23 martie 2012, s-a prevăzut ca personalul concediat să beneficieze de la data încetării contractelor individuale de muncă, urmare a concedierilor colective, de o sumă lunară egală cu suma prevăzută în art. 1 din HG nr. 1193/14.11.2010 pe timp de 6 luni, respectiv de 670 lei/lună/persoană. În prezent negocierile pentru încheierea unui nou contract colectiv de muncă 2012/2013 sunt în curs de derulare între partenerii sociali.

Puterea adoptă măsurile cele mai la îndemână: concedieri şi reduceri salariale

Departamentului de Transporturi şi Infrastructură al PSD este de acord cu faptul că rentabilizarea companiei de stat CFR Călători reprezintă un obiectiv ce trebuie îndeplinit, însă nu aprobă măsurile prin care Ministerul Transporturilor îşi propune să facă acest lucru, şi anume concedierile masive. Cei de la PSD consideră că direcţiile principale pentru dezvoltarea CFR Călători sunt: investiţiile, subvenţiile reale pentru călătorii transportaţi, nu subvenţionarea per numărul de vagoane, şi utilizarea de material rulant modern şi eficient în exploatare.

Dacă aceste măsuri vor fi luate, social-decomcraţi susţin că păstrarea locurilor de muncă în cadrul CFR Călători va putea fi asigurată fără să fie nevoie de concedieri. Dar, cum s-a întâmplat în ultimii ani, soluţiile opoziţiei nu sunt luate în calcul de cei de la putere, care adoptă măsurile cele mai la îndemână, concedieri şi reduceri salariale.